• 1
  • 2
2024-02-12, 06:39
Medlem
Vi har separerats och ska gra bodelning fr bara bostaden. Jag tnkte bo kvar men ge hlften av vrdet till exet. Men r det frre eller efter skatt som jag ska ge?
Logiskt fr mig r efter skatt. D jag ska ju betala skatten nr jag sljer bostaden.
Citera
2024-02-12, 06:44
Medlem
Evaristo2s avatar
https://www.familjensjurist.se/fraga...vid-bodelning/
Citera
2024-02-12, 07:07
Medlem
Jo den har jag lst. Drfr frsker jag f hjlp hr.
Inte s insatt i det. Man rknar med en fiktiv skatt.

Exempel.
bostadens vrde 1.500.000kr
ln 500.000kr

lsa ut exet 1.000.000/2 = 500.000kr

r det 500.000kr - fiktiv vinstskatt = ?

Tnker jag rtt?
Citera
2024-02-12, 07:42
Medlem
glajarns avatar
Glm inte bort att du ska dra bort mklararvode samt vinstskatten ocks.Det bsta r att ta hjlp av en jurist s allt blir rtt.
Citera
2024-02-12, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kladde76
Jo den har jag lst. Drfr frsker jag f hjlp hr.
Inte s insatt i det. Man rknar med en fiktiv skatt.

Exempel.
bostadens vrde 1.500.000kr
ln 500.000kr

lsa ut exet 1.000.000/2 = 500.000kr

r det 500.000kr - fiktiv vinstskatt = ?

Tnker jag rtt?

Du tnker fel... Du ska inte betala ngon vinstskatt verhuvudtaget. Du ska ge ditt ex det ni kommit verens om. Om ni ger hlften var och ni kpte bostaden fr 800.000kr och det nu r vrd 1.000.000kr kper du loss bostaden frn henne med 100.000kr.
Citera
2024-02-12, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Du tnker fel... Du ska inte betala ngon vinstskatt verhuvudtaget. Du ska ge ditt ex det ni kommit verens om. Om ni ger hlften var och ni kpte bostaden fr 800.000kr och det nu r vrd 1.000.000kr kper du loss bostaden frn henne med 100.000kr.

Hur kom du fram till att de kommit verens om att hon skall nja sig med 100tkr medan han behller bostaden? rligt talat vem skulle vlja 100tkr ver en bostad vrd en mille? Lter inte alls rimligt.
Citera
2024-02-12, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Glm inte bort att du ska dra bort mklararvode samt vinstskatten ocks.Det bsta r att ta hjlp av en jurist s allt blir rtt.

Jag ska inte slja min bostad. Behver jag nd rkna med det?
Citera
2024-02-12, 11:21
Medlem
Citat:

Det ni skall gra r att skerstlla att din partner inte gr en ekonomisk frlust genom att du lser ut den.

S rkna ssom att ni sljer bostaden fr ett verenskommet vrde. Sen rknar bor alla kostnader och kvarstende skulder.

du lser ut parnern md samma summa som den teoretiskt skulle ftt om bostaden slts vid det lget.

S vrde-teoretiksa kosnader vid en tnkt frsljning - skulder. Sen delas detta p 2.

Frsk lsa detta genensamt utan jurist. Annars fr ni dela ven p kosnaden fr en jurist, beror vl mycket p hur stora vrden det handlar om. Pratar vi en 10 milles kk med 10% belnging s kanske det r vrt det, men pratar vi en 2 milles kk med 85% belning s r det knappast vrt kostnaden att blanda in en jurist.
Citera
2024-02-12, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Hur kom du fram till att de kommit verens om att hon skall nja sig med 100tkr medan han behller bostaden? rligt talat vem skulle vlja 100tkr ver en bostad vrd en mille? Lter inte alls rimligt.

Tnker att hon redan ger 50% och drmed 400.000kr sedan de flyttade ihop, kunde vart tydligare med det. Oavsett s gr ju inte ts ngon vinst genom sitt kp och ska drmed inte betala vinstskatt. Slarvigt att inte anvnda mig av exemplet p det inlgget jag besvarade frvrigt.
Senast redigerad av Moderatorhora 2024-02-12 kl. 11:32.
Citera
2024-02-12, 11:46
Medlem
Citat:
Tnker att hon redan ger 50% och drmed 400.000kr sedan de flyttade ihop, kunde vart tydligare med det.

Ja, verkligen kunde varit tydligare, och kan vara tydligare. Det framstr nu som att du trasslat till det mer n lovligt. Det lter ju som att hon skulle kvarst som gare till sin del eller om hon skall avst sin del mot jordntspengar. Sjlva iden med utkpet r ju att kompensera den utkpte fr hennes andel som hon genom utkpet avstr. Utkpet mste ju d motsvara vrdet av hennes andel, annars r det ju inte speciellt rimligt att anta att hon kommer att godta utkpet.

Och ja, i vrdet skall man ju rkna in vrdekning ocks. Bara att vga alternativen mot varandra fr att se det.

Citat:
Oavsett s gr ju inte ts ngon vinst genom sitt kp och ska drmed inte betala vinstskatt. Slarvigt att inte anvnda mig av exemplet p det inlgget jag besvarade frvrigt.

Nej, men enligt lnken skall man kompensera fr skatten av den enkla anledningen att man inte behver skatta fr realisationsvinsten nr man blir utkpt. Det r ju en skatt som den som sitter kvar i bostaden i sinom tid fr betala.
Citera
2024-02-12, 12:28
Medlem
Citat:

Det lter helt skevt.

Om de kpte fr 800.000 och den nu r vrd 1.000.000 s kostar det 500.000 (minus halva vinstskatten p 200.000 kr).

Sen r det ju nstan alltid ln inblandade men det pverkar inte principen - det som hnder r att lnen lses eller att personen som kper ut tar ver lnen ensam.
Citera
2024-02-12, 13:08
Bannlyst
Citat:
Vi har separerats och ska gra bodelning fr bara bostaden. Jag tnkte bo kvar men ge hlften av vrdet till exet. Men r det frre eller efter skatt som jag ska ge?
Logiskt fr mig r efter skatt. D jag ska ju betala skatten nr jag sljer bostaden.

Citat:
Ja du ska rkna med vinstskatt ven om ni inte sljer bostaden. Kontakta en mklare som tar fram ett marknasvrde d vet ni vad bostaden r vrderad till och r allts priset ni ska utg frn. Ta minus boln, mklararvode, renoveringar
Kontakta banken ocks och se s du r god fr att ta ver bolnet
Ditt ex kommer behva deklarera att den blivit utkpt ocks
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här