2024-02-11, 12:35
Medlem
Jag samlar på knivar o beställde några stycken. Senare ser jag att att en av dem är en "fjäderassisterad kniv", vilken inte är tillåten att importera i Sverige utan tillstånd. Jag köpte den på Wish o de paketen kommer ju fram utan att de blir krångel i tullen.

Men om de upptäcker den i tullen, blir jag misstänkt för något brott då, eller är det bara att säga att de kan skicka tillbaka dom?

https://lawline.se/answers/kravs-det...-fran-utlandet
Citera
2024-02-11, 12:38
Medlem
eltonkebabs avatar
Du har såklart inte beställt någon förbjuden kniv om tullen frågar.
Citera
2024-02-11, 13:06
Medlem
Våra gränser är ett skämt, du kan vara lugn.
Citera
2024-02-11, 13:28
Medlem
laughingducks avatar
Just det ja OM dom upptäcker det 😉
Citera
2024-02-11, 14:44
Medlem
eldrattans avatar
Nja jag har beställt en del knivar från chopps butiker. Butterflies och liknande. De kommer oftast oslipade så dom är inte olagliga. Sedan får du ta den till en knivslipare och slipa den själv.
Citera
2024-02-11, 15:04
Medlem
RumpNietzsches avatar
Tycker det är så pass mycket grejor som beställs från liknande sidor som inte stämmer eller matchar beskrivningen/bilden i annonsen så det är väl bara att säga typ "va, den där har jag inte beställt, jag beställde en helt annan kniv! De har skickat nåt billigt skit och lurat mig de jävlarna!"
Citera
2024-02-11, 15:56
Bannlyst
Låt bli och ha den på allmänplats , så är det ingen fara.
Citera
2024-02-11, 16:29
Medlem
tomatlarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Nja jag har beställt en del knivar från chopps butiker. Butterflies och liknande. De kommer oftast oslipade så dom är inte olagliga. Sedan får du ta den till en knivslipare och slipa den själv.
Balisong (Butterflies) knivar är inte olagliga att äga eller sälja i Sverige till skilnad från stilett knivar som inte får säljas i Sverige och kräver tillstånd för import och har 21 års gräns för ägande.
Citera
2024-02-11, 16:36
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomatlars
Balisong (Butterflies) knivar är inte olagliga att äga eller sälja i Sverige till skilnad från stilett knivar som inte får säljas i Sverige och kräver tillstånd för import och har 21 års gräns för ägande.

Fast dom är ju oslipade som jag nämnde. Frågan är om det är en kniv då.
Citera
2024-02-18, 14:59
Medlem
xavi8222s avatar
Inte särskilt troligt att det stoppas i tullen. De verkar mest rikta in sig på narkotika och liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in