Citat:
Ursprungligen postat av
Storstark68
Efter Hamas terrorattack har jag blivit positiv till Israels eviga kamp mot arabernas islamism. Men finns det nåt dåligt eller farligt med judarnas religion? Och vad är bra? Själv gillar jag deras traditionella musik tex Hava Nagila:
https://m.youtube.com/watch?si=9-wjJ...IweidpJTUcWoM8
Judendomen är en monoteistisk religion och kallas ibland för moderreligion till kristendom och islam. Inom judendom är handling mer centralt än tro. Traditionen säger att Gud har gett det judiska folket Toran, de Fem Moseböckerna.
https://www.so-rummet.se/kategorier/...om-judendomen#
Även om judendomen moderniserats och reformerats under årens lopp, så bär den ändå med sig den gamla hedniska kärnan, både i form av praktik men självklart även i dess texter.
Jag är rätt så säker på att vissa som läser detta, som jag kommer att skriva, kommer att hoppa baklänges, men det som, för oss, som står som närmast judendomen inte är kristendomen, utan vikingarnas "Asatro."
Även om få judiska troende av idag ägnar sig åt offerriter, så finns det ändå beskrivet i Bibelns Gamla testamente. Och det är i stort sett samma regelverk som det var för fornnordiska offerfantaster.
Så för den som vill lära känna asatron lite närmare, så finns ju judendomen som inspirationskälla.
Och detta menar jag helt och hållet allvar med alltså. Inget trams med andra ord.
Man kan se mer än bara i offerriterna och dess regelverk som kan glänta på det förgångna åt oss utan det finns ju inom judendomen en hel del som hade verkar fullt förståeligt och hur rimligt och rationellt som helst - för den fornnordiske läsaren.
Men detta är inte det enda som gör judendomen intressant för oss, menar jag.
Utan även i tidräkningen, som tar oss tillbaka till ett ursprung ungefär vid civilisationens början.
Det menar jag är en betydligt bättre start på tiden än vad det helt mytiska Kristi födelse är.
För vi kan ju alla förhålla oss till civilisationens början - vi är ju i och av den. Men för från om Kristi födelse står vi ju egentligen tämligen frågande.
Hinduerna har också en så gammal tidräkning, så den är också minst lika intressant - men det är inte samma del av världen som för oss.
Den judiska historiemyten inbegriper ju allt från det faraoniska Egypten till Romarriket, så det har ju allra högsta grad relation för oss.
Om jag hade fått bestämma så hade jag iaf ändrat vår tideräkning till tex den judiska, eller åtminstone låtit den börja med den Egyptiska tidräkningens start.
Det var ju faktiskt då vår civilisation startade, började.