• 1
  • 2
2024-02-10, 12:46
Medlem
Hoppas på en Trabant-liknande elbil till överkomligt pris.

https://www.vansterpartiet.se/nyhete...-en-folkelbil/
Kan finansieras genom att ta bort ROT- och RUT bidraget.
Citera
2024-02-10, 12:56
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av King Devil
Hoppas på en Trabant-liknande elbil till överkomligt pris.

https://www.vansterpartiet.se/nyhete...-en-folkelbil/
Kan finansieras genom att ta bort ROT- och RUT bidraget.

Skippa stöd; bygg billiga bilar istället.
Citera
2024-02-10, 12:57
Medlem
Skulle aldrig köpa en bil för 300K oavsett om det är el eller fossil.
Mina bilar har alltid kostat runt 40-50K
Har de i 6-7 år, sedan säljer jag de för 10-15K.
Lagar det mesta själv.
Citera
2024-02-10, 12:58
Medlem
Problemet är väl att batterierna är skitdyra även om det skulle producerats massor?
Citera
2024-02-10, 12:58
RUT och ROT-avdragen med Reinfeldt innebar tio år av sömnlöshet eftersom alla skulle flytta, renovera och hålla på överallt. Elbilar ska vara till för tyst transport, inte pga något klimat. Elen behöver komma nånstans ifrån och det sista världen behöver är ännu en hybris.
Citera
2024-02-10, 13:01
Allting som inleds med prefixet "folk-" får mig att rysa. Det brukar vara en garant för något som är sämre än privata alternativ men kostar minst lika mycket.

Staten ska inte syssla med att bygga bilar.
Citera
2024-02-10, 13:02
Medlem
VoktorDodkas avatar
Nu tror jag inte på elbilen som ersättare till fossilbilar men om man nu skulle återinföra stöd för köp av elbilar så har jag en idé som jag tror skulle fungera bättre än både det tidigare stödet(som i praktiken främst gynnade handlare) och V's(V har sällan något rätt så vad dom än föreslår kan man bortse från att det skulle vara något som fungerar).

Om stödet på låt säga 36000:- skulle gå till de som vill ha elbil så skulle 1000:- per månad betalas ut som ett stöd till någon slags leasingpengar, dvs sänka en leasingkostnad med 1000:-/månad i tre år, det skulle göra elbilen överkomlig för de flesta som kan tänka sig leasa en bil. Det skulle heller inte gynna handlarna lika mycket som den som leasar eftersom man inte skulle kunna göra affärer på bonusar på samma sätt som tidigare. Efter 36 månader kan man antingen leasa en ny bil eller köpa loss den befintliga. Ingen oro för värdeminskningar, batteriproblem osv.
Citera
2024-02-10, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xanda
Allting som inleds med prefixet "folk-" får mig att rysa. Det brukar vara en garant för något som är sämre än privata alternativ men kostar minst lika mycket.

Staten ska inte syssla med att bygga bilar.

Håller iofs med. Tänker inte att varannan bil ska vara en "folkelbil". Men det som gräver djupa hål i den privata ekonomin är att inneha en bil. Vet inte vad Vp:s tanke om pris heller.
Citera
2024-02-10, 13:10
Medlem
HipToBeSquares avatar
Staten ska inte lägga sig i vilket typ av elbil folk kör utan det kan en fri marknad fixa.

Jag ser detta som ett sätt att förnedra befolkningen och skapa en synlig skillnad mellan eliten och resten. Trabanten var egentligen ett sätt att förnedra befolkningen. Man fick vänta 10 år att få en bil, bilen var skit, det var en tvåtaktare som är mycket dålig för miljön, den var ofta för liten för familjer, det gjordes inga försök att modernisera bilen trots att tekniken hade gått framåt. Detta samtidigt som eliten i DDR åkte runt i Volvo 240 eller ryska GAZ (som ofta var kopior av amerikanska bilar).
Citera
2024-02-10, 13:15
Medlem
Sist någon gjorde en volkbil så vet vi vad som följde... en trollning från VP?
Citera
2024-02-10, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Servant
Sist någon gjorde en volkbil så vet vi vad som följde... en trollning från VP?

Haha, det är möjligt. Det var inte 1 april det publicerades.

Dålig koll på vad en elbil kostar. Kan tänka mig att betala 40.000 kr för en ny enkel elbil, resten finansieras med skattemedel.
Finansieras genom:
-Ökad företagsskatt på svenska banker som har 0% i inlåningsränta.
-Avskaffa Rot och Rut
-Lägg ned Arbetsförmedlingen, som inte fungerat sen början av 90-talet. Eftersom myndigheten inte förmedlar arbeten.

Finns säkert annat att finansiera med, som jag inte kommer på för tillfället.
Citera
2024-02-10, 13:36
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrstardust
Skulle aldrig köpa en bil för 300K oavsett om det är el eller fossil.
Mina bilar har alltid kostat runt 40-50K
Har de i 6-7 år, sedan säljer jag de för 10-15K.
Lagar det mesta själv.
Tyvärr är det svårt att få vettiga bilar för en billig peng idag. Mindre fossildrivna bilar på beg.marknaden har höjt priserna rejält, tyvärr.
Men det går ju enligt plan då elbilar tydligen är helt utan miljöpåverkan och elen kommer ju magiskt ur två hål i väggen ...
Det lär märkas längre fram när vi står där med lång näsa och ransonering på dyr el... "Vi såg inte detta komma"-uttalanden lär vara givet när nästa regering bestående av MP, Hamas, C och S sitter på tronen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in