Citat:
Ursprungligen postat av
grelin1999
De här sakerna tyckte inte jag var så konstigt. Var i Sverige är man säker från gängen? Och kan man förvänta sig att en tonåring bryter helt med hela kompisgänget?
Men visst, det finns ett och annat märkligt i berättelsen. Fortsätter man verkligen betala hundratusentals kronor, enbart under ett år?
Det enda jag reagerade mot i artikeln är när de sa att hon kände nio personer som är i samma sits. Vem umgås ens med så många familjer? Och pratar man om sånt?
Hade de bara tänkt sig fortsätta betala år efter år?
Flyttar de och byter namn eller skaffar skyddad identitet så har de åtminstone en chans att ta sig ur situationen. När man förlorar hundratusentals kronor per år och lever i daglig skräck så är det åtminstone värt ett försök, kan jag tycka. Alternativt att de gör som en annan familj som nämns i artikeln och helt enkelt flyttar utomlands.
Sonen får helt enkelt ta den smällen och starta ett nytt socialt liv någon annanstans, det borde han väl själv förstå, kan jag också tycka.
Det är bättre än att fortsätta befinna sig i vad jag skulle kalla för en ohållbar situation där samhället inte kan hjälpa dem.
Det som du också nämner, att de skulle känna ytterligare 9 familjer (ungefär halva sonens skolklass) som är utsatta för samma sak låter även det väldigt konstigt. Men jag skulle kunna köpa det om det exempelvis handlar om 9 andra familjer i liknande situation som de träffat via någon grupp online eller liknande. Men att det skulle vara 9 familjer i deras direkta närhet låter mycket.
Det är som sagt något med den här storyn som inte stämmer.