Citat:
Ursprungligen postat av
lone star
Det förklarar saken. Har bundet elpris lgh till 54öre. Förra månadens räkning låg på ca 550 istället för att det borde varit ca 450 sett till historiken. Så känns som det är 20% dyrare.
Kollade och ca 120kr är förbrukad el. Resten är olika avgifter. Så 20-25% är förbrukad el. Helt galet egentligen.Vad F spelar det för roll spara på el när du ändå inte kommer undan större delen av räkningar?!
Nä det är ju så. Jag låter min luftvärmepump gå dygnet runt nu för tiden. Tidigare så lät jag den vara avstängd mellan 0:00 och kl 05. Har den som sekundär värmekälla.
Försökte vara noga med att knäppa av lampor och sånt vid fönstren också.
Nu låter jag skiten vara igång hela tiden. Vinsten per månad är som en pizza med netflix och inte värt det. Nätavgifterna, moms på skatten osv på elräkningen äter upp allt. Ingen mening för mig. Men jag gör av med ca 8000 kwh/år och har en annan primär värmekälla.
Det håller på att bli som på den gamla goda tiden när man hade fast telefoni via telejacket.
Det kom en räkning på 850 spänn var 3:e månad och summan som man faktiskt ringt för var kanske 3 kronor och resten nätavgifter.