2024-02-06, 19:54
Medlem
Nihennas avatar
En kompis som skrev helt ur intet att "synd att man inte gör marknadsgratäng oftare, är rätt gött".

Stod som ett frågetecken, då jag aldrig hört om rätten och han skrev som att den skulle vara välkänd.

Jag googlade direkt och har nog aldrig sett så få resultat. En sida, brarecept.se, som har den, sen en tysk skum sida med massa tysk text och sen 3-4 sidor till som refererar till receptet på brarecept. Problemet är att brarecept.se är en död sida.

https://www.matklubben.se/amp/recept...grataeng-19129 - matklubben har receptet:

Citat:
Ingredienser
2 squashfrukter
1 msk margarin
200 g kassler i strimlor
1 burk champinjoner ca 200 g
1 purjolök, strimlad
2 dl creme fraiche
2 msk chilisås
2 dl riven ost
salt
peppar
Instruktioner
Sätt ugnen på 250 grader. Skala, skiva och bryn squashen lätt i margarinet. Fördela squashen i en smord ugnsform och täck med kasslern. Fräs champinjoner och purjolök. Fördela detta i formen, krydda. Blanda creme fraiche och chilisås. Täck innehållet i formen med blandningen och strö över riven ost. Gratinera i ca 10 minuter i övre delen av ugnen. Servera med en sallad, ris eller pasta!

Är detta en känd rätt? Går den under annat namn? Någon som vet historien kring den och varför den verkar vara så okänd? Min kompis pratade som sagt om den som om den vore känd, och även hans mor använde visst det namnet också.
Citera
2024-02-06, 20:08
Medlem
Jordgubbes avatar
I en av sökträffarna står det att "hundratals förslag kom in från matglada läsare till vår hösttävling // Jag har kallat den marknadsgratäng ..." med layout som från 70-talet. Det skulle kunna vara ett ursprung, och att alla som sparat det numret kan den vilket säkert kan vara 3-4 stycken?
Citera
2024-02-06, 22:51
Moderator
Briasccas avatar
I stilen är det absolut något som det sena 1970-talet skulle kunnat hittat på med kassler. Gratänger blev mycket poppis då, och veckotidningarna började fyllas med gratängrecept. Men eftersom det är creme fraiche i den så är vi inne på 1980-talets början. Användningen av margarin placerar den definitivt ned mot 80-talets början. Hade den här rätten skapats på 90-talet hade det varit olivolja i den. Ordet "squashfrukter" är klart ovanligt, det började användas 1981.

Så jag skulle datera den här till någonstans 1980-85. Har aldrig hört talas om rätten, men det är ju mycket man inte hört något om. Det mesta faktiskt, om man tänker efter.
Citera
2024-02-07, 06:10
Medlem
Bawsbawsbawss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
En kompis som skrev helt ur intet att "synd att man inte gör marknadsgratäng oftare, är rätt gött".

Stod som ett frågetecken, då jag aldrig hört om rätten och han skrev som att den skulle vara välkänd.

Jag googlade direkt och har nog aldrig sett så få resultat. En sida, brarecept.se, som har den, sen en tysk skum sida med massa tysk text och sen 3-4 sidor till som refererar till receptet på brarecept. Problemet är att brarecept.se är en död sida.

https://www.matklubben.se/amp/recept...grataeng-19129 - matklubben har receptet:

Är detta en känd rätt? Går den under annat namn? Någon som vet historien kring den och varför den verkar vara så okänd? Min kompis pratade som sagt om den som om den vore känd, och även hans mor använde visst det namnet också.

"1 msk margarin"? Skojar du eller? En gratäng ska bada i smör. Du glömde även potatisen å salt.
Citera
2024-02-07, 06:26
Medlem
Evaristo2s avatar
Det är väl i princip en vadsomhelst-gratäng med creme fraiche som blöt bas och chili som krydda.
Citera
2024-02-07, 06:32
Medlem
klybans avatar
Aldrig hört talas om innan.
Det är väl så enkelt att rätten är välkänd i kompisens krets.
Här är den helt okänd.
Citera
2024-02-07, 12:14
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna

Har gjort den flera ggr med lite modifikationer men aldrig haft en susning om att den skulle kallas marknadsgratäng liksom.. ev med brytbönor till om man gillar det :
https://www.pinterest.se/pin/306807793372469345/

Kan inte svara kring historien men kanske så att den serverades på marknader med potatis nån gång i tiden. Fråga Karin Dahlberg i Göteborg, har inte hennes nummer och vet inte hur gammal hon är idag men eniro kanske ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in