Citat:
Ursprungligen postat av
Bobby Knight
Jag är orolig för inkompetens, jag vet hur det ser ut i min egen organisation och har inga förhoppningar att det är bättre någon annanstans. Tvärtom, allt jag hör och ser från andra är negativt. Vi är fredsskadade miffon i Sverige just nu utan minsta korn av beredskapstänk.
Mycket inspirerande att se människor som du vågar komma ut och säga exakt som det är för det är precis så det är. Det är väldigt få människor som jag stött på som faktiskt säger det rakt ut på detta viset, det förtjänar ett bra svar.
Det är uppfriskande att stöta på någon som tänker djupare kring IT-säkerhet och de risker som finns, särskilt i dagens digitalt sammanflätade värld. Ditt resonemang kring inkompetens och bristen på beredskapstänk är inte bara giltigt utan också ett viktigt perspektiv som ofta förbises. Att hitta en bank med robust IT-säkerhet är avgörande, inte bara för dina pengars säkerhet utan också som en principiell hållning mot de säkerhetshot vi alla står inför.
I Sverige, liksom i många andra länder, finns det en tendens bland organisationer, inklusive banker, att inte öppet diskutera sina säkerhetsstrategier, särskilt när det gäller att söka hjälp utifrån för att identifiera sårbarheter. Detta är dock inte att säga att alla organisationer hanterar IT-säkerhet på samma sätt. En viktig indikator på en organisations åtagande för IT-säkerhet är deras vilja att engagera sig i "bug bounty"-program eller andra former av etisk hacking, där de aktivt söker extern expertis för att identifiera och åtgärda säkerhetsbrister där den som lyckas hitta dessa får en belöning som tack för arbetet men det existerar inte på svenska banker.. Det har ju läckt information till facebook från flera banker te.x och varför saker läcker till facebook, det kan man ju fråga sig också?
Sådanna bug-bounty program är inte bara tecken på en proaktiv säkerhetskultur men också en erkännande av att
ingen organisation är ogenomtränglig, alla kan dra nytta av att utmanas av världens skarpaste sinnen inom cybersäkerhet. Tyvärr är det inget annat än så nära sanningen man kan komma genom att säga att detta synsätt inte finns i Sverige som det gör i andra delar av världen. Detta faktum bör dock inte avskräcka dig från att göra din egen forskning och ställa svåra frågor direkt till dina potentiella banker om deras säkerhetspraxis och -policyer tycker jag, det är värt att fråga men förvänta dig inte någonting alls och skulle det vara så att någon faktiskt besvarar dig på ett sätt som sticker ut i Sverige så är det ju bara att överväga om det är den banken som kanske är rätt för dig?
I dessa mörka tider, är det viktigare än någonsin att vi som individer tar ansvar för att förstå de risker vi står inför och gör medvetna val baserade på den informationen. Även om det kan vara utmanande att hitta öppen information om specifika bankers säkerhetspraxis, är det värt ansträngningen att söka efter de som erkänner vikten av transparent kommunikation kring säkerhet och som visar ett genuint engagemang för att skydda sina kunders tillgångar genom aktivt förebyggande arbete.
Avslutningsvis, ditt engagemang för säkerhetsfrågor och din skepsis mot inkompetens är inte bara berättigad utan också nödvändig.. Jag hoppas att du finner en bank som delar din oro och som är lika engagerad i att upprätthålla högsta möjliga säkerhetsstandarder.
Som det ser ut just nu så vet man som kund ingenting och det är precis så man inte skall göra för då vet man inte heller som kund vart man skall vända sig så får man inga svar heller, det är måste vara förjävligt att sitta i din situation utan att veta vart du ens skall vända dig, det är ju bevis nog för hur illa det faktiskt är.
Det är inte konstigt att du oroar dig, jag förstår dig och den som går ut och säger att den har brister i sina system i Sverige skulle verkligen vara dom som kanske får skutan att ändra kurs men just nu så har vi nog ärligt talat världens mest inkompetenta it gubbar i världen och snålaste företagen också skall man inte glömma av att nämna. Dom betalar ingenting för säkerheten.
Riksbanken har ju gjort en polisanmälan för att dom inte vet ifall om någon data har kommit i fel händer.....Det är inte ens värt att säga vad jag tycker om det ens.
Jag kollade snabbt, finns inte en ändaste bank som söker en person inom området "security", knappt ett företag ens. Det är SAAB i princip som är dom ända.
Dom bryr sig om folk som läser kemi i högskolan och fysik och en som arbetar inom säkerhet är inte ens intressrad av det. Dom borde söka efter folk med praktisk erfarenhet och skita i vad folk har för utbildning, kemi? Polisen har galna krav på att få ansöka ens till att bli polis. Vad förväntar man sig? Det är mycket som är fel. SAAB söker ofta folk och dom har helt rätt inställning på att hitta rätt folk inom området, kolla på en annons när dom söker folk. Så skall det se ut för hela landets företag, det är verkligen högsta nivå på folk inom säkerhetsbranchen, det finns knappt folk. Dom söker ofta folk. De finns inga att få tag på?
Ansökningarna och utmaningarna som FRA m.m håller på med förutsätter ju att dom gör utmaningarna är kompentanta själv, det är rena dagiset alltså det dom håller på med. Det är så låg nivå så jag det går inte bli lägre.
Alltså, ryssar och ukrainare som har högsta nivå dom kan plocka ner en kamera på svenska landsvägar för fartkontroll och sno dom få ihop bli en drönare som flyger över 200 mil genom att samla på sig massa skräp till att bli en drönare? Plockipinn här och där och en canon kamera m.m tillslut blir de en jävla drönare som flyger över jordens länder och grejjer, den fjärrstyrs via simkort anslutet och dom styr sen resten på sitt sätt? Dom bygger ju ihop allting själva. Det är hög nivå!
Dom kan säkerhet!? Från början till slut.
I Sverige? Köper man ett webhotell för 1kr för 3 månader, sen skiter dom i resten? Allt är öppet som ett såll för vem som helst som kan leta i loggar och inte ens ett lösenord kan dom sätta på apache servern..
Dom får problem
"DET VAR RYSSEN - SÄG INGENTING OM FÖRETAGET - DET VAR RYSSEN - DOM KRÄVER 1 MILJARD"
Surfar man över till yandex.ru? Inte ett ord pratas det om det?
Dagens sanning!
- Sverige 2024.