Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-02-12, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Forskning är väl snarare motsatsen till religion. Men folk som du orkar inte sätta sig in i vetenskap utan tycker det är häftigare att klaga på personerna som håller på med det än att bemöta dem i sakfrågor.

När det gäller klimatet i Nordeuropa så finns det ju flera olika teorier och det är ingen som egentligen vet. Globalt sett så har forskningen relativt bra koll. Jordens medeltemperatur har stigit med drygt en grad på 50 år vilket man har förutsett. Ökningen har varit störst i Arktis vilket också var väntat.

Men just vår del av världen har ett klimat som är extremt svårt att förutsäga. Det beror på att det varken är maritimt eller kontinentalt och det ligger precis på gränsen till Arktis. På de flesta platser på jorden på samma breddgrad är det betydligt kallare. Men här är det milt eftersom värme transporteras upp över nordatlanten.

Frågan är då om denna värmetransport på något sätt kan störas och det är det som frågan gäller. Vissa tror det och andra inte. Men det är ändå rätt viktigt att veta för om det skulle bli så, kan hela Nordeuropa bli närmast obeboeligt.

Det är skillnad på forskning och "forskning". Precis som inom sk "genusvetenskap" så finns det en uppsjö med människor som redan har förutfattade åsikter och driver forskning utifrån den ståndpunkten. Man vet redan vilket svar man vill ha, och kommer vinkla och ignorera kunskap så att man landar rätt.

På samma sätt som det säkert finns genuina forskare inom genusvetenskap så finns det säkert det också inom klimat, men den samlade bilden gör att man förtroendet är ytterest lågt.

Precis som all "forskning" kring energikällor där det löpande kommer beställd forskning som säger att kärnkraft/vind/vatten är bäst och allt annat är dåligt.
Citera
2024-02-12, 12:50
Medlem
Fangfaces avatar
Då måste vi snabbt bygga fler vindkraftsverk så att vi kan producera mer el när det blir kallare och inte blåser.
(Klimatmupps-logik)
Citera
2024-02-12, 12:51
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Det är skillnad på forskning och "forskning". Precis som inom sk "genusvetenskap" så finns det en uppsjö med människor som redan har förutfattade åsikter och driver forskning utifrån den ståndpunkten. Man vet redan vilket svar man vill ha, och kommer vinkla och ignorera kunskap så att man landar rätt.

På samma sätt som det säkert finns genuina forskare inom genusvetenskap så finns det säkert det också inom klimat, men den samlade bilden gör att man förtroendet är ytterest lågt.

Precis som all "forskning" kring energikällor där det löpande kommer beställd forskning som säger att kärnkraft/vind/vatten är bäst och allt annat är dåligt.
Du borde väl ställa dig frågan hur du kommit fram till dessa slutsatser. Inte är det den samlade bedömningen av forskningen iaf. Det skriver du ju själv. Och det var just det som climasol menade var gemensamt med religion. Som du också verkade hålla med om.

Dina förutfattade meningar, ligger väl närmast till hands.
Citera
2024-02-12, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FinurligaBengt
En ny rapport visar att det system av oceanströmmar där golfströmmen ingår löper mycket större risk att kollapsa mycket snart än man tidigare trott.

Norra Europa och Sverige är de stora förlorarna, eftersom vi har Golfströmmen att tacka för att klimatet inte är som i Sibirien. Med avstannad golfström kan medeltemperaturen sjunka med upp till 30 grader. Det är en helt apokalyptisk sänkning som vida överträffar alla andra temperaturförändringar överallt i hela världen.

https://edition.cnn.com/2024/02/09/climate/atlantic-circulation-collapse-weather-climate/index.html

Såg att det fanns en väldigt gammal tråd om golfströmmen men skapar en ny eftersom läget nu är ett helt annat. Nu är det allvar, menar forskarna.

Hur ser ni på att Sverige och norra Europa väntas bli de överlägset största förlorarna på klimatförändringarna i hela världen? Tänker ni bo kvar i Sverige när man får vara glad för någon enstaka plusgrad på sommaren?
Modellsimulationer som vanligt. Värt att nämna är att mängden smältvatten som modellen använde var ca 5ggr grönlandsisen. Mao, rena fantasier.
Citera
2024-02-12, 12:53
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Du som är intresserad av hur en kollapsande AMOC påverkar den globala temperaturen borde väl kunna se att grafen du postade inte är en global rekonstruktion?

(kanske 6 grader kallare än idag, då de flesta paleoklimatiska rekonstruktioner har 1950 som referens).
Inte en global rekonstruktion? Grafens rubrik lyder "Global Average Temperature Change"!
Citera
2024-02-12, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Så vad tror du kanske kan hända? Blir Stockholm som Yakutsk?

