En kompis som skrev helt ur intet att "synd att man inte gör marknadsgratäng oftare, är rätt gött".
Stod som ett frågetecken, då jag aldrig hört om rätten och han skrev som att den skulle vara välkänd.
Jag googlade direkt och har nog aldrig sett så få resultat. En sida, brarecept.se, som har den, sen en tysk skum sida med massa tysk text och sen 3-4 sidor till som refererar till receptet på brarecept. Problemet är att brarecept.se är en död sida.
https://www.matklubben.se/amp/recept...grataeng-19129 - matklubben har receptet:
Citat:
Ingredienser
2 squashfrukter
1 msk margarin
200 g kassler i strimlor
1 burk champinjoner ca 200 g
1 purjolök, strimlad
2 dl creme fraiche
2 msk chilisås
2 dl riven ost
salt
peppar
Instruktioner
Sätt ugnen på 250 grader. Skala, skiva och bryn squashen lätt i margarinet. Fördela squashen i en smord ugnsform och täck med kasslern. Fräs champinjoner och purjolök. Fördela detta i formen, krydda. Blanda creme fraiche och chilisås. Täck innehållet i formen med blandningen och strö över riven ost. Gratinera i ca 10 minuter i övre delen av ugnen. Servera med en sallad, ris eller pasta!
Är detta en känd rätt? Går den under annat namn? Någon som vet historien kring den och varför den verkar vara så okänd? Min kompis pratade som sagt om den som om den vore känd, och även hans mor använde visst det namnet också.