Citat:
Ursprungligen postat av
GregerMedeltid
Jag äger själv en sån kastrull sedan många år tillbaka, men jag tror inte jag använder den rätt. Jag hade en gång en aha-upplevelse, när jag på något sätt förstod hur den skulle användas, men jag kommer inte länger ihåg hur jag tänkte då.
Som jag använder den nu så kokar jag pasta med insatsen i kastrullen. När det kokat färdigt lyfter jag ur insatsen, tömmer kastrullen på vatten och häller tillbaka pastan i kastrullen. Jämfört med att bara hälla ut pasta på vatten i ett durkslag och sedan slänga tillbaka pastan i kastrullen är det bara marginellt mer praktiskt.
Vad har jag missat? Ska man hälla ut pastan i ett annat kärl? Eller är det bara en onödig uppfinning?
Det låter som att du är något på spåren. Just durkslag är bland det svåraste man kan förstå sig på, men jag skulle säga att du greppat konceptet.
Ärligt talat blir jag nyfiken på din aha-upplevelse. Det kanske finns fler användningsområden så min spydighet kanske slår tillbaks. Men jag har använt en liknande grej, fördelen var att jag kunde hålla vattnet kokande och byta pastasort på ett effektivt sätt.