2024-02-16, 01:01
Medlem
Sabo6996s avatar
Tjena!
Vet inte om det här är den rätta avdelningen, om inte så får någon mod flytta tråden.
Men jag pluggar just nu till nätverkstekniker och kikar runt på nätet och då står det helt plötsligt att jobb möjligheterna är små? När jag började för ungefär 1 år sedan så var dom ändå stora hade jag för mig, varför vänder det så snabbt? Är det inte framtidsyrke? :P
Hoppade av mjukvaruutveckling (utbildning) bara för att jag insåg att GPT/AI kommer ta över mer och mer och nu känns det ju surt om detta fallerar också med mina jobb utsikter.
Sen är jag också nyfiken på cert, spelar dom stor roll här i Sverige och vilka bör man ta?
Citera
2024-02-16, 08:13
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sabo6996
Tjena!
Vet inte om det här är den rätta avdelningen, om inte så får någon mod flytta tråden.
Men jag pluggar just nu till nätverkstekniker och kikar runt på nätet och då står det helt plötsligt att jobb möjligheterna är små? När jag började för ungefär 1 år sedan så var dom ändå stora hade jag för mig, varför vänder det så snabbt? Är det inte framtidsyrke? :P
Hoppade av mjukvaruutveckling (utbildning) bara för att jag insåg att GPT/AI kommer ta över mer och mer och nu känns det ju surt om detta fallerar också med mina jobb utsikter.
Sen är jag också nyfiken på cert, spelar dom stor roll här i Sverige och vilka bör man ta?

Gå utbildningen ändå.

De flesta jobbar ändå inte med det de utbildar sig till.

Ska du jobba inom IT kommer du ändå behöva utbilda dig mer så småningom.

För att kunna få nya och bättre jobb och liknande.
Citera
2024-02-16, 08:17
Medlem
Vill.Ha.Den.I.2ans avatar
Citat:
Tjena!

släng inte bort egna pengar på certifieringar. Såg nån jävla film på tuben, då var man tvungen att ha minst 192GB ram för att kunna köra utbildningsprogramvaran, lägg pengar på det istället.

Du kommer nog inte få hålla på med det du pluggar till, satsa på support i början, där behövs folk.
Citera
2024-02-16, 10:34
Moderator
rancors avatar
Vad jag kommer ihåg var det en stor grej i början på 2000-talet att ombilda sig från tele-rallare till nätverkstekniker men nu för tiden är det väl ett par gymnasiekurser för dom som utbildar sig inom lågspänning?

I gymnasiet vet jag att vi hjälpte till att dra nätverkskablar, kontaktera, mäta osv när skolan byggdes om.

Vad exakt ingår i din utbildning? Lär man sig om routing, swichar, software-defined networking och olika tunnel-protokoll, typ datorkommunikation eller är det bara det fysiska lagret?
Citera
2024-02-16, 11:21
Medlem
Sabo6996s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rancor
Vad jag kommer ihåg var det en stor grej i början på 2000-talet att ombilda sig från tele-rallare till nätverkstekniker men nu för tiden är det väl ett par gymnasiekurser för dom som utbildar sig inom lågspänning?

I gymnasiet vet jag att vi hjälpte till att dra nätverkskablar, kontaktera, mäta osv när skolan byggdes om.

Vad exakt ingår i din utbildning? Lär man sig om routing, swichar, software-defined networking och olika tunnel-protokoll, typ datorkommunikation eller är det bara det fysiska lagret?

Det är routing, switchar, protokoll, Windows miljö/Linux/Ubuntu, hur man sätter upp användare, inlogg osv osv.. OSPF, NAT, DHCP-server, ja det är lite allt möjligt. Pluggar på distans så det blir mycket Packet Tracer och VirtualBox
Citera
2024-02-16, 11:25
Medlem
Citat:
Det är routing, switchar, protokoll, Windows miljö/Linux/Ubuntu, hur man sätter upp användare, inlogg osv osv.. OSPF, NAT, DHCP-server, ja det är lite allt möjligt. Pluggar på distans så det blir mycket Packet Tracer och VirtualBox

Hur är fördelningen IPv6 mot IPv4, 50% av varje?
Citera
2024-02-16, 11:32
Medlem
Sabo6996s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Hur är fördelningen IPv6 mot IPv4, 50% av varje?

Det är väl typ 90% IPv4, 10% 6
Citera
2024-02-16, 12:16
Moderator
rancors avatar
Citat:

Låter som du i så fall kan söka jobb inom systemadministration och lite allt möjligt som har med IT-drift att göra. Där finns det en hel del jobb.
Citera
2024-02-16, 16:37
Medlem
Jobbmöjligheterna har definitivt inte minskat så drastiskt på ett år. Min erfarenhet säger att cert väger mycket men tyvärr så gäller ju svågerpolitiken på många ställen men med bevis på att du klarar av att avsluta det du har påbörjat ger dig mycket.

Avsluta din utbildning om du tycker det verkar fortsatt intressant och stirra dig inte blind på platsbanken eller vart du kollar.
Citera
2024-02-16, 17:55
Medlem
Sabo6996s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glasteraupten
Jobbmöjligheterna har definitivt inte minskat så drastiskt på ett år. Min erfarenhet säger att cert väger mycket men tyvärr så gäller ju svågerpolitiken på många ställen men med bevis på att du klarar av att avsluta det du har påbörjat ger dig mycket.

Avsluta din utbildning om du tycker det verkar fortsatt intressant och stirra dig inte blind på platsbanken eller vart du kollar.

Ja jag bor i Norrland, så hoppas väl lite på svågerpolitiken i början bara för att komma in och sedan djup dyka i cert om så krävs för att klättra. Sthlm kryllar det av jobb men svårare här uppe enligt jobb-sidorna
Citera
2024-02-16, 19:05
Moderator
Tystnads avatar
Jag jobbar inom helt andra Teknik områden men då att numera skall vara"uppkopplat" så har man tvingats att lära sig själv grunderna inom nätverksteknik samt vid större problem och projekt ta hjälp av renodlade nätverkstekniker.
Så jag ser inte att det skulle bli brist på jobb för folk med nätverkskunskap inom en avlägsen framtid.
Allt skall ju "kopplas" upp enligt höga chefer

Däremot kanske helt renodlade nätverkstekniker tjänster kan man nog inte räkna med.

Tycker du skall fortsätta din utbildning men bygga på den med kurser såsom fibertekniker då fiber är framtidens teknik.
Citera
2024-02-17, 01:22
Avslutad
Jag jobbar som nätverkstekniker idag, för ett av Sveriges största bolag och jag kan säga såhär:

Läs kurserna och ta åt dig av kunskapen. Lär dig omsätta teori i praktik för det är vad jag märker att mina kollegor har svårt med. De kan sitta på superfina certifieringar men inte kunna ett skit i praktiken ändå.

Betala inga cert själv. Det kommer arbetsgivaren ändå göra om du vill certa dig. Du kommer kunna få ta exakt vilka cert du vill.

Vill du ha jobb efter avslutad utbildning, skapa en ilnkedin-profil och säg att du kan nät. Spamma iväg ditt cv på vareda annons du hittar. Det finns så jävla många kåta rekryterare där ute som bara jagar folk hela tiden till olika tjänster. Sedan jobbar du dig upp. Börja på typ någon third-line support på någon ISP och gör dina hundår där. sedan kan du börja söka lite roligare tjänster.

Nu har jag några års erfarenhet och jobbar främst med brandväggar, när jag öppnade min Linkedin-profil så bokstavligen spammade rekryterarna mig med jobberbjudanden. Jag blev erbjuden runt 55-60k i lön, mot att jag jobbar 100% på plats, vilket aldrig kommer ske igen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in