2024-02-04, 21:16
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wolfpuff
Förövrigt tycker du inte själv att det låter konstigt med hen ?

Du begrep ju uppenbarligen vad jag menade med "hen", så nej. Ska dock tänka på er som fortfarande år 2024 hakar upp er på "hen" i framtiden och skriva "han/hon" istället, det är ju så mycket enklare... not.
Citera
2024-02-04, 21:17
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stark-Senap
Där har du förklaringen på din okunskap i fråga.
Återstår gör därför rena spekulationer.
Jag gissar: Lever under utpressning då hen vet vem som sköt Palme. Ett bidrag varken sämre eller bättre än något annat.
Frågan är snarare vad meningen är med denna tråden?

Meningen med tråden framgår i trådstarten.

Frågan är ju snarare varför du svarar på en tråd du inte begriper meningen med?
Citera
2024-02-04, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Jag har en yngre kollega som är i 25-årsåldern och har hygglig lön för sin ålder, ca 30k efter skatt. Hen verkar vara ganska sparsam, verkligen ingen lyxlirare som festar och lever utsvävande. Inga dyra hobbies, ingen klädsnobb, åker inte på lyxiga semesterresor, har ingen bil eller barn, skulle gissa att hyra + mat går på typ 12000-15000 kr max. Så hen borde ha ca 15000 över varje månad till nöjen och liknande.

Ändå har hen enligt egen utsago "inte råd" att köpa saker som hen önskar att hen hade. Allt ifrån en lite varmare jacka till en datorskärm så att hen kan jobba hemifrån utan att sitta böjd över en 13-tums laptopskärm. Detta är ju saker som kostar ca 1000-3000 kr, borde inte vara några som helst problem att få ihop en sådan summa på en månad, max två. Jag tjänar betydligt mer och har en varm jacka av bra kvalité (999 kr) och 34" datorskärm (2600kr).

Jag vill inte fråga kollegan vart hens pengar tar vägen, vi är inte så nära, så det skulle kännas lite som att jag snokar eller lägger mig i hens privatliv. Men jag får verkligen inte ihop hur hen inte kan ha sparat ihop några sketna tusenlappar med den lönen i över ett år. Min enda teori är att vederbörande har någon gammal skuld som hen betalar av på (men hen bor som sagt i hyresrätt, inga barn/familj/bil/husdjur/etc), eller något hemligt som ex. dyra läkarbehnadlingar eller spabesök eller något...

Har ni några teorier? Känner ni igen er eller någon i er omgivning?

När jag var ung hade jag inte heller råd om någon på jobbet fråga även om det var långt ifrån sanningen, främst för att jag inte ville umgås med dessa på fritiden, samtidigt fick jag löneökningar med 9-11% medan övriga med sämre lön kände sig nöjda med 4-6% tills de fick reda på hur mycket jag fick såklart. Det är alltid lättare att säga att man inte har råd än att säga sanningen till arbetskollegan att denne är en tråkig person man gärna undviker privat. Samtidigt sticker det i ögonen på folk att man har ett par årslöner på kontot och övriga investeringar.
Citera
2024-02-04, 22:55
Medlem
Skribentminimums avatar
Vi kan ju ändå se hur priser blir hur tokiga som helst.
Det blir förmodligen snarare bättre att köpa just prylar idag än igår.
50kr för en Pringles... Lycka till med det lyckliga sparandet. All slags äckligheter om vad pengar ska se ut som kommer att hinna bli inom vår livstid. Jävla super lyx och förstås skit tacksamhet över det och det. Allt är trots allt bullshit dessutom.
Den moderna hälsokosten åh.
Allt är en vinkning till varför just löv blåser på träden eller något skit patetiskt skit att tro sig kunna vara delaktig som till vindarna.
Patetisk ras är vi som utforskar den mest gråtfärdiga salt över en möjlighet och förståelse. Aliens är möjligtvis över oss och våran övermäktige.
Man bryr sig inte ens om vardagsbegrepp mellan varandra längre i ekonomi och möten angående "stor skala". Man pratar i kollektivt svammel och leker jävla luft drakarnas tämjare på en mycket skit nivå.
Orimliga detaljer är ju bara att skita i. Men ni är en bunt jävla idioter som kan dra åt helvete tillsammans...
Världens mest äckliga och man ska dö som ett cp i huvudet dagis är vad ni är om något.
Jag tror faktiskt att man vill erbjuda de övermäktiga en avsugning. Jag ser ingenting annat. Jävla bajs liv som kan suga kuk, till o med möjligtvis och inte ens säkert ändå? Lite som att Aliens ska le åt hur hög klass ett par buntar potentiella servicetekniker ändå håller sin rang vid en avsugning? Jag tror faktiskt så. Äckliga politik jorden försöker erbjuda UFO Pentagon en avsugning sammanfattat.
Psykosen och självömkan på denna förvånande misär planet är tydlig.
Ja.
Senast redigerad av Skribentminimum 2024-02-04 kl. 23:09.
Citera
2024-02-05, 01:11
Avstängd
Onanikrems avatar
Hens brukar vara fattiga, de sover på en pinne och äter frön och maskar..
Citera
2024-02-05, 04:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Du begrep ju uppenbarligen vad jag menade med "hen", så nej. Ska dock tänka på er som fortfarande år 2024 hakar upp er på "hen" i framtiden och skriva "han/hon" istället, det är ju så mycket enklare... not.

Han hon hen! tre bokstäver!
Ser inte problemet med han o hon.

Vad e det som e enklare för dig med hen ?
Citera
2024-02-05, 05:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nittiotva
När jag var ung hade jag inte heller råd om någon på jobbet fråga även om det var långt ifrån sanningen, främst för att jag inte ville umgås med dessa på fritiden, samtidigt fick jag löneökningar med 9-11% medan övriga med sämre lön kände sig nöjda med 4-6% tills de fick reda på hur mycket jag fick såklart. Det är alltid lättare att säga att man inte har råd än att säga sanningen till arbetskollegan att denne är en tråkig person man gärna undviker privat. Samtidigt sticker det i ögonen på folk att man har ett par årslöner på kontot och övriga investeringar.

Tänkte i dom banorna också!
En bra ursäkt för att slippa en del individer,
Använder man ordet hen i stället för han o hon så hade jag inte ihäller haft råd att gå ut med den eller dom!
Citera
2024-02-05, 05:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Din kollega lägger nog alla sina pengar på könsbytet.

Ska operera sig till en hen då eller 😋
Citera
2024-02-05, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Vet inte om jag skulle kalla det dumsnål med dom grejerna ts nämner. Snarare ganska lågt prioriterade saker att köpa om man är sparsam. Jag har inte köpt en ny jacka på över tio år, ser inte poängen. Det är bäst att inte berätta för andra om ens sparanden då dom kan ta åt sig, de flesta människor verkar leva hand för mun.

Jag instämmer!
Citera
2024-02-05, 14:25
Medlem
Jag märker ju längre jag jobbar heltid, ju mer pengar känner jag att jag har (har jobbat ett år nu efter examen). I början köper man mycket man inte kunnat köpa som student, men när man köpt allt onödigt, kan man spara mer
Citera
2024-02-09, 20:21
Medlem
Kollegan har troligen en mogen inställning till pengar och planerar sin ekonomi långsiktigt. Är man 25 år så har man miljoner stora utgifter framför sig. Får man då in 25 tkr i månaden så bör det mesta läggas undan inför kommande familjebildning, husköp, bil osv. Man kan liksom inte börja spara för sådant när man fyller 32. Personen kanske ger sig själv en tusenlapp i månaden för konsumtion och nöjen, resten sparas undan för vuxenlivet. Då anser den sig inte ha råd med en massa annat, även om pengarna finns.

Till skillnad från flertalet millenialkids som tycker sig ha råd med allsköns onödig skit så länge betalkortet öht går att använda. Om pengarna tagit slut redan den 15:e så kan man alltid ta snabblån fram till nästa löning. Levernet med Foodora och spontanshopping måste upprätthållas, det är man ju faktiskt värd. Men då blir det heller aldrig något eget boende eller stabil ekonomi i vuxen ålder.
Citera
2024-02-25, 10:54
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nittiotva

Dock så uppskattar många personer ärlighet. Jag blir ofta tiltad när jag vet att personer som är rika säger att "tyvärr, har inte råd". Omformulera istället, det blir bara så falskt. Det går att tacka nej till något utan att ljuga, gäller bara att formulera det snyggt så man inte sårar den andra personens känslor istället för att leka att man är på gränsen till att bli hemlös som vissa sliriga typer håller på med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in