• 3
  • 4
2007-08-01, 20:07
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piratkapten
Som svensk viking är det nog dags att förlora surstörmmingsoskulden snart.
Vad har ni för tips till en nybörjare som aldrig ens kommit nära en surströmming? Finns det några tillbehör som man inte får missa?
Det enligt min åsikt viktigaste rådet till en nybörjare är att inte överdriva mängden suris, ha rikligt med andra tillbehör och att köra med färdiga, väl sköljda filéer.

De klassiska ingredienserna är ju förutom suströmmingen - tunnbröd (mjukt enligt min åsikt), äkta smör, mandelpotatis och rödlök. I övrigt brukar det också finnas västerbottenost och Norrlands Akvavit/klar sprit samt Norrlands Guldöl.

~Paul~
Citera
2007-08-01, 20:14
Medlem
Tjohildas avatar
Jag rekommenderar lite gräddfil till, det mildrar sältan lite. Själv vill jag ha hårt tunnbröd. Potatisen ska vara ordentligt varm så smöret smälter och det hela guckar ihop sig lite...herregud snart dräglar jag i tangentbordet...
Citera
2007-08-01, 20:23
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
herregud snart dräglar jag i tangentbordet...
Samma här. Inte bra att läsa en sådan här tråd

~Paul~
Citera
2007-08-01, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piratkapten
Som svensk viking är det nog dags att förlora surstörmmingsoskulden snart.
Vad har ni för tips till en nybörjare som aldrig ens kommit nära en surströmming? Finns det några tillbehör som man inte får missa?
Det viktigaste är att inte sitta bredvid gnällspikar och fjolltroll när man äter det. Det är rent överjävligt att sitta och lyssna på vuxna män som ojar sig som tonårsflickor.

Vad gäller tillbehören, så är det bäst att hålla igen. Det blir lätt en enda sörja av femtielva saker annars. Vanlig potatis och lite lök på en tallrik räcker bra. Tomat är en trevlig outsider.

Tillägg: En bra idé kan vara att rensa och filéa fiskarna, m.h.a. fingrarna, vid diskhon. Då är det lätt att ta väck skinnet också, om man nu inte vill äta det. Inälvor och kladd på tallriken är ju inget att stå efter.
Citera
2007-08-01, 22:44
Medlem
Surströmming från Ulvö Lilla Salteri?

Någon som testat surströmming därifrån?

http://www.surstromming.se/shop-entre.htm

Man blir tämligen sugen! Äter vanligtvis Oscars, men det kan ju vara kul att testa något nytt.

Faktiskt föredrar jag mjölk + något bordsvatten framför öl när jag äter surströmming.

Mjukt tunnbröd, smör, potatis, surisar och rödlök brukar räcka. Har inte riktigt kommit överens med tomater i klämman.
Citera
2007-08-01, 22:48
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ard Rí
Har inte riktigt kommit överens med tomater i klämman.
Inte jag heller. Tycker inte de har där att göra liksom. Men smak kan man ju inte diskutera

~Paul~
Citera
2023-08-12, 08:53
Medlem
Surströmmingspremiär torsdag, 17 augusti -23.

En renklämma med allt vad det innebär, tillsammans med nubbe fungera, sen får de räcka.
Citera
2023-08-12, 10:33
Medlem
Sladdarens avatar
Strömmingen ska inte va för salt

- Tunnbröd. Hårt eller mjukt är en smaksak.
- Smör
- Tre sorters lök
- Tunt skivad tomat
- Mandelpotatis eller färskpotatis
- Gräddfil
- Tre sorters ost, gärna en mesost, en kryddost och en vit caprin.
- Honung
- Nymalen svartpeppar eller vitpeppar
- Öl och nubbe
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in