• 1
  • 2
2024-02-10, 22:54
Medlem
Ursäkta min stendumma fråga men jag kan inget om det här, jag vet inte ens om jag lagt frågan i rätt avdelning. Sparar min dator saker i något moln utan att jag vet om det eller är det något jag måste göra aktivt?
Citera
2024-02-10, 23:02
Medlem
Zaedrewss avatar
Ja du måste gjort ett aktivt val. Skapat ett konto för det. Däremot kan det sparas uppgifter om vad du gör i ett så kallat moln beroende på vad du valde när du installerade datorn. Dvs medger du att viss data överförs till X så att vi kan förbättra våra tjänster osv. Annars kan du bara kolla i din aktivitsmeny dvs om OneDrive tex om du är inloggad eller ej.
Citera
2024-02-10, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Ja du måste gjort ett aktivt val. Skapat ett konto för det. Däremot kan det sparas uppgifter om vad du gör i ett så kallat moln beroende på vad du valde när du installerade datorn. Dvs medger du att viss data överförs till X så att vi kan förbättra våra tjänster osv. Annars kan du bara kolla i din aktivitsmeny dvs om OneDrive tex om du är inloggad eller ej.

Tack för svar. Aktivitetsmenyn, är det samma som aktivitetsfältet?
Citera
2024-02-10, 23:14
Medlem
sommarlovs avatar
Min dator gjorde det, upptäckte när den klagade på lågt utrymme!
Citera
2024-02-10, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Min dator gjorde det, upptäckte när den klagade på lågt utrymme!

Haha, vem vet vad man kan hitta som man trodde var förlorat.
Citera
2024-02-10, 23:18
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tokismatte
Tack för svar. Aktivitetsmenyn, är det samma som aktivitetsfältet?

Du får utöka menyn. Du ser den som en pil. Där om du har OneDrive ser du den som ett just en molnikon och ser om du är inloggad eller ej. För mer koll kan du köra det klassiska Ctrl - Alt - Del och få upp Task manager så ser du vilka program som körs. Men i regel om du inte loggat in på en molntjänst kommer inget sparas där.
Citera
2024-02-10, 23:24
Medlem
Citat:
Du får utöka menyn. Du ser den som en pil. Där om du har OneDrive ser du den som ett just en molnikon och ser om du är inloggad eller ej. För mer koll kan du köra det klassiska Ctrl - Alt - Del och få upp Task manager så ser du vilka program som körs. Men i regel om du inte loggat in på en molntjänst kommer inget sparas där.

Jag har en molnikon som det står onedrive på men hur vet jag om jag är inloggad eller inte? Om jag är inloggad sparar den automatiskt saker då? Klickar jag på den står det inget om in- eller utloggning, där står inte mycket alls.
Citera
2024-02-10, 23:26
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Jag har en molnikon som det står onedrive på men hur vet jag om jag är inloggad eller inte? Om jag är inloggad sparar den automatiskt saker då? Klickar jag på den står det inget om in- eller utloggning, där står inte mycket alls.

Du för pekaren över den bara. Där står det inloggad eller ej. Sedan från ikonen om det är ett snett streck över molnet som du ser på ikonen är du inte inloggad.
Citera
2024-02-10, 23:27
Medlem
Citat:
Du för pekaren över den bara. Där står det inloggad eller ej. Sedan från ikonen om det är ett snett streck över molnet som du ser på ikonen är du inte inloggad.

Det står bara OneDrive Privat Uppdaterat.

Om något sparats i OneDrive hur hittar jag det då? Förstår mig inte på det här alls.
Citera
2024-02-10, 23:33
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Det står bara OneDrive Privat Uppdaterat.

Om något sparats i OneDrive hur hittar jag det då? Förstår mig inte på det här alls.

Du får du logga in på:
https://onedrive.live.com/login/

Vill du helt ta bort det gå till Setting - Apps sedan avinstallerar du OneDrive. Det är ju enda molntjänsten som kommer automatiskt med Windows. Du eller den som installerade datorn fick ju frågan då om man vill spara via molnet.
Citera
2024-02-10, 23:36
Medlem
Citat:
Du får du logga in på:

Vill du helt ta bort det gå till Setting - Apps sedan avinstallerar du OneDrive. Det är ju enda molntjänsten som kommer automatiskt med Windows. Du eller den som installerade datorn fick ju frågan då om man vill spara via molnet.

Minns inte längre men fick jag den frågan svarade jag förmodligen nej.

Tack för all din hjälp.
Citera
2024-02-10, 23:41
Medlem
Citat:
Du får du logga in på:

Loggade in där och det verkar helt tomt både i Bilder och Dokument.
Undrar om det vore enklare och smartare att spara sina filer där än säkerhetskopiera dem till USB-minne som jag gör nu.
Återigen, tack för din hjälp.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in