Låtsas inte att du bryr dig. Sluta bara att smutsa ner trådarna med dina rasistiska hjärnspöken så blir vi alla nöjda
Citera
2024-02-12, 13:05
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Jo, Rockström är klimatforskare. Betydligt högre H-index än Bengtsson och mer meriterad enligt alla sätt att mäta. Rockström forskar främst om konsekvenserna.
Hans forskning bygger väl som vanligt på vad andra forskat fram om själva kärnfrågan. De är inte insatta i de grundläggande klimatteorierna, utan accepterar dem som givna. Att han sedan fått fler publicerade artiklar etc säger väl inte så mycket, då hans åsikter går helt enligt det av etagblissemanget givna paradigmet.
Citera
2024-02-12, 13:05
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Inte en global rekonstruktion? Grafens rubrik lyder "Global Average Temperature Change"!
Det är en proxy i form av en iskärna på Antarktis (EPICA dome).
https://en.wikipedia.org/wiki/Last_Glacial_Maximum

The average global temperature around 19,000 BC (about 21,000 years ago) was about 6 °C (11 °F) colder than today.
Citera
2024-02-12, 13:09
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Hans forskning bygger väl som vanligt på vad andra forskat fram om själva kärnfrågan. De är inte insatta i de grundläggande klimatteorierna, utan accepterar dem som givna. Att han sedan fått fler publicerade artiklar etc säger väl inte så mycket, då hans åsikter går helt enligt det av etagblissemanget givna paradigmet.
Det är väl som all annan forskning. Det bygger på tidigare forskning. Även om han inte övertygar just dig, så övertygar han andra experter. I betydligt högre utsträckning än vad exempelvis Bengtsson gjorde när han var produktiv. Enligt alla sätt att mäta, som sagt. Sedan kan ju ingen hindra dig från att ha åsikter av mer personlig art, i frågan.
Citera
2024-02-12, 13:13
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Bengtsson är väl professor i meteorologi? Sedan, skall man komma ihåg, är han inte heller "klimatförnekare", bara inte "alarmist". Det är den typen av mer balanserade röster jag saknar i debatten.
Ja, han är professor i dynamisk meteorologi och har haft ledande befattningar i tunga institut som European Centre for Medium-Range Weather Forcasts, Max Plancl Institute for Meterology och International Space Science Institute, där han jobbat bland annat med atmosfärmodellering.

Och nej, han är inte direkt klimatförnekare, men kritisk till överdrifter och klimatalarmism. Bengtsson är mer balanserad och insatt i ämnet än någon annan svensk skulle jag säga. Visst, han börjar bli lite till åren, men har man inte läst hans bok "Vad händer med klimatet", rekommenderar jag det starkt. Det kom en ny upplaga 2022.
Citera
2024-02-12, 13:32
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Det är en proxy i form av en iskärna på Antarktis (EPICA dome).
https://en.wikipedia.org/wiki/Last_Glacial_Maximum

The average global temperature around 19,000 BC (about 21,000 years ago) was about 6 °C (11 °F) colder than today.
Återigen. Ändrar inget i sak.
Så enligt säkra källor hade vi en istid (g)lokalt med uppemot 20 grader kallare temperaturer. Samtidigt så sjönk den globala medeltemperaturen med ca 6 grader. Det är logiskt och lättsimulerat.
Nu vill du sälja uppemot 30 grader kallare (g)lokalt men med en uppvärmning globalt. Det blir till att skruva hårt på parametrarna i den modellen.
Citera
2024-02-12, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Jag håller mer er andra briljanta krigare! Era argument är utom denna värld.

Jag gillar inte heller konsekvenserna av denna informationen!

Alltså måste det vara fel!

Och jag gillar inte heller den som säger det, alltså måste det vara fel!

Plus att en gång så tolkade jag en rubrik från en journalist som hade tolkat någon som att den hade fel! Alltså måste all information om det vara fel!

Resonemang, fakta och vetenskap spelar ingen roll. Det är mina känslor som bestämmer vad som är verklighet! Heja mig! Jag är bra! Varje da! Jag är speciell!

Fuck U vetenskap! Fuck U tänkande! Fuck U verkligheten! Död åt naturlagarna!

—-

Hurhuvida det stämmer eller ej har jag ingen aning om, har inte läst artikeln. Men argumentationen från idioterna som skrivit i tråden skriker idioter hur det än är. ”Jaha, ska vi betala högre skatter nu eller?!”, ”En person hade fel om typ någonting liknande en gång för länge sen!”. Jävla mongolider.

Allt ni visar när ni avfärdar information baserat på era mongolidkänslor är att ni är totalt immuna för kunskap, fakta och rationalitet.

Och nej, detta är inte riktat till de som använder logik och rationalitet för att ifrågasätta. Det är endast riktat åt de många mongoliderna i tråden.

Bra talat. Det är lätt att bli avfärdande och konspiratorisk. Det är väl bara det att det inte är så mycket att göra utifall det händer. Några tror på det. De kanske får rätt. Det klart att det hela är oroande!!

Jag tror att ett litet fåtal verkligen agerar, på informationen. Dvs säljer sin bostad och flyttar till, vart man nu kan och får flytta där det är behagligt, på detta, ännu ett i den långa raden av, klimatalarm.

Hur tänker du själv agera?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in