2024-02-17, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Du får skriva till den ansvariga och fråga, Näringslivsminister Ebba Busch

Problemet ligger på hennes skrivbord, men det är mer komplicerat är så, eftersom parametrarna ligger längre tillbaka i tiden. Läs mitt tidigare inlägg. Jag tror inte att hon kan göra så mkt åt att 100-tusentals förlorar sina jobb. Skulle inte vilja ha hennes jobb... btw, jo det skulle jag, men... hon har dragit nitlotten...
Citera
2024-02-17, 08:45
Medlem
”Uddevallare” är ju en barnkorv helt utan tuggmotstånd.
När tåget hem är sen från Gbg station brukar jag avnjuta en bratwurst i lätt rostat bröd från Franks gatukök.
Fantastiskt vad riktig korv är god.
Citera
2024-02-17, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gubben
Smakade "Uddevallare" några gånger på 90-talet. Har inte ätit bättre grillkorv sen då..

Men det är fortfarande "grillkorv" vi snackar.
Industriraka korvimitationer med typ 50% kött i och resten annan utfyllnad.
Blä!
Citera
2024-02-17, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kallejansson
Finns stora såsom Scan osv och mindre såsom detta Rydbergs. när de mindre lägger ner lär ju det stora plocka marknadsandelar.

Så tror inte nedläggning av de mindre aktörerna gynnar din sak (även om jag inte har en aning om hur Rydbergs skötte sin del)

Jag är emot hela köttindustrin och således även Rydbergs.
Citera
2024-02-17, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Som?

Finns gott om alternativ till kött
Citera
2024-02-17, 12:33
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TurboGarbo

Jo, det gör det ju, men hur kör du själv?
Vegetarian?

Det hade varit det ideala för mig, men hitintills inte fungerat.
Citera
2024-02-17, 12:43
Medlem
Citat:
Jo, det gör det ju, men hur kör du själv?
Vegetarian?

Faktiskt inte och naturligtvis att bli kritiserad av en massa potentiella anonyma elakingar här på FB.

Mycket frukt, grönt, pasta, ris, fisk, ägg, filmjölk och kyckling. Smörgåsskinka emellanåt o sällan leverpastej.

Kycklingarna lider och ingår i en enorm inhuman process. Men å andra sidan, jag är inte perfekt.

Äääääälskar wienerkorv men nästan slutat helt. Sk mikroprocessad mat är direkt ohälsosamt.

(Sommarjobbade på ett charkuteri….

falukorv o wienerkorv är en mix av potatis, kryddor, grisfett, skallskrap av griskranium, skinkslamsor, kryddor, färgmedel, kemiska tillsatser o blodplasma från kor, o så lite färgämnen…(!)

Försöker förbereda min kropp för en vital ålderdom. Vi blir alla äldre men kan själva avgöra hur de sista decennierna blir.

Gott o nyttigt är tex filmjölk eller grekisk/turkisk yoghurt m nötter, russin o en liten klick honung. (Elitidrottare)

Antingen framför TVn med bärs o kulmage o på olika mediciner, eller tvärtom, cyklande, resande, upplevande etc
Senast redigerad av TurboGarbo 2024-02-17 kl. 12:46.
Citera
2024-02-17, 12:50
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Faktiskt inte och naturligtvis att bli kritiserad av en massa potentiella anonyma elakingar här på FB.

Mycket frukt, grönt, pasta, ris, fisk, ägg, filmjölk och kyckling. Smörgåsskinka emellanåt o sällan leverpastej.

Kycklingarna lider och ingår i en enorm inhuman process. Men å andra sidan, jag är inte perfekt.

Äääääälskar wienerkorv men nästan slutat helt. Sk mikroprocessad mat är direkt ohälsosamt.

(Sommarjobbade på ett charkuteri….

falukorv o wienerkorv är en mix av potatis, kryddor, grisfett, skallskrap av griskranium, skinkslamsor, kryddor, färgmedel, kemiska tillsatser o blodplasma från kor, o så lite färgämnen…(!)

Försöker förbereda min kropp för en vital ålderdom. Vi blir alla äldre men kan själva avgöra hur de sista decennierna blir.

Gott o nyttigt är tex filmjölk eller grekisk/turkisk yoghurt m nötter, russin o en liten klick honung. (Elitidrottare)

Antingen framför TVn med bärs o kulmage o på olika mediciner, eller tvärtom, cyklande, resande, upplevande etc

Det är väl lite så jag tänker, också.

Mat är så jävla gott, men jag tänkte reboota mig helt nu, då blir det ju iofs en hel del kött ändå, men det jagar jag mest själv.
Citera
2024-02-17, 12:57
Medlem
Citat:

Mat är så jävla gott, men jag tänkte reboota mig helt nu, då blir det ju iofs en hel del kött ändå, men det jagar jag mest själv.

Se där!!! Som indianerna!

Absolut helt ok med mig, kött på det viset!!
Citera
2024-02-17, 12:59
Medlem
Citat:

Som indianerna!

Absolut helt ok med mig, kött på det viset!!

Viset fan är mat gott! Köttbullar m mos o sås, file mignon, oxjärpar åååååååååh så gott!

Men nej! Inte från industrin!
Citera
2024-02-17, 13:01
Medlem
Public Enemys avatar
Högavlönad personal.
Citera
2024-02-17, 14:54
Medlem
DroidBishops avatar
Citat:
Inte näringsmässigt nej. Äter du vegetariskt kan du bara tillgodose din kropp en liten andel av näringsämnena för det är så låg biotillgänglighet i frukt och grönt. Nötkreatur är överlägset bäst och du får även i dig bra med fett. Viss typ av fisk är bra men svårt att få i sig tillräckligt med fett, så även med ägg.

Att köpa sitt kött från lokala gårdar är 100% etiskt. Vegetarisk + kolhydratstung kost är ett skämt och gör folk sjuka. Fibrer behöver vi inte heller. Vi kan inte använda det som näring. Vårt tarmsystem är objektivt sett byggt för att primärt bryta ned kött.

Storindustrin däremot är skit, djur mår knappast bra i industriella förhållanden. Men som sagt, det går utmärkt att köpa köttlådor från lokala gårdar. Kostar lite mer men det är det värt. Och charkuteri kan man skippa helt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in