• 1
  • 2
2024-02-13, 13:09
Medlem
Extremeflys avatar
Fick brev idag gllande bostadsbidrag och att min inkomst r orimlig i frhllande till utgifter, NO SHIT, drfr jag sker.

Har 36 tusen/r i bidrag som jag lyfte som rlig inkomst i nulget. Ska anska om frsrjningsstd nsta mnad.

Rkningar uppgr till 14 tusen i mnaden ungefr. Vilket mina frldrar betalar direkt till fodringsgaren.

Dom skrev om inkomsten str sig kommer dom avsl anskan.

Fr dom verkligen gra s? Vad r felet?
Citera
2024-02-13, 13:11
Du verkar ha bra koll p din ekonomi, ett fredme helt enkelt.
Citera
2024-02-13, 13:21
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barry_b
Du verkar ha bra koll p din ekonomi, ett fredme helt enkelt.

Har nyligen blivit av med arbete drav denna situationen. Men bra du kan bakgrund
Citera
2024-02-13, 15:45
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Extremefly
Vad r felet?
Vad r det fr bidrag som du fyller i fr inkomsten? Har fr mig att socialbidrag inte rknas som inkomst eftersom det r frn skatt ...Detta str hos FK
Kanske missfrstr dig men du skall inte ta med andra rkningar n hyra som utgift i anskan.
Citera
2024-02-13, 15:49
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Vad r det fr bidrag som du fyller i fr inkomsten? Har fr mig att socialbidrag inte rknas som inkomst eftersom det r frn skatt ...Detta str hos FK
Kanske missfrstr dig men du skall inte ta med andra rkningar n hyra som utgift i anskan.

Omvrdnadsbidrag fr barn har jag fyllt i som inkomst cirka 3600 i mnaden. Det r enda inkomsten i dagslget och barnbidrag frsts vilket inte rknas som inkomst. Str ju ven p ntet att om man har lga inkomster i frhllande till hyra s r det ytterligare ett kriterium som uppfylls fr att f bostadsbidrag. Men p brevet jag fick verkar de ju nstan som de r tvrtom. Det r ju just drfr jag sker fr att jag har fr lite.
Citera
2024-02-13, 16:21
Medlem
Citat:
Omvrdnadsbidrag fr barn har jag fyllt i som inkomst cirka 3600 i mnaden. Det r enda inkomsten i dagslget och barnbidrag frsts vilket inte rknas som inkomst. Str ju ven p ntet att om man har lga inkomster i frhllande till hyra s r det ytterligare ett kriterium som uppfylls fr att f bostadsbidrag. Men p brevet jag fick verkar de ju nstan som de r tvrtom. Det r ju just drfr jag sker fr att jag har fr lite.

Vad fr du fr resultat om du anvnder denna tjnst hos FK: https://www.forsakringskassan.se/pri...ostadsbidrag#/
Citera
2024-02-13, 16:36
Citat:
Har nyligen blivit av med arbete drav denna situationen. Men bra du kan bakgrund

a-kassa?
Citera
2024-02-13, 16:40
Medlem
S lnge du fr hjlp att betala rkningar s lr du iallafall inte f hjlp av socialen.
Citera
2024-02-13, 16:42
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Sg att man skall kryssa i om man har socialbidrag och det finns en ruta dr man kan skriva att det t.ex r Omvrdnadsbidrag och bifoga utdrag.
Hller med att bidraget skall vara till de med liten inkomst men samtidigt r det lite ondigt att f utbetalt frn 2 olika instanser nr det nd handlar om skatt ...Det finns ocks ett tak p hur hg hyra de ger bidrag fr s r den ver ca 7500kr kanske det stller till.
Citera
2024-02-13, 18:06
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Citat:

Rkningar uppgr till 14 tusen i mnaden ungefr. Vilket mina frldrar betalar direkt till fodringsgaren.

Vad innefattas i rkningar utver hyra och el?

Frskringskassan samt individ- och familjeomsorgen struntar helt i dina vriga skulder. Storlek p bostaden din lder samt antal vuxna och ev. barn r ocks avgrande fr bostadsbidrag.
Citera
2024-02-13, 18:08
Medlem
Dulces avatar
Citat:

Har du inte A-kassa?
Citera
2024-02-13, 18:51
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LezFear
Vad fr du fr resultat om du anvnder denna tjnst hos FK: https://www.forsakringskassan.se/pri...ostadsbidrag#/
3400 kr ungefr. Baserat p inkomst, hyra och storlek p bostad.

Citat:
Ursprungligen postat av beaut
S lnge du fr hjlp att betala rkningar s lr du iallafall inte f hjlp av socialen.

Fast dom kan inte krva att andra utomstende ska betala ju. Och dom utomstende vill ju egentligen inte hjlpa men gr det fr att jag ska ha tak ver huvudet

Citat:
Ursprungligen postat av Hfuhruhurr
Vad innefattas i rkningar utver hyra och el?

Frskringskassan samt individ- och familjeomsorgen struntar helt i dina vriga skulder. Storlek p bostaden din lder samt antal vuxna och ev. barn r ocks avgrande fr bostadsbidrag.
Internet ocks samt mat och hemfrskring och Hyresgstfreningen. S de r ju godknda utgifter. Sen ln och vrig konsumtion bryr dom sig inte om ju.

Citat:
Ursprungligen postat av Dulce
Har du inte A-kassa?

N tyvrr. Men ftt svar nu och tydligen var de missfrstnd frn deras sida s de br godknnas sa handlggaren. Dom undra mest hur jag kunnat betala rkningar utan pengar. Men fick frtydliga att de betalas av utomstende just nu. Bara varit arbetsls 1 mnad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in