• 1
  • 2
2024-02-07, 18:02
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Finns det fördelar med detta, jämfört med att ta nytt vatten?

Det går ju åt mindre el & vatten
Citera
2024-02-07, 18:07
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohannesSnajdare
Det går ju åt mindre el & vatten

Det förstås... Min impuls är "rent, kallt vatten!". Men då händer det förstås väldigt sällan att jag behöver koka samma slag av livsmedel två gånger vid samma tillfälle, utan de kokkärl jag har räcker ju till.
Citera
2024-02-07, 18:11
Medlem
A-apollons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Finns det fördelar med detta, jämfört med att ta nytt vatten?
Pasta som kokas i "gammalt" vatten med inlagrad stärkelse från föregående kok bli alltid bättre.
Beställ aldrig pasta om du kommer till restaurangen precis när den öppnat, för då har deras pastakokare inte hunnit bli inkörd. (Om de inte sparat delar av vattnet från föregående dags kok)
Citera
2024-02-07, 18:30
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A-apollon
Pasta som kokas i "gammalt" vatten med inlagrad stärkelse från föregående kok bli alltid bättre.
Beställ aldrig pasta om du kommer till restaurangen precis när den öppnat, för då har deras pastakokare inte hunnit bli inkörd. (Om de inte sparat delar av vattnet från föregående dags kok)

Verkligen? Detta måste jag testa!
Citera
2024-02-07, 18:35
Medlem
A-apollons avatar
Just nu har jag tagit fram en liter gammalt inkokt pastavatten från frysen och blandat det med nytt vatten. Tagliatelle...
Citera
2024-02-07, 18:35
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A-apollon
Personligen tycker jag stärkelsen är äcklig, och vill få bort den!
Citera
2024-02-07, 18:54
Medlem
Låter som en högst onödig uppfinning, ja. Iaf för ett mindre hushåll.
Du har kastat bort dina surt förvärvade pengar.
Citera
2024-02-09, 15:10
Medlem
Rumpnisseiskogens avatar
Har man durkslagsinsatsen i i kastrullen när vattnet ska koka upp upplever jag det som att det tar väldigt mycket längre tid. Föredrar att sätta ner insatsen, med pasta i, när vattnet redan kokar.
Citera
2024-08-10, 11:04
Medlem
Ångrar lite att jag gav bort min när jag bytte till induktionsspis och ångugn. Använde den mest till att ånga grönsaker och den funktionen är bättre i ångugnen. Men har börjat inse hur bra pastavatten är i såser. Och det borde vara bra även att vattna bärbuskarna med? Sedan är det ju praktiskt att ha en stor kastrull ibland.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in