• 1
  • 2
2024-02-13, 01:34
Medlem
Jag tycker rågflingor är godare som gröt än havregyn. Hoppas det är fler än jag som har sett ljuset och väljer rågflingor framför havregryn. Havregryntorskarna kan dra åt....

Men vad har ni på eller i er rågflingegröt?

Jag tar gärna en rågad matsked jordnötssmör och sen häller jag på sojamjölk. För den äkta goda smaken. Mjölk är för småbarn, bögar och kärringar.
Citera
2024-02-13, 01:53
Medlem
tastass avatar
Hade en rågflineperiod för 10-12 år sedan innan jag insåg att det tog för lång tid att koka gröt på morgonen. Vill minnas att jag åt den med en sked äppelmos. Har aldrig riktigt förstått grejen med att hälla mjölk eller annan vätska ovanpå gröten, äter den hellre stabbig än slabbig.
Citera
2024-02-13, 03:19
Medlem
Rågmjölsgröt är en klassiker annars. Äpplemos passar bra. Själv vill jag ha lite mjölk till.
Citera
2024-02-13, 06:30
Medlem
Havre och råg är båda mycket nyttiga. En perfekt frukost helt enkelt. Dock havre innehåller betaglukan som stabiliserar blodsocker och sänker nivå av LDL-kolesterol. I övrigt är det små skillnader. Fördelen med havre är att det går snabbare attika gröt på det. Nog så viktigt när man är i halvkoma på morgonen. Jag tycker inte heller om att blanda ut gröten med mjölken så jag äter gröt och dricker mjölken till. Äppelmos på.
Rågflingor smakar lite mer så jag äter hellre det, det tar längre tid att koka därför gör jag som man gjorde i gamla tider. Koka gröten på kvällen, låt den svalna lite, häll på lite vatten så att den inte torkar på ytan. Värm den på morgonen.
Vi brukade koka en stor portion gröt och tog sedan ut några skedar som vi sedan värmde i mikron. Den gröten räckte flera dagar. Den blir bara bättre att få stå.
Citera
2024-02-13, 06:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DEATH2AMERICA

Jag tar gärna en rågad matsked jordnötssmör och sen häller jag på sojamjölk. För den äkta goda smaken. Mjölk är för småbarn, bögar och kärringar.
Så talar en äkta soyboy 😀
Citera
2024-02-13, 07:54
Medlem
Tycker gröt på rågflingor är tusen gånger bättre än havregrynsgröt. Havregrynsgröten blir så himla stärkelsestabbig. Rågflingorna ger gröten en trevligare konsistens och mer tuggmotstånd.

Jag brukar måtta upp flingorna och hälla på vatten kvällen innan och ställa kastrullen på spisen. Då går det fort att koka ihop gröten på morgonen efter att flingorna sugit upp lite vätska under natten.

Brukar ha rivet/tärnat äpple på samt kanel.
Citera
2024-02-13, 13:19
Medlem
peergs avatar
Rågflingegröt är godare tycker jag. Mer tuggmotstånd och smakar lite mer. Rårörda lingon och kall mjölk vill jag ha till min!
Citera
2024-02-13, 17:48
Medlem
StudiumValors avatar
Gillar inte gröt på rågflingor - smaken, men kan blanda i ngn gång.
Kanske lite mer nyttigt än havre - mineraler/veg. protein.
Nä jag får prova igen och ta ett nytt beslut då alla är så övertygade i tråden.
Citera
2024-03-13, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knarkmamma
Tycker gröt på rågflingor är tusen gånger bättre än havregrynsgröt. Havregrynsgröten blir så himla stärkelsestabbig. Rågflingorna ger gröten en trevligare konsistens och mer tuggmotstånd.

Jag brukar måtta upp flingorna och hälla på vatten kvällen innan och ställa kastrullen på spisen. Då går det fort att koka ihop gröten på morgonen efter att flingorna sugit upp lite vätska under natten.

Brukar ha rivet/tärnat äpple på samt kanel.

jag håller med eller korngryn också, sjukt nyttigt jämfört med havre
Citera
2024-03-19, 01:22
Medlem
Har börjat experimentera med 50/50 rågflingor och havregryn för jag lyssnade på radioprogrammet Meny om att havreflingor har många positiva hälsoegenskaper men att dom forskarna som medverkade i programmet föreslog att man utöver havregrynen till frukost kompletterade med någon form av råg i form av bröd eller hårdbröd för att få den mest mest fulländade frukosten ur näringssynpunkt så då tänkte jag att det kan väl inte bli bättre om man tar både rågflingor och havregryn och gör en gröt på det tillsammans och så då tar jag 1 dl rågflingor och 1 dl havregryn och 1 tsk äppelmos och några stänk kanel eller om jag känner för att festa till det så tar jag 2 tsk jordnötssmör istället för kanel.
Citera
2024-03-21, 20:31
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DEATH2AMERICA
Jag tycker rågflingor är godare som gröt än havregyn. Hoppas det är fler än jag som har sett ljuset och väljer rågflingor framför havregryn. Havregryntorskarna kan dra åt....

Men vad har ni på eller i er rågflingegröt?

Håller jag med om, men sojamjölk är ju ännu mer homosexuellt! 😳

Skippa det.
Citera
2024-03-21, 22:01
Medlem
Kornjölsgröt, Barndomens huvudfrukost, mums med mörk sirap på o mjölk till.

Spelar ingen roll vad du äter bara du äterr o tycker det är rillräckligt gott o nogorlunda mättande o någorlunda bra nöringsvärde.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in