Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-02-12, 19:07
  #1
Avstängd
mondayleftmebrokens avatar
Det kryllar numera av olika typer av coacher, gurus och självutnämnda experter på sociala medier, något som jag upplever blossat upp ordentligt efter Andrew Tates uppgång. Bara idag har jag fått upp reklam från "Anders Trading", "Analyshasse", "Iman Gadzhi" och nån jobbig jävla Göteborgare som cirkulerat runt i olika ads i ett drygt år. Ena dagen är han en fastighetsguru, andra dagen tradingguru, tredje dagen guru inom ecommerce etc.

Vi snackar om 14 till 30-åringar som utger sig för att vara olika typer av livscoacher, trots avsaknad av någon som helst utbildning eller vidare livserfarenhet, förutom deras andra coacher, och Andrew Tate, vilket är någon som ses som någon slags gud eller profet i dessa kretsar. De vanligaste nischerna för dessa gurus är olika former av ecommerce, marknadsföring, forextrading och annan trading, afilliate marketing, "hur du blir en coach" med mera... Kort sagt kan man säga att folk utger sig för att vara experter, gurus och erbjuder coaching inom andra ämnen de inte kan ett skit om. De har gått någon jävla dropshippingkurs och är sedermera experter, enligt dom själv, och kan således sälja på andra deras pisskunskap.

Går folk verkligen på alla dessa lurendrejare? Hur tänker dessa personer? Hur tänker dessa gurus? Kan man inte anmäla dessa för bedrägeri eller liknande? Många av dessa trading-och aktiegurus hypar ju upp väldigt ilikvida aktier, som de själv äger i hopp om att utföra en pump and dump, vilket är något som räknas som kursmanipulation. Det bara måste gå att tipsa finansinspektionen om...

EDIT:
Om tråden är placerad i fel ämne hade det uppskattats om MODs flyttade tråden till rätt ämne, istället för att låsa tråden. Tack på förhand!
__________________
Senast redigerad av mondayleftmebroken 2024-02-12 kl. 19:10.
Citera
2024-02-12, 19:09
  #2
Avstängd
Som med mkt bondfångeri är det barn och efterblivna som är de tänkta målen. De går på skiten.
Citera
2024-02-12, 19:09
  #3
Medlem
Uninteresteds avatar
Haha ja. Hela Instagram kryllar av skiten. Sen är dom inne och hajpar varandras konton i kommentarerna
Citera
2024-02-12, 19:12
  #4
Avstängd
mondayleftmebrokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uninterested
Haha ja. Hela Instagram kryllar av skiten. Sen är dom inne och hajpar varandras konton i kommentarerna
HAHAHAHA, helt sjukt. Exakt samma fenomen går att finna i Placera Forum liksom i de flesta andra forum dedikerade för just aktier, med undantag för DIs forum, i vissa fall. Vi snackar tonåriga kids och annat folk med en intelligenskvot under medel som sitter och hypar SBB liksom...
Citera
2024-02-12, 19:14
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uninterested
Haha ja. Hela Instagram kryllar av skiten. Sen är dom inne och hajpar varandras konton i kommentarerna
Varför skulle man bry sig? Som ett gruskorn i skon som man bara tar bort.
Tafflig trådstart enligt mig.
Citera
2024-02-12, 19:15
  #6
Avstängd
mondayleftmebrokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddoque2
Varför skulle man bry sig? Som ett gruskorn i skon som man bara tar bort.
Tafflig trådstart enligt mig.
För det är ett intressant fenomen. Inte lägger man väl någon större vikt i det på det sättet, men kan väl ändå vara en fråga intressant nog för att diskuteras? På vilket sätt är det en tafflig trådstart?
Citera
2024-02-12, 19:38
  #7
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mondayleftmebroken

Går folk verkligen på alla dessa lurendrejare? Hur tänker dessa personer? Hur tänker dessa gurus? Kan man inte anmäla dessa för bedrägeri eller liknande? Många av dessa trading-och aktiegurus hypar ju upp väldigt ilikvida aktier, som de själv äger i hopp om att utföra en pump and dump, vilket är något som räknas som kursmanipulation. Det bara måste gå att tipsa finansinspektionen om...

Mest populära nischer online är just personlig utveckling, hälsa och även tjäna-penga-nischen. Nischerna är omåttligt populära eftersom dessa är grundläggande för oss människor. Det betyder ju att vem som helst kan starta en karriär som livscoach och sedan tjäna pengar, för det är enkelt. Likaså med att skapa en Youtube-kanal som förklarar hur folk ska skapa pengar.

Personligen har jag sett igenom tramset att alla har något att säga. Det är många kallade men få utvalda, skulle jag med fog minst sagt kunna säga. Ta tillfället i akt och skapa dig en karriär som coach eller penga-nasare, du kanske rent av tjänar några kronor på det, eller bygger dig ett kändisskap online eller IRL.
__________________
Senast redigerad av Hegamon 2024-02-12 kl. 19:54.
Citera
2024-02-12, 19:44
  #8
Medlem
GertBennys avatar
Det är bara en massa psykopater utan skrupler som håller på och försöker coacha folk online.

Jag vet när jag frilansade på nätet med att skriva via olika plattformar, så kom jag i kontakt med en amerikansk snubbe som verkade som en tvättäkta narcissist och sociopat. Han ville att jag skulle skriva en guide för hur incels skulle sluta vara incels och på så sätt få ligga. Det hela var en slags manuskript mall som skulle följas med en massa bullshit råd som han kopierat ifrån någonstans och så skulle jag utveckla dessa råd och skriva på svenska förstås. Denna svenska guide skulle han sedan sälja för tusentals kronor i flera olika steg som "låstes" upp när personen läst en del av guide och var tvungen att betala mer för att "avancera" vidare. Han ville även att jag skulle göra en fejkanvändare på Flashback och andra forum/sociala medier där jag skulle låtsas vara en Incel som blivit hjälpt av guiden.

Fy fan det var så jävla mycket bullshit och manipulation som att man som författare skulle låtsas som att man verkligen brydde sig om dessa "incels" och ville dem väl i texten som förmedlades - men det var bara generiska bullshit råd som han ville ha tusentals kronor för varje "guide" han sålde till folk. Jag gjorde aldrig jobbet heller då det kändes fel helt enkelt. Det var i sin kärna att utnyttja och manipulera väldigt desperata, ensamma och ledsna män att denna "guide" skulle rädda dem och förändra deras liv till det bättre.

Det var instruktioner som "Strike at the persons feeling of being a looser/virgin/a nobody and work with that to sell the product" och "Emphasis that the person really is a looser but not in an obvious way so he will be ready to buy the next part of the guide" och liknade i den färdiga mallen han hade.
Citera
2024-02-12, 19:50
  #9
Avstängd
Jagarmiljonernas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mondayleftmebroken
Det kryllar numera av olika typer av coacher, gurus och självutnämnda experter på sociala medier, något som jag upplever blossat upp ordentligt efter Andrew Tates uppgång. Bara idag har jag fått upp reklam från "Anders Trading", "Analyshasse", "Iman Gadzhi" och nån jobbig jävla Göteborgare som cirkulerat runt i olika ads i ett drygt år. Ena dagen är han en fastighetsguru, andra dagen tradingguru, tredje dagen guru inom ecommerce etc.

Vi snackar om 14 till 30-åringar som utger sig för att vara olika typer av livscoacher, trots avsaknad av någon som helst utbildning eller vidare livserfarenhet, förutom deras andra coacher, och Andrew Tate, vilket är någon som ses som någon slags gud eller profet i dessa kretsar. De vanligaste nischerna för dessa gurus är olika former av ecommerce, marknadsföring, forextrading och annan trading, afilliate marketing, "hur du blir en coach" med mera... Kort sagt kan man säga att folk utger sig för att vara experter, gurus och erbjuder coaching inom andra ämnen de inte kan ett skit om. De har gått någon jävla dropshippingkurs och är sedermera experter, enligt dom själv, och kan således sälja på andra deras pisskunskap.

Går folk verkligen på alla dessa lurendrejare? Hur tänker dessa personer? Hur tänker dessa gurus? Kan man inte anmäla dessa för bedrägeri eller liknande? Många av dessa trading-och aktiegurus hypar ju upp väldigt ilikvida aktier, som de själv äger i hopp om att utföra en pump and dump, vilket är något som räknas som kursmanipulation. Det bara måste gå att tipsa finansinspektionen om...

EDIT:
Om tråden är placerad i fel ämne hade det uppskattats om MODs flyttade tråden till rätt ämne, istället för att låsa tråden. Tack på förhand!
Jag är en guru. Jag kan inte ett piss om det jag coachar om. Är en tradingcoach. Folk kopierar tradesen jag påstår mig göra och folk betala för att vara med i gruppen en gång i månan. Funkar kanon. Blir lite extra var månad så de goa pengar
Citera
2024-02-13, 13:22
  #10
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Arbetsliv och arbetsmarknad --> Sociala medier
/Moderator
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback