2024-02-04, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blyfri
Här var olycksplatsen.
https://maps.app.goo.gl/gVsFUF5rPdoh6nLMA

Närmsta räddningstjänter är Orsa och Sveg som är deltidsstationer och Los som är brandvärn.

Närmsta ambulanser är Sveg och Mora samt en bedömningsbil i Los.

Inom synhåll från den jävla fartkameran.
Mycket nytta den gjorde...
Citera
2024-02-04, 23:39
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BJonsson
E45an från Orsa till Sveg är en riktig piss väg.
Många allvarliga olyckor samt ett antal dödsolyckor har skett på den vägen.

Hoppas inte dom allvarligast skadade är transporterade till Mora, jävla cykel verkstad där!

Eftersom Mora lasarett är det närmaste akutsjukhuset så är det rätt logiskt att de svårast skadade i en trafikolycka hamnar där.
Skulle någon ha t.ex svåra bestående hjärnskador så lär det nog bli Uppsala med tiden.
Citera
2024-02-05, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Eftersom Mora lasarett är det närmaste akutsjukhuset så är det rätt logiskt att de svårast skadade i en trafikolycka hamnar där.
Skulle någon ha t.ex svåra bestående hjärnskador så lär det nog bli Uppsala med tiden.

Det tar ju inte mycket längre tid att flyga dom till Falun där det finns ett mycket bättre akutsjukhus.
Citera
2024-02-05, 15:55
Medlem
Lonnrots avatar
Ser ut som att Mora tidning tog på sig informationsansvaret för olyckan, åt sig och Orsa kommun/Dalarnas län; en närmre titt på en karta gör det rätt rimligt.

https://www.moratidning.se/2024-02-0...il-beslagtagen

Betalvägg men detta framgår:
” Efter den svåra olyckan under söndagen i närheten av Noppikoski har polisen beslagtagit en bil och inlett en teknisk undersökning.
– Men det är ingen person i nuläget som är delgiven misstanke om brott,” meddelar polisen.

Bildtext: enligt polisen ”var det 16 personer inblandade i olyckan.”

” Vållande till kroppsskada samt vårdslöshet i trafik. Det är brottsrubriceringarna efter den svåra trafikolyckan i närheten av Noppikoski. Två personbilar och en minibuss krockade under söndagen på E45 vid länsgränsen mellan Dalarna och Gävleborg.”

Alltså, en minibuss (inte två) upprepas här. Och 12 involverade har blivit 16.

Någon som kan läsa hela art. får gärna kika om det framgår ngt mer.

16 pers., vad blir det? Åtta i minibussen och fyra vardera i de två bilarna va?
Senast redigerad av Lonnrot 2024-02-05 kl. 15:58.
Citera
2024-02-05, 21:28
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Ser ut som att Mora tidning tog på sig informationsansvaret för olyckan, åt sig och Orsa kommun/Dalarnas län; en närmre titt på en karta gör det rätt rimligt.

https://www.moratidning.se/2024-02-0...il-beslagtagen

Betalvägg men detta framgår:
” Efter den svåra olyckan under söndagen i närheten av Noppikoski har polisen beslagtagit en bil och inlett en teknisk undersökning.
– Men det är ingen person i nuläget som är delgiven misstanke om brott,” meddelar polisen.

Bildtext: enligt polisen ”var det 16 personer inblandade i olyckan.”

” Vållande till kroppsskada samt vårdslöshet i trafik. Det är brottsrubriceringarna efter den svåra trafikolyckan i närheten av Noppikoski. Två personbilar och en minibuss krockade under söndagen på E45 vid länsgränsen mellan Dalarna och Gävleborg.”

Alltså, en minibuss (inte två) upprepas här. Och 12 involverade har blivit 16.

Någon som kan läsa hela art. får gärna kika om det framgår ngt mer.

16 pers., vad blir det? Åtta i minibussen och fyra vardera i de två bilarna va?

Ett litet observandum är att inblandade, drabbade och skadade är lite olika termer. Nu har jag inte sett hela artikeln eller hur de formulerar sig men man kan vara inblandad i en olycka utan att krockat, sedan kan man vara drabbad utan att vara skadad eller behöva sjukvård. Nu säger jag inte att de nya siffrorna inte är skadade/drabbade men kan vara bra att veta att dessa snarlika termer kan betyda olika saker.
Citera
2024-02-05, 22:06
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elross
Ett litet observandum är att inblandade, drabbade och skadade är lite olika termer. Nu har jag inte sett hela artikeln eller hur de formulerar sig men man kan vara inblandad i en olycka utan att krockat, sedan kan man vara drabbad utan att vara skadad eller behöva sjukvård. Nu säger jag inte att de nya siffrorna inte är skadade/drabbade men kan vara bra att veta att dessa snarlika termer kan betyda olika saker.

Det har sagts att nio fördes till sjukhus och tre omplåstrades på plats. Det bli tolv som fick tillsyn av ambulanspersonal.
Inget jag sett tyder på inblandade utanför de omtalade tre fordonen, så antagandet får bli att de fyra utöver de tolv måste vara ytterligare passagerare i fordonen. Och som var helt oskadda. Om nu inte uppgiften om 16 är en felskrivning.

Jo man måste ge akt på hur saker formuleras.
Citera
2024-02-05, 22:37
Medlem
Ny allvarlig olycka idag på E45an iofs närmare Mora.

https://www.moratidning.se/2024-02-0...e-till-sjukhus

O.n.t
En vän såg en av minibussarna på en bärgningsbil ocha han sa följande
"Att nån klarat sig levande ur bilen är ett mirakel"
Det va bara skräp kvar av bilen!
Va det innebär är väl kanske individuellt men jag antar att den var väldigt illa tilltygad
Citera
2024-02-05, 23:07
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BJonsson
Ny allvarlig olycka idag på E45an iofs närmare Mora.

https://www.moratidning.se/2024-02-0...e-till-sjukhus

O.n.t
En vän såg en av minibussarna på en bärgningsbil ocha han sa följande
"Att nån klarat sig levande ur bilen är ett mirakel"
Det va bara skräp kvar av bilen!
Va det innebär är väl kanske individuellt men jag antar att den var väldigt illa tilltygad

Man kan leka med tanken att minibussen kommit norrifrån i nedförsbacke och krockat med en av bilarna, och att den tredje bilen kört in i en redan kolliderad bil, men i låg eller nästan ingen hastighet. Det skulle då illustrera skadeläget med nio till sjukhus, tre med småsår och fyra helt oskadda. Det verkar bara ha varit en minibuss.

Man får hoppas att alla överlever o blir återställda. Sexton personer i en och samma trafikolycka är rätt många drabbade…
Citera
2024-02-06, 18:52
Medlem
Lonnrots avatar
SVT Dalarna uppdaterade sina uppgifter igår kväll. Så här formuleras det nu:

”Sexton personer ska ha färdats i bilarna enligt Polisregion Mitt.

Totalt fördes nio personer till sjukhus i Mora och Hudiksvall. Tre bedömdes vara svårt skadade. En av dem flyttades under måndagen till Uppsala för fortsatt vård, uppger Region Dalarna. De två andra vårdas fortfarande på Mora lasarett. Läget för de båda barn som skadats i olyckan bedöms vara stabilt, de uppges endast ha fått lindrigare skador.

Tre andra personer som endast fick lättare skador har kunnat skrivas ut.

Tre personer fördes även till Hudiksvalls sjukhus efter olyckan. Skadeläget för dem är oklart.”

Den kritiskt skadade har alltså förts vidare till Uppsala.

De tre som kom till hudik var nog lindrigare skadade än de som togs till Mora.

