• 1
  • 2
2024-02-13, 13:09
Medlem
Extremeflys avatar
Fick brev idag gällande bostadsbidrag och att min inkomst är orimlig i förhållande till utgifter, NO SHIT, därför jag söker.

Har 36 tusen/år i bidrag som jag lyfte som årlig inkomst i nuläget. Ska ansöka om försörjningsstöd nästa månad.

Räkningar uppgår till 14 tusen i månaden ungefär. Vilket mina föräldrar betalar direkt till fodringsägaren.

Dom skrev om inkomsten står sig kommer dom avslå ansökan.

Får dom verkligen göra så? Vad är felet?
Citera
2024-02-13, 13:11
Du verkar ha bra koll på din ekonomi, ett föredöme helt enkelt.
Citera
2024-02-13, 13:21
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barry_b
Du verkar ha bra koll på din ekonomi, ett föredöme helt enkelt.

Har nyligen blivit av med arbete därav denna situationen. Men bra du kan bakgrund
Citera
2024-02-13, 15:45
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Extremefly
Vad är felet?
Vad är det för bidrag som du fyller i för inkomsten? Har för mig att socialbidrag inte räknas som inkomst eftersom det är från skatt ...Detta står hos FK
Kanske missförstår dig men du skall inte ta med andra räkningar än hyra som utgift i ansökan.
Citera
2024-02-13, 15:49
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Vad är det för bidrag som du fyller i för inkomsten? Har för mig att socialbidrag inte räknas som inkomst eftersom det är från skatt ...Detta står hos FK
Kanske missförstår dig men du skall inte ta med andra räkningar än hyra som utgift i ansökan.

Omvårdnadsbidrag för barn har jag fyllt i som inkomst cirka 3600 i månaden. Det är enda inkomsten i dagsläget och barnbidrag förstås vilket inte räknas som inkomst. Står ju även på nätet att om man har låga inkomster i förhållande till hyra så är det ytterligare ett kriterium som uppfylls för att få bostadsbidrag. Men på brevet jag fick verkar de ju nästan som de är tvärtom. Det är ju just därför jag söker för att jag har för lite.
Citera
2024-02-13, 16:21
Medlem
Citat:
Omvårdnadsbidrag för barn har jag fyllt i som inkomst cirka 3600 i månaden. Det är enda inkomsten i dagsläget och barnbidrag förstås vilket inte räknas som inkomst. Står ju även på nätet att om man har låga inkomster i förhållande till hyra så är det ytterligare ett kriterium som uppfylls för att få bostadsbidrag. Men på brevet jag fick verkar de ju nästan som de är tvärtom. Det är ju just därför jag söker för att jag har för lite.

Vad får du för resultat om du använder denna tjänst hos FK: https://www.forsakringskassan.se/pri...ostadsbidrag#/
Citera
2024-02-13, 16:36
Citat:
Har nyligen blivit av med arbete därav denna situationen. Men bra du kan bakgrund

a-kassa?
Citera
2024-02-13, 16:40
Medlem
Så länge du får hjälp att betala räkningar så lär du iallafall inte få hjälp av socialen.
Citera
2024-02-13, 16:42
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Såg att man skall kryssa i om man har socialbidrag och det finns en ruta där man kan skriva att det t.ex är Omvårdnadsbidrag och bifoga utdrag.
Håller med att bidraget skall vara till de med liten inkomst men samtidigt är det lite onödigt att få utbetalt från 2 olika instanser när det ändå handlar om skatt ...Det finns också ett tak på hur hög hyra de ger bidrag för så är den över ca 7500kr kanske det ställer till.
Citera
2024-02-13, 18:06
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Citat:

Räkningar uppgår till 14 tusen i månaden ungefär. Vilket mina föräldrar betalar direkt till fodringsägaren.

Vad innefattas i räkningar utöver hyra och el?

Försäkringskassan samt individ- och familjeomsorgen struntar helt i dina övriga skulder. Storlek på bostaden din ålder samt antal vuxna och ev. barn är också avgörande för bostadsbidrag.
Citera
2024-02-13, 18:08
Medlem
Dulces avatar
Citat:

Har du inte A-kassa?
Citera
2024-02-13, 18:51
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LezFear
Vad får du för resultat om du använder denna tjänst hos FK: https://www.forsakringskassan.se/pri...ostadsbidrag#/
3400 kr ungefär. Baserat på inkomst, hyra och storlek på bostad.

Citat:
Ursprungligen postat av beaut
Så länge du får hjälp att betala räkningar så lär du iallafall inte få hjälp av socialen.

Fast dom kan inte kräva att andra utomstående ska betala ju. Och dom utomstående vill ju egentligen inte hjälpa men gör det för att jag ska ha tak över huvudet

Citat:
Ursprungligen postat av Hfuhruhurr
Vad innefattas i räkningar utöver hyra och el?

Försäkringskassan samt individ- och familjeomsorgen struntar helt i dina övriga skulder. Storlek på bostaden din ålder samt antal vuxna och ev. barn är också avgörande för bostadsbidrag.
Internet också samt mat och hemförsäkring och Hyresgästföreningen. Så de är ju godkända utgifter. Sen lån och övrig konsumtion bryr dom sig inte om ju.

Citat:
Ursprungligen postat av Dulce
Har du inte A-kassa?

Nä tyvärr. Men fått svar nu och tydligen var de missförstånd från deras sida så de bör godkännas sa handläggaren. Dom undra mest hur jag kunnat betala räkningar utan pengar. Men fick förtydliga att de betalas av utomstående just nu. Bara varit arbetslös 1 månad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in