• 1
  • 2
2024-02-11, 00:29
Medlem
Jag frågade en AI om storbankerna (specifikt Swedbank). Kan se vad för enhet som används vid vissa transaktioner online. Tex om det är BankID eller Mobilt bankID om man använt en surfplatta eller en mobil, dator, etc. AI påstår att vissa banker har den möjligheten.

Sant eller falskt?
Citera
2024-02-11, 00:31
Medlem
mikaelss avatar
Självklart kan en site se vilken identifikationsmetod du använt, liksom vilken device. Och browser. Inte bara din bank, utan varje site du besöker kan se det.
It's not magic, it's science.
Citera
2024-02-11, 00:35
Medlem
Diamondgrits avatar
Banken kan se vad du använder för att du kopplar upp mot banken med det du använder för att, du vet, koppla upp mot banken med. Varför frågar du ens en AI om sånt här lol
Citera
2024-02-11, 00:38
Medlem
Dulces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kroppskakoregott
Jag frågade en AI om storbankerna (specifikt Swedbank). Kan se vad för enhet som används vid vissa transaktioner online. Tex om det är BankID eller Mobilt bankID om man använt en surfplatta eller en mobil, dator, etc. AI påstår att vissa banker har den möjligheten.

Sant eller falskt?

såklart dom kan. Det behöver man väl inte ens fråga AI om? Det är väl logiskt tänkande? Eller du kanske har 0 koll på IT och isåfall förstår jag
Citera
2024-02-11, 02:13
Exakt vad är det som är konstigt eller kontroversiellt att de kan se det?
Citera
2024-02-11, 02:41
Medlem
rasmusens avatar
Läste senast igår en FUP där sådan information redovisades
Citera
2024-02-11, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rasmusen
Läste senast igår en FUP där sådan information redovisades

Lust att säga vilken så jag kan se om det är den informationen jag själv skulle vilja "komma åt" ?
Citera
2024-02-11, 09:01
Medlem
Ha ha ha, jag är kass på IT absolut, men jag tror ni missat poängen lite. "IT" fungerar mkt kasst i Sverige vad gäller bankväsendet hantering. Banker rensar all konto info från så tidigt som 5år till 10år gamla transaktioner, har jag läst. Enligt Banken går dessa transaktioner inte att få fram överhuvudtaget senare. Vilket hela släkten bara skakat på huvudet och sagt det är ju sanslöst, medtanke på att allt är digitalt, vad kostar det banken att ha kvar uppgifterna? Gå in på komplett.se så ligger all orderhistorik kvar från tidigt 2000tal, för att ta ett ex. Pröva googla så dyker det bara upp random korkade svensson frågor om hur BankID används, och att man kan se sin historik (no shit). Ingenting om vad banken själva sparar för uppgifter.
Citera
2024-02-11, 09:13
Medlem
Citat:
Ha ha ha, jag är kass på IT absolut, men jag tror ni missat poängen lite. "IT" fungerar mkt kasst i Sverige vad gäller bankväsendet hantering. Banker rensar all konto info från så tidigt som 5år till 10år gamla transaktioner, har jag läst. Enligt Banken går dessa transaktioner inte att få fram överhuvudtaget senare. Vilket hela släkten bara skakat på huvudet och sagt det är ju sanslöst, medtanke på att allt är digitalt, vad kostar det banken att ha kvar uppgifterna? Gå in på komplett.se så ligger all orderhistorik kvar från tidigt 2000tal, för att ta ett ex. Pröva googla så dyker det bara upp random korkade svensson frågor om hur BankID används, och att man kan se sin historik (no shit). Ingenting om vad banken själva sparar för uppgifter.

Data retentionplaner är nödvändigt för att klara en audit och har inte komplett ordning på detta så kan det bli väldigt dryga böter.

Borde dock vara enklare för banken att motivera.

Kan det vara så att släkten begriper att banken har mer Data än den du får se i internet banken?
Citera
2024-02-13, 19:42
Medlem
rasmusens avatar
Citat:
Lust att säga vilken så jag kan se om det är den informationen jag själv skulle vilja "komma åt" ?

Läste flera den sömnlösa natten, så är lite knepigt att lista ut vilken. Ska se om jag hittar den och återkommer isf
Citera
2024-02-15, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rasmusen
Läste flera den sömnlösa natten, så är lite knepigt att lista ut vilken. Ska se om jag hittar den och återkommer isf

Vore schysst! Säg så här optimalt för mig vore om man såg Datorn som använts och Datorns namn vid tillfället (G.M's Dator sannolikt) och sen BankID som då säger ett helt annat namn (B.O's).
Citera
2024-02-17, 04:22
Medlem
Citat:

Sant eller falskt?

Du får förtydliga frågan.
Är det transaktioner i internetbanken?
Eller kortbetalningar som du verifierar med bankid?
Är kortet från Swedbank? Är bankidt utfärdat av Swedbank?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in