16 pers. i bilarna.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/da...med-helikopter

Att döma av själva länkens titulering så fördes åtm. en till Mora med helikopter.
Senast redigerad av Lonnrot 2024-02-06 kl. 18:54.
Citera
2024-02-06, 19:17
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

För att ge dig principiellt rätt när jag nu tänkt ett varv till på saken så kan ju uppgiften om ”16 inblandade” handla exv om att de sista fyra trots allt färdades i ett möjligt fjärde fordon men att deras bil inte var inblandad i själva kollisionen. De kan ha förts till gruppen för att de reste i sällskap med personer vars fordon var inblandat. Eller så kan de vara polisens vittnen för att de såg olyckan från en fjärde bil och hölls kvar därav. Det finns utrymme också för att de som vittnen kan haft symtom på chock, exv.

Så det kan fortsatt finnas lite svängrum kring antalet passagerare i resp. fordon.

Och de skiftande uppgifterna om antal kan härröra från att räddningstjänst, ambulans, polis mfl har sina resp. perspektiv på vem som är ”inblandad”. Vilket f ö också blir en direkt logistisk fråga när man ska förflytta personerna därifrån.
Senast redigerad av Lonnrot 2024-02-06 kl. 19:23.
Citera
2024-02-06, 21:50
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
För att ge dig principiellt rätt när jag nu tänkt ett varv till på saken så kan ju uppgiften om ”16 inblandade” handla exv om att de sista fyra trots allt färdades i ett möjligt fjärde fordon men att deras bil inte var inblandad i själva kollisionen. De kan ha förts till gruppen för att de reste i sällskap med personer vars fordon var inblandat. Eller så kan de vara polisens vittnen för att de såg olyckan från en fjärde bil och hölls kvar därav. Det finns utrymme också för att de som vittnen kan haft symtom på chock, exv.

Så det kan fortsatt finnas lite svängrum kring antalet passagerare i resp. fordon.

Och de skiftande uppgifterna om antal kan härröra från att räddningstjänst, ambulans, polis mfl har sina resp. perspektiv på vem som är ”inblandad”. Vilket f ö också blir en direkt logistisk fråga när man ska förflytta personerna därifrån.

Ett gissel när inte alla använder samma terminologi och sedan är det inte alltid så enkelt att hålla koll på vad de olika arbetsgrupperna (räddningstjänst, ambulans, polis) gör då man har olika ansvarsområde. Det är inte någon djupgående rapport utan oftast bara vilka som förs var eller hur många som var inblandade totalt. Tack för uppdateringen, kan tänka mig med så många inblandade blir det lätt rörigt på plats
Citera
2024-02-07, 18:55
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ett gissel när inte alla använder samma terminologi och sedan är det inte alltid så enkelt att hålla koll på vad de olika arbetsgrupperna (räddningstjänst, ambulans, polis) gör då man har olika ansvarsområde. Det är inte någon djupgående rapport utan oftast bara vilka som förs var eller hur många som var inblandade totalt. Tack för uppdateringen, kan tänka mig med så många inblandade blir det lätt rörigt på plats

Ja precis. Och det i grunden s a s mycket vardagligt banala med en kategorisering av personer på en olycksplats blir ställt på sin spets av att olyckan sker på en synnerligen ogynnsam tid och plats, och det blir dessutom genast en exponentiell dimension på alla insatser när det visar sig vara så många inblandade, och både barn o vuxna.

Det är sen då också trots allt fem mil på smal o krokig vinterväg till (och från) Orsa, som närmsta tätort. Nu fanns väl en mack och kanske ett öppet värdshus intill som möjl. kunde ge värme o skingra ödsligheten för somliga av alla berörda på ett eller annat sätt, men annars är det ju en avkrok av guds nåde. Inte minst då en söndag mitt i vintern.

Och ja. Det blir då även en möjlig journalistisk utmaning även om sjukhus och räddningstjänsterna har koll på sina egna bord s a s.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in