• 1
  • 2
2024-02-03, 15:56
Medlem
Storstark68s avatar
Efter Hamas terrorattack har jag blivit positiv till Israels eviga kamp mot arabernas islamism. Men finns det nåt dåligt eller farligt med judarnas religion? Och vad är bra? Själv gillar jag deras traditionella musik tex Hava Nagila: https://m.youtube.com/watch?si=9-wjJ...IweidpJTUcWoM8

Judendomen är en monoteistisk religion och kallas ibland för moderreligion till kristendom och islam. Inom judendom är handling mer centralt än tro. Traditionen säger att Gud har gett det judiska folket Toran, de Fem Moseböckerna.

https://www.so-rummet.se/kategorier/...om-judendomen#
Citera
2024-02-03, 16:16
Medlem
Torch-McFlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storstark68
Efter Hamas terrorattack har jag blivit positiv till Israels eviga kamp mot arabernas islamism. Men finns det nåt dåligt eller farligt med judarnas religion? Och vad är bra? Själv gillar jag deras traditionella musik tex Hava Nagila: https://m.youtube.com/watch?si=9-wjJ...IweidpJTUcWoM8

Judendomen är en monoteistisk religion och kallas ibland för moderreligion till kristendom och islam. Inom judendom är handling mer centralt än tro. Traditionen säger att Gud har gett det judiska folket Toran, de Fem Moseböckerna.

Judar är ett folk och inte en religiös gruppering, det finns ateistiska judar.
Citera
2024-02-03, 17:02
Medlem
Dziwnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torch-McFly
Judar är ett folk och inte en religiös gruppering, det finns ateistiska judar.

Judar räknar inte judar som inte bekänner sig till judendomen som judar.
Citera
2024-02-03, 17:06
Citat:

Judendomen är inte farlig för världen. Rabbiner brukar säga att det finns minst 3 tolkningar i varje text.
Däremot är Israel som statsapparat en knepig fråga, den har inte med judendomen i sig att göra.
Citera
2024-02-03, 17:12
Medlem
sturdyoxs avatar
Problemet är väl inte religionen i sig, utan judarna.
Citera
2024-02-03, 17:48
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Efter Hamas terrorattack har jag blivit positiv till Israels eviga kamp mot arabernas islamism. Men finns det nåt dåligt eller farligt med judarnas religion?

Vad spelar det för roll? Ska vi rösta om huruvida ska ha judendom eller inte?
Begriper hur någon som fyllt 14 år ens funderar i de här banorna.
Citera
2024-02-03, 18:27
Medlem
Storstark68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Vad spelar det för roll? Ska vi rösta om huruvida ska ha judendom eller inte?
Begriper hur någon som fyllt 14 år ens funderar i de här banorna.

Det är nog ganska många som funderar om detta i dessa dagar. Men du som fyllt 17 år vet förstås allt om en religion som resulterat i det största folkmordet i historien.

Har du ens reflekterat över hur många Hamasnazzar som snart blir kvotflyktingar i EU fvb till Sverige?
Citera
2024-02-03, 18:40
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Men du som fyllt 17 år vet förstås allt om en religion som resulterat i det största folkmordet i historien.

Menar du att judendomen resultat i förintelsen? Det vore ju en ganska vrickad slutsats.

Citat:
Har du ens reflekterat över hur många Hamasnazzar som snart blir kvotflyktingar i EU fvb till Sverige?

Ja, