2024-02-11, 20:39
Medlem
Gul-Bils avatar
För mig är det nästintill lika eller mer högtidligt att äta hetvägg och kolla Ture Sventon på fettisdagen än att få skinka och se Kalle Anka på jul.

Detta är något som grundat sig från min barndom när min far alltid satte oss söner på vid bordet på fettisdagen och hällde upp en skål med varm mjölk innan han serverade oss var sin semla. Där satt vi och njöt alla tre.
Efter så skulle det självfallet kollas på Ture Sventon. En annan anledning är ju att fira vår gamle kung Adolf Fredrik som enligt sägnen åt ihjäl sig 1771 på 14 portioner Hetvägg.

Någon som har liknande tradition med någon maträtt?
Citera
2024-02-11, 20:53
Medlem
bo-jerrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-Bil
För mig är det nästintill lika eller mer högtidligt att äta hetvägg och kolla Ture Sventon på fettisdagen än att få skinka och se Kalle Anka på jul.

Detta är något som grundat sig från min barndom när min far alltid satte oss söner på vid bordet på fettisdagen och hällde upp en skål med varm mjölk innan han serverade oss var sin semla. Där satt vi och njöt alla tre.
Efter så skulle det självfallet kollas på Ture Sventon. En annan anledning är ju att fira vår gamle kung Adolf Fredrik som enligt sägnen åt ihjäl sig 1771 på 14 portioner Hetvägg.

Någon som har liknande tradition med någon maträtt?

Varför låter hetvägg så osmakligt?

Tyvärr är semla inte tillräckligt gott för mig, det finns mycket godare bakverk.
Citera
2024-02-11, 21:00
Medlem
Gul-Bils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bo-jerry
Varför låter hetvägg så osmakligt?

Tyvärr är semla inte tillräckligt gott för mig, det finns mycket godare bakverk.

Det är stor skillnad på en enkel semla och en Hetvägg! Det är typ det värsta när man går in på ett cafe idag och de inte ens har koll på den svenskaste fikan vi har....
Citera
2024-02-11, 22:04
Medlem
Sladdarens avatar
Rolig tråd :-) och vill man tillägga nåt i kalendern eller att nåt är fel så är det bara poängtera det

Här i spoilern nedan

Citera
2024-02-11, 22:14
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-Bil
Det är stor skillnad på en enkel semla och en Hetvägg! Det är typ det värsta när man går in på ett cafe idag och de inte ens har koll på den svenskaste fikan vi har....

Idag äter man semlor när man känner för det nästan..
Finns ständigt i din närmaste matvarubutik, hela vintern iaf, man kan köpa färdiga bullar numera både som stora och mini eller om man ids så bakar man brödet (sällan man gör det ;-)) Massa konstiga fyllningar i och saffransbulle för mandelmassan ochså

Jag tycker hetväggen gör allt degigt och slafsigt så vill inte ha varm eller ljummet mjölkbad till fettisadagsbullen men det är mitt tycke och smak :-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in