Citat:
Ursprungligen postat av
Fcuko
Missuppfattade metoden något då jag trodde att man skulle doppa själva kycklingen i vatten, torka av och sedan panera och fritera.
Att man istället ska doppa den panerade lyckligen i vatten innan fritering känns spontant ännu mer ologiskt då fukt generellt sätt brukar anses vara krispighetens fiende nummer ett, och av dessa videos tycker jag också att kycklingen inte ser särskilt krispig ut.
Som ambitiös hemmakock ska man förvisso aldrig bli så ”säker” på sina traditionella metoder att man automatiskt avfärdar alla nymodigheter men spontant är jag ändå väldigt kritiskt till detta.
Är ju samtidigt en enkel sak att testa då man vid nästa tillfälle friterar kyckling helt enkelt att testa att doppa en av bitarna i vatten innan man stoppar ner det i oljan. Blir resultatet som jag tror, dvs sämre, kan man alltid avråda andra från metoden och kanske skriva någon tillspetsad och lite syrlig kommentar till de kreatörer som sprider dessa ”fejk news”. Skulle det tvärt om vara en metod som ger ett bättre och krispigare resultat, så åker hatten av.
Snyggt skrivet :-) Ja det var en rättså luddig trådstart som jag ta på mig i efterhand som lite klumpigt, Men via videomässiga länkar som jag senast la in i tråden, så blev det rättså väl tydlig iaf vad jag menade med tråden, och ifall man tycker det gör nån skillnad på hela paneringen (blött panering vs vanlig torr panering, ja på utsidan) inkl hela tugg och smak -upplevelsen av kycklingen mellan dessa metoder där fukt är fienden kan man säga
Mesta förklaringen i spoilern i översatt citat, låg i hur viktigt det var att tvätta av kycklingen innan för bästa vidhäftning och tillagning av paneringen och inte så mycket info i just att doppa kycklingspaneringen i vatten innan fritering
Vet inte varför de gör så och vad exakt det skulle förbättra inkl hur ny metod det kan tänkas vara att doppa innan skållhett oljedyk ? Men det kan tänkas att det är nåt menlöst påhitt igen ifrån TIKTOK kanalen av lustiga klubben matlagarna som smitigt sig in och spridigt sig lite överallt
Därför gjorde jag tråden för att det känns som helt nytt och o-konventionellt och ville höra era kunskaper åsikter och ifall ni har prövat detta kontra vanlig torr panering ?