Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-08-15, 23:25
  #13
Medlem
Frantics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pad
Jo visst brukar man försöka avbilda heraldiska saker på samma sätt, men det förändrar inte flaggan i sig om nyanserna varierar (och observera att de skriver RIKTLINJER). Heraldik och dess regler är högst naturliga och som en fotnot kan nämnas att i princip ALLA skyltar ute i samhället följer de regler om färger som finns i heraldiken, helt enkelt för att det blir tydligast så.

Vad pratar du för strunt? På vilket sätt är heraldikens färgregler "naturliga"? Enligt heraldiska regler får t.ex. vitt (silver) och gult (guld) aldrig gränsa mot varandra utan en avgränsande linje i en annan färg, menar du att det inte finns några skyltar i samhället som har gult och vitt bredvid varandra, eller några fåglar, blommor eller fjärilar som har det? Hur kan du mena att det blir "tydligast" om det inte finns en enhetlig färgtanke? Jag vet inte vad du menar med "ALLA skyltar ute i samhället", om du menar vägmärken eller butiksskyltar eller vad, men vad gäller vägmärken brukar man ha en blå, en röd et.c. Jag tror att de tycker att det blir tydligast så

http://www.vv.se/filer/bilder/vagmarken/1_4/1_4_5.gif
Citera
2006-08-16, 09:25
  #14
Medlem
Pads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frantic
Vad pratar du för strunt? På vilket sätt är heraldikens färgregler "naturliga"? Enligt heraldiska regler får t.ex. vitt (silver) och gult (guld) aldrig gränsa mot varandra utan en avgränsande linje i en annan färg, menar du att det inte finns några skyltar i samhället som har gult och vitt bredvid varandra, eller några fåglar, blommor eller fjärilar som har det? Hur kan du mena att det blir "tydligast" om det inte finns en enhetlig färgtanke? Jag vet inte vad du menar med "ALLA skyltar ute i samhället", om du menar vägmärken eller butiksskyltar eller vad, men vad gäller vägmärken brukar man ha en blå, en röd et.c. Jag tror att de tycker att det blir tydligast så

http://www.vv.se/filer/bilder/vagmarken/1_4/1_4_5.gif

Jag sa inte att färgerna (eller tinkturerna om man nu skall använda rätt termer) är naturliga, jag skrev att reglerna är högst naturliga för god läsbarhet, eller rättare sagt, reglerna har utformats för att nå hög läsbarhet.

Ja, vägmärken är väldigt bra exempel på färg/metallregeln. De enda undantagen jag kan komma på på rak arm är:

Huvudled (vitt bredvid gult, men unik form gör att man känner igen den ändå)
Stoppförbud (rött på blått), troligtvis det otydligaste vägmärket
Parkeringsförbud (rött på blått)

Givetvis skall alla fält av samma färg på en skylt ha samma nyans, och om flera skyltar står i samma område så blir det extra tydligt om den valda nyansen är samma på alla skyltar. Vägmärken är ett bra exempel på det också. Men det är i första hand färg/metallregeln som skapar tydligheten, inte vilken nyans av blått som man valt.

Och om man tittar på den absoluta majoriteten av professionellt skapade skyltar och annan reklam så följer även de färg/metallregeln. Det är faktiskt det enklaste sättet att hitta klåpare som suttit hemma och inbillat sig att de har koll.

Du kan ju roa dig med att aktivt studera text och skyltar ute i samhället en dag. Jag lovar dig att du kommer till slutsatserna:

1. Nästan alla följer herladikens regler
2. De som inte gör det är de som syns sämst

Men detta är ett sidospår.
Citera
2006-08-16, 13:19
  #15
Medlem
Ortokromatisk...

...respektive Pankromatisk kan man söka på och få förklaringen till att flaggan ser "fel" ut på gammal svart-vit film.

/T
Citera
2006-08-16, 19:33
  #16
Medlem
Frantics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pad
Jag sa inte att färgerna (eller tinkturerna om man nu skall använda rätt termer) är naturliga, jag skrev att reglerna är högst naturliga för god läsbarhet, eller rättare sagt, reglerna har utformats för att nå hög läsbarhet.

Ja, vägmärken är väldigt bra exempel på färg/metallregeln. De enda undantagen jag kan komma på på rak arm är:

Huvudled (vitt bredvid gult, men unik form gör att man känner igen den ändå)
Stoppförbud (rött på blått), troligtvis det otydligaste vägmärket
Parkeringsförbud (rött på blått)

Givetvis skall alla fält av samma färg på en skylt ha samma nyans, och om flera skyltar står i samma område så blir det extra tydligt om den valda nyansen är samma på alla skyltar. Vägmärken är ett bra exempel på det också. Men det är i första hand färg/metallregeln som skapar tydligheten, inte vilken nyans av blått som man valt.

Och om man tittar på den absoluta majoriteten av professionellt skapade skyltar och annan reklam så följer även de färg/metallregeln. Det är faktiskt det enklaste sättet att hitta klåpare som suttit hemma och inbillat sig att de har koll.

Du kan ju roa dig med att aktivt studera text och skyltar ute i samhället en dag. Jag lovar dig att du kommer till slutsatserna:

1. Nästan alla följer herladikens regler
2. De som inte gör det är de som syns sämst

Men detta är ett sidospår.

Bla bla bla, vad är det du vill ha sagt? Du tog upp heraldik i syfte att poängtera att nyanserna var oviktiga, att svenska flaggan kunde ha vilken blå och vilken gul som helst för att det ändå var "rätt". Vart är det du vill komma?
Citera
2006-08-16, 20:00
  #17
Medlem
Pads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frantic
Bla bla bla, vad är det du vill ha sagt? Du tog upp heraldik i syfte att poängtera att nyanserna var oviktiga, att svenska flaggan kunde ha vilken blå och vilken gul som helst för att det ändå var "rätt". Vart är det du vill komma?

Precis. Svenska flaggan är från början ett heraldiskt vapen, och där är den exakta nyansen inte väsentlig så länge som den är en tydlig representation av färgen. Resten av mina inlägg skrev jag bara för att du började säga emot. Vad hade du tänkt dig? Att jag inte skulle svara på dina inlägg?

Jag utvecklade varje punkt som du tog upp. Ganska enkelt. DU började prata om färg/metallregeln, inte jag.
Citera
2006-08-17, 09:50
  #18
Medlem
Frantics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pad
Precis. Svenska flaggan är från början ett heraldiskt vapen, och där är den exakta nyansen inte väsentlig så länge som den är en tydlig representation av färgen. Resten av mina inlägg skrev jag bara för att du började säga emot. Vad hade du tänkt dig? Att jag inte skulle svara på dina inlägg?

Jag utvecklade varje punkt som du tog upp. Ganska enkelt. DU började prata om färg/metallregeln, inte jag.
Hihi färg/metallregeln var ett bemötande på ditt påstående att
Citat:
ALLA skyltar ute i samhället följer de regler om färger som finns i heraldiken
vilket uppenbarligen är blaj.
Citera
2006-08-17, 13:16
  #19
Medlem
Pads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frantic
Hihi färg/metallregeln var ett bemötande på ditt påstående att

Citat:
ALLA skyltar ute i samhället följer de regler om färger som finns i heraldiken

vilket uppenbarligen är blaj.

Hihi, nu skrev jag inte "ALLA skyltar", jag skrev "i princip ALLA skyltar", men du var rätt selektiv med hur du citerade så att det skulle passa dina syften. Jag vidhåller att det gäller för i princip alla skyltar och har inte fått några bra argument på motsatsen.

Och det var inte enbart färg/metallregeln jag avsåg, utan också hur nyanser av färger hanteras. Sen snöade du in på färg/metallregeln och resten är historia. Kan vi släppa det här nu kanske? Jag konstaterar bara att om något här är blaj så är det uppenbarligen din förmåga att citera andra skribenter på ett ärligt sätt.
Citera
2006-08-29, 09:32
  #20
Medlem
guldkors

Citat:
Ursprungligen postat av Maeglin
Svenska flaggan symboliserar ett guldkors med en blå himmel som bakgrund.
Jag har svårt att tänka mig att sk "inverterade" flaggor någonsin fått representera Sverige i sammanhang.

exakt har åxå läst det!

har för mig att det var nån svensk fältherre/officer som tågade nånstans då såg han ett guldkors på himlen där av svenska flaggan! gult kors med blå bakgrund! men jag förstår inte var de andra nordiska fått sina flaggor ifrån kristet kors möjligen! men de lär ha härmat sverige bara ändrat färger!
Citera
2006-08-29, 19:42
  #21
Medlem
De stämmer crazy, de var nån slagsfältofficer som såg ett guldkorts på himmelen när han tågade mot ett slagfält, och när de segrade såg han de som guds "blessing"

Därav den svenska flaggan kom till.
Vi kanske har nån riktigt historiker här?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback