Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-02-17, 23:24
  #13
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Nu kommer jag låta lite pretentiös här, men "Reign in Blood" är min skiva nummer ett av alla skivor jag någonsin hört. När jag talar om Hanneman/Kings solon så tänker jag obönhörligen på den skivan först.

Jag tror, att "Reign in Blood" är en ljudvägg, inte enskilda hitlåtar med signifikativa finesser i varje låt (säg som Judas Priest/Iron Maiden).
För mig är de solon som spelas på den skivan en del av den totala bilden av skivan, och jag tänker att de kanske fann sin "stil" där.

Problemet med att hitta sin "stil" är att många fastnar där, många förväntar sig detta, så man spelar en oändlig radda av solon enligt samma recept, och någonstans är det receptet Slayer.

Jämför med Yngve Malmsten som innoverade en hel genre och gjorde på en gitarr något som aldrig setts eller hörts tidigare. Nu har han kört detta recept i 35 år och ingen är direkt impad längre mer än japaner med en pervers yngvefebläss.

Jag tror nog att Kerry King kan spela ett riktigt enkelt bluessolo om han vill, med en bira runt en BBQ med polarna, men han är fast i sin nisch.

Hans bandpolare Gary Holt när han sitter och jammar på instagram är också rätt medioker när det gäller solo.
Exakt det där! Han kan ju lira så jag föreställer mig att klart som fan han kan lägga ett blues-solo om han bara hade velat. Eller köra några inövade skalor och arpeggion. Typiskt generiskt metalsolo från ICA Maxi i bästa Kirk Hammett-stil. Men du har ju rätt, antagligen har han fastnat lite i sin stil. Och han kommer köra sin stil in i kaklet.
Citera
2024-02-17, 23:47
  #14
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Exakt det där! Han kan ju lira så jag föreställer mig att klart som fan han kan lägga ett blues-solo om han bara hade velat. Eller köra några inövade skalor och arpeggion. Typiskt generiskt metalsolo från ICA Maxi i bästa Kirk Hammett-stil. Men du har ju rätt, antagligen har han fastnat lite i sin stil. Och han kommer köra sin stil in i kaklet.
Jag tror också att Kerry King var den fyrkantigaste i Slayer, och då menar jag inte bara hans kroppskonstitution..

Bara det att han tycker loggan är det typ det snyggaste som finns säger en del om hans mentals utveckling.
Citera
2024-02-18, 13:25
  #15
Medlem
Gopnikks avatar
Nja. Hanneman skrev mina Slayerfavoriter, vad skulle KK kunna erbjuda? Fler av Slayers dåliga låtar?
Citera
2024-04-24, 20:34
  #16
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Nya låten "Residue" ute sen någon vecka (april 12).

Bättre eller sämre än första?
Citera
2024-05-12, 00:31
  #17
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Nya låten "Residue" ute sen någon vecka (april 12).

Bättre eller sämre än första?

Sämre, säger jag,

Kerry Kings platta fick för övrigt en riktigt bra recension i senaste Sweden Rock Magazine (8 av 10 i betyg) men recensenten tyckte artworket såg förjävligt ut. Kollade bara hastigast i Juryn men tror den hamnade rätt högt upp där också.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback