2024-02-06, 08:06
Moderator
Siegfrids avatar
Offentligt monopol på elnätet, bara att höja efter eget gottfinnande. Den tandlösa myndighet som ska övervaka marknaden gör exakt ingenting.
Citera
2024-02-06, 08:11
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refuserad
Vattenfall höjde årsavgiften för elnätet från 880 kronor till 1490 kronor per år vid årskiftet. Överföringsavgiften höjdes från 16,40 öre/kWh till 27,20 öre/kWh.

Spelar inte så stor roll längre vad elförbrukningsavtalet är för min del, kostnaden skenar på grund av nätägaren.

Är det samma eller liknande för er? Om ni nu har Vattenfall eller annan nätägare.

För egen del klarar jag kostnaden trots kallhyra för lägenhet, men många andra lär väl få det tuffare.

Hade tyvärr ingen koll på detta förens jag kollade elräkningen från Vattenfall som jag fick idag. Från 2068 kr till 3512 kr per år. En skaplig höjning. Men som tur är så har jag inte legat över 900 kr i elräkning under hela vintern fast jag bor i hus. Så mig drabbar det inte så mycket men är så klart surt att betala mer än vad man behöver. Med tanke på vad elbolagen tjänar så är denna höjning jävligt sjuk.
Citera
2024-02-06, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Du påstod att Nuons minus på 15 000 miljoner skulle vara tillbaka så att de ej var förlorade, därav så frågar jag var hittar du de siffrorna.

Det här är en person som gillar att konstantera saker från tomma luften och förväntar sig att andra ska acceptera hans slutsats. Tvivlar på att det blir något svar från honom.
Citera
2024-02-06, 08:32
Medlem
K-Glitchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Det förklarar saken. Har bundet elpris lgh till 54öre. Förra månadens räkning låg på ca 550 istället för att det borde varit ca 450 sett till historiken. Så känns som det är 20% dyrare.
Kollade och ca 120kr är förbrukad el. Resten är olika avgifter. Så 20-25% är förbrukad el. Helt galet egentligen.Vad F spelar det för roll spara på el när du ändå inte kommer undan större delen av räkningar?!

Nä det är ju så. Jag låter min luftvärmepump gå dygnet runt nu för tiden. Tidigare så lät jag den vara avstängd mellan 0:00 och kl 05. Har den som sekundär värmekälla.
Försökte vara noga med att knäppa av lampor och sånt vid fönstren också.

Nu låter jag skiten vara igång hela tiden. Vinsten per månad är som en pizza med netflix och inte värt det. Nätavgifterna, moms på skatten osv på elräkningen äter upp allt. Ingen mening för mig. Men jag gör av med ca 8000 kwh/år och har en annan primär värmekälla.

Det håller på att bli som på den gamla goda tiden när man hade fast telefoni via telejacket.
Det kom en räkning på 850 spänn var 3:e månad och summan som man faktiskt ringt för var kanske 3 kronor och resten nätavgifter.
Citera
2024-02-06, 08:39
Medlem
Statliga Vattenfalls VD shlomo Anna Borg Saether höjer väl sin lön efter detta? 1,3 miljoner kronor i månaden räcker inte för den giriga. Kolla hennes make.

Citat:
Ursprungligen postat av K-Glitchen
Nä det är ju så. Jag låter min luftvärmepump gå dygnet runt nu för tiden. Tidigare så lät jag den vara avstängd mellan 0:00 och kl 05. Har den som sekundär värmekälla.
Försökte vara noga med att knäppa av lampor och sånt vid fönstren också.

Nu låter jag skiten vara igång hela tiden. Vinsten per månad är som en pizza med netflix och inte värt det. Nätavgifterna, moms på skatten osv på elräkningen äter upp allt. Ingen mening för mig. Men jag gör av med ca 8000 kwh/år och har en annan primär värmekälla.

Det håller på att bli som på den gamla goda tiden när man hade fast telefoni via telejacket.
Det kom en räkning på 850 spänn var 3:e månad och summan som man faktiskt ringt för var kanske 3 kronor och resten nätavgifter.
Det är så de håller strypgrepp på oss. Kolla även SVT där vi tvingas betala via skatt numera.
Citera
2024-02-06, 08:39
Medlem
zxcvasds avatar
Det kostar mycket pengar att dra kablar till alla vindkraftverk som placeras ut i vårt land. Jämför det med kärnkraft där det behövs en kraftig anslutning från stamnätet per kärnkraftverk, totalt 3st i Sverige.
Alla dessa kablar som installeras för vindkraften kräver dessutom underhåll och det får vi konsumenter betala för, oavsett vilken el vi använder. Elpriset är iallafall lågt av vindkraft, tyvärr blir totalpriset inte så lågt pga överföringsavgufterna. Detta ser man i alla länder med mycket vindkraft.
Citera
2024-02-06, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zxcvasd
Det kostar mycket pengar att dra kablar till alla vindkraftverk som placeras ut i vårt land. Jämför det med kärnkraft där det behövs en kraftig anslutning från stamnätet per kärnkraftverk, totalt 3st i Sverige.
Alla dessa kablar som installeras för vindkraften kräver dessutom underhåll och det får vi konsumenter betala för, oavsett vilken el vi använder. Elpriset är iallafall lågt av vindkraft, tyvärr blir totalpriset inte så lågt pga överföringsavgufterna. Detta ser man i alla länder med mycket vindkraft.
Det där brukar de köra med. Vi måste ta betalt för att göra ditten och datten men sen när de ska utföra skiten så vill de ha ännu mer. Jämför med hur man betalar hyra och när det ska renoveras så åker priset upp. Vattenfalls VD bevisar att de är girigbulkar ty hon roffar 1,3 miljoner kronor i månaden. Hon är inte värd de pengarna.
Citera
2024-02-06, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Offentligt monopol på elnätet, bara att höja efter eget gottfinnande. Den tandlösa myndighet som ska övervaka marknaden gör exakt ingenting.
De gör ingenting för de tillhör klanen. De bor, lever, arbetar och förökar sig med varann.
Citera
2024-02-06, 08:50
Medlem
Per Feckts avatar
Surt som fan. Jag bytte till Vattenfall från Telge Energi i höstas. Det känns som att man blir rövknullad vilken elleverantör man än väljer. Har någon något konkret bra tips på vilken leverantör man kan välja som är bättre än vattenfall, och varför?
Citera
2024-02-06, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard09
För eller senare kommer det överföringsavgift på elen som säljs från egna solceller.
Det gör det säkert🫠
Citera
2024-02-06, 09:00
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Dom slåss med näbbar och klor för att inflationen inte ska landa på 2%
Citera
2024-02-06, 09:28
Medlem
slagghackas avatar
Den gröna omställningen finansierar inte sig självt. Självklart behöver elbolagen ta in mer kapital för att kunna öka produktionen och kapaciteten i elnätet.

Nu när alla ska åka runt runt runt i sina elbilar i tid och otid fram och tillbaka som osaliga andar så drar det mer ström. Nätet behöver byggas ut och det kostar pengar.

Sluta åka runt så förbannat så efterfrågan sjunker så ska du se att kostnaderna följer med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in