• 1
  • 2
2024-02-06, 15:21
Medlem
Bazze1s avatar
För att slippa "vattendoppad" kyckling..gör så här.

Lägg den sköljda och avtorkade kycklingen i smaksatt gräddfil (valfria kryddor) låt detta dra en timme eller två.

Blanda mjöl bakpulver och eventuella kryddor vänd ner kycklingen i mjölblandningen och börja fritera.

Eller så gör du en frityrsmet....mjölk mjöl bakpulver och valfria kryddor häll detta över den sköljda och avtorkade kycklingen låt dra en timme eller två och börja fritera.
Citera
2024-02-06, 19:57
Medlem
DisposableGarbage4s avatar
Ts har du ens läst igenom hela din länk?

Det handlar om att skölja av kycklingen innan man tillagar den.

Så det har inget att göra med eventuell panering att göra.

Friterar man kycklingen så gör man ju naturligtvis så att man antingen dubbelpanerar den eller doppar i frityrsmet.
Citera
2024-02-06, 22:46
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuffRyder
Känns lite halvfarligt att stoppa ner semi-blöt kyckling i kokande olja. Bara lite extra fukt brukar ju få det att sprätta och bubbla som faen.

Ja alltså jag frågar er för jag har inte testat med vattendopp , men verkar som man kan undvika just att det sprätter genom att bara följa metoden som gäller, annars hade man nog aldrig gjort detta såklart
Jag misstänker att det inte är nån fara alls eller stor risk med nån olje fontän eller sprättexplosion
Finns ju säkert massor med videos på allt utan skyddsglasögon och skyddhandskar så......
Citera
2024-02-06, 22:49
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DisposableGarbage4
Ts har du ens läst igenom hela din länk?

Det handlar om att skölja av kycklingen innan man tillagar den.

Så det har inget att göra med eventuell panering att göra.

Friterar man kycklingen så gör man ju naturligtvis så att man antingen dubbelpanerar den eller doppar i frityrsmet.

Nä man tar upp båda delarna att både skölja noga innan man panerar och sen även doppa paneringen efter det i vatten och rinna av och sen direkt till friteringen. Se videon som följer med länken, det doppas panering i vatten före friteringen
Senast redigerad av Sladdaren 2024-02-06 kl. 22:53.
Citera
2024-02-06, 23:10
Medlem
DisposableGarbage4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Nä man tar upp båda delarna att både skölja noga innan man panerar och sen även doppa paneringen efter det i vatten och rinna av och sen direkt till friteringen. Se videon som följer med länken, det doppas panering i vatten före friteringen
Oki, missade videon
Citera
2024-02-07, 09:21
Medlem
Citat:
Ja alltså jag frågar er för jag har inte testat med vattendopp , men verkar som man kan undvika just att det sprätter genom att bara följa metoden som gäller, annars hade man nog aldrig gjort detta såklart
Jag misstänker att det inte är nån fara alls eller stor risk med nån olje fontän eller sprättexplosion
Finns ju säkert massor med videos på allt utan skyddsglasögon och skyddhandskar så......

Jag tänker spontant på alla friterade kalkon fail videos man sett. Där är det ju "naturlig" fukt men kan jag skapa en mindre storm i fritösen och sett några som bränt bort hud osv när oljan bolmat upp på händerna.
Citera
2024-02-07, 10:14
Medlem
Citat:
A: Doppar ni planerad friterad kyckling eller annat panerat kött i vatten innan ni friterar och varför inte isf ?

Tror inte riktigt på idéen av den enkla anledningen att kycklinprotein inte innehåller någon mätbar stärkelse. Att blötlägga kött är generellt en metod som används mycket i det kinesiska köket, men då inte för att tvätta bort ytstärkelse som finns i exempelvis potatis.

Avfärdar dock inte idéer så lättvindigt utan kan självklart testa.

Gällande friterad kyckling i allmänhet är det ju främst paneringen eller tempuran man vill ha krispig. Då borde det inte ha någon betydelse för huruvida kycklingen är sköljd eller inte. Däremot att den är torr på ytan.

Extra krispig panering kan istället uppnås genom att blanda ut mjölet med majsstärkelse eller potatisstärkelse. Dock på bekostnad av slutgiltiga färgen.
Citera
2024-02-07, 10:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Har blivit serverad vattendoppad deep fried chicken. Det blev förjävla bra. Försökte återskapa det hemma sen, gick åt helvete, paneringen "rann av" i fritösen.
Spreja vatten på paneringen istället. Eller gör som han i inlägg #13 här.
Citera
2024-02-07, 10:48
Medlem
Sladdarens avatar
Så här ser det ut när man doppar kycklingen iaf, det kanske framgick som otydligt som trådstart

https://www.youtube.com/shorts/ehE98bP4t1g

https://www.youtube.com/shorts/bLJcQ-fxXgw
Citera
2024-02-07, 13:30
Medlem
Citat:
Så här ser det ut när man doppar kycklingen iaf, det kanske framgick som otydligt som trådstart

https://www.youtube.com/shorts/ehE98bP4t1g

https://www.youtube.com/shorts/bLJcQ-fxXgw

Missuppfattade metoden något då jag trodde att man skulle doppa själva kycklingen i vatten, torka av och sedan panera och fritera.

Att man istället ska doppa den panerade lyckligen i vatten innan fritering känns spontant ännu mer ologiskt då fukt generellt sätt brukar anses vara krispighetens fiende nummer ett, och av dessa videos tycker jag också att kycklingen inte ser särskilt krispig ut.

Som ambitiös hemmakock ska man förvisso aldrig bli så ”säker” på sina traditionella metoder att man automatiskt avfärdar alla nymodigheter men spontant är jag ändå väldigt kritiskt till detta.

Är ju samtidigt en enkel sak att testa då man vid nästa tillfälle friterar kyckling helt enkelt att testa att doppa en av bitarna i vatten innan man stoppar ner det i oljan. Blir resultatet som jag tror, dvs sämre, kan man alltid avråda andra från metoden och kanske skriva någon tillspetsad och lite syrlig kommentar till de kreatörer som sprider dessa ”fejk news”. Skulle det tvärt om vara en metod som ger ett bättre och krispigare resultat, så åker hatten av.
Senast redigerad av Fcuko 2024-02-07 kl. 13:36.
Citera
2024-02-07, 17:03
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fcuko
Missuppfattade metoden något då jag trodde att man skulle doppa själva kycklingen i vatten, torka av och sedan panera och fritera.

Att man istället ska doppa den panerade lyckligen i vatten innan fritering känns spontant ännu mer ologiskt då fukt generellt sätt brukar anses vara krispighetens fiende nummer ett, och av dessa videos tycker jag också att kycklingen inte ser särskilt krispig ut.

Som ambitiös hemmakock ska man förvisso aldrig bli så ”säker” på sina traditionella metoder att man automatiskt avfärdar alla nymodigheter men spontant är jag ändå väldigt kritiskt till detta.

Är ju samtidigt en enkel sak att testa då man vid nästa tillfälle friterar kyckling helt enkelt att testa att doppa en av bitarna i vatten innan man stoppar ner det i oljan. Blir resultatet som jag tror, dvs sämre, kan man alltid avråda andra från metoden och kanske skriva någon tillspetsad och lite syrlig kommentar till de kreatörer som sprider dessa ”fejk news”. Skulle det tvärt om vara en metod som ger ett bättre och krispigare resultat, så åker hatten av.

Snyggt skrivet :-) Ja det var en rättså luddig trådstart som jag ta på mig i efterhand som lite klumpigt, Men via videomässiga länkar som jag senast la in i tråden, så blev det rättså väl tydlig iaf vad jag menade med tråden, och ifall man tycker det gör nån skillnad på hela paneringen (blött panering vs vanlig torr panering, ja på utsidan) inkl hela tugg och smak -upplevelsen av kycklingen mellan dessa metoder där fukt är fienden kan man säga

Mesta förklaringen i spoilern i översatt citat, låg i hur viktigt det var att tvätta av kycklingen innan för bästa vidhäftning och tillagning av paneringen och inte så mycket info i just att doppa kycklingspaneringen i vatten innan fritering

Vet inte varför de gör så och vad exakt det skulle förbättra inkl hur ny metod det kan tänkas vara att doppa innan skållhett oljedyk ? Men det kan tänkas att det är nåt menlöst påhitt igen ifrån TIKTOK kanalen av lustiga klubben matlagarna som smitigt sig in och spridigt sig lite överallt

Därför gjorde jag tråden för att det känns som helt nytt och o-konventionellt och ville höra era kunskaper åsikter och ifall ni har prövat detta kontra vanlig torr panering ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in