• 1
  • 2
2024-02-07, 03:02
Medlem
Jag tänker fråga en som redan är ägare till ca 10 hyreshus om han kan tänka sig gå in med sitt företag och köpa min mammas villa.

Jag vill sedan göra ett hyrköp på den villan under 3-4 år. För att sen förhoppningsvis kunna köpa loss huset.

Jag har idagsläget inte råd att lösa ut resterande två ägare i fastigheten men jag vet min ekonomi kommer se annorlunda ut 3 år framåt så då är min fundering,

Vilka fördelar finns det för det företaget som köper huset?

Stämpelskatten är ju högre när ett bolag köper fastighet, 4,5% istället för 1,5% som gäller privatpersoner, och den kostnaden kan väl inte köparen dra av någonstans?

Driftskostnaden är ju avdragsgill och jag betalar hyra (driftskostnader + ? ),
så i mina öron låter det inte som en dålig affär för den som ställer upp?
Eller missar jag något?

Jag måste försöka ta reda på så mycket som möjligt om detta med hyrköp för att kunna sälja in det hos fastighetsägaren så jag vänder mig till er för att få bästa utgångsläget när jag ska presentera detta.
Citera
2024-02-07, 06:29
Bannlyst
Kontakta någon behörig person istället så slipper du stå och svamla massa skit och inte kan svara på frågor. Störst chans och ser bättre ut
Citera
2024-02-07, 07:01
Medlem
Hyrköp finns inte när det gäller fastigheter.
Och det beror på en massa olika anledningar, mest skattetekniska och juridiska.

Det du däremot kan göra är att göra upp med företagaren om ett fastslaget pris du ska få köpa loss fastigheten för om 3år.

Det finns däremot inget som förbinder honom att hålla sin del av avtalet, utan han är fri att göra som han vill med sin tillgång under hela tiden han äger den.

Är det inte klokare att låna pengar för att köpa loss fastigheten? Du kanske kan få låna pengar av din vän fastighetsägaren?
Citera
2024-02-07, 07:29
Medlem
Är du så fäst vid just det huset? Annars är det väl bättre att sälja huset och hyra in mamma någon annanstans tills dess att du har råd att köpa ett nytt hus till henne.

Tror det blir bättre affär än att låta en mellanhand tjäna massa pengar på dig under 3 år. Eller skulle fastighetsmagnaten vara snäll och ge dig allt utan vinst?
Citera
2024-02-07, 08:03
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BB555BB
Hyrköp finns inte när det gäller fastigheter.
Och det beror på en massa olika anledningar, mest skattetekniska och juridiska.

Det du däremot kan göra är att göra upp med företagaren om ett fastslaget pris du ska få köpa loss fastigheten för om 3år.

Det finns däremot inget som förbinder honom att hålla sin del av avtalet, utan han är fri att göra som han vill med sin tillgång under hela tiden han äger den.

Är det inte klokare att låna pengar för att köpa loss fastigheten? Du kanske kan få låna pengar av din vän fastighetsägaren?

Vadå finns inte? Här är ett företag som gör just detta, köper den fastighet du vill ha och hyr sen ut den till dig med ett avtal om hur mycket du ska betala och spara och när du får köpa loss fastigheten.
https://bodil.se/

Sen, inget som förbinder honom att hålla sin del av avtalet? Kanske att avtalet förbinder honom??
Citera
2024-02-07, 08:54
Medlem
Wabass avatar
På vilket sätt blir din ekonomi bättre om 3 år?
Citera
2024-02-07, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Vadå finns inte? Här är ett företag som gör just detta, köper den fastighet du vill ha och hyr sen ut den till dig med ett avtal om hur mycket du ska betala och spara och när du får köpa loss fastigheten.
https://bodil.se/

Sen, inget som förbinder honom att hålla sin del av avtalet? Kanske att avtalet förbinder honom??

Optioner om köp av fast egendom är inte giltiga. https://lawline.se/answers/fastighet...t-optionsavtal
Citera
2024-02-08, 17:05
Medlem
köpoption är inte giltigt mellan två privatpersoner dock så är köpoption ett fullt möjligt sätt att göra om det är mellan ett företag och privatperson.

anledningen till att min ekonomi ser betydligt bättre ut om tre år är för att då har inte jag några betalningsanmärkningar kvar.

Mamma behöver inget boende det är hennes dödsbo vi talar om.
Citera
2024-02-08, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TyckerJagVisst
köpoption är inte giltigt mellan två privatpersoner dock så är köpoption ett fullt möjligt sätt att göra om det är mellan ett företag och privatperson.

anledningen till att min ekonomi ser betydligt bättre ut om tre år är för att då har inte jag några betalningsanmärkningar kvar.

Mamma behöver inget boende det är hennes dödsbo vi talar om.
Köpoptionen är inte giltig oavsett parter.
Citera
2024-02-09, 02:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Jag säger fortfarande att du har fel. Du anger en 7 år gammal källa som grund till ditt påstående. Du tror inte lagar förändras?
Citera
2024-02-09, 07:23
Medlem
Citat:
Jag säger fortfarande att du har fel. Du anger en 7 år gammal källa som grund till ditt påstående. Du tror inte lagar förändras?

Självklart kan lagen ändras. Vilken ändring av 4 kap 1$ 1 st Jordabalken syftar du på?
Citera
2024-02-10, 19:25
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey

Citat:

På vilket sätt är det fel?
Har du några trovärdiga källor?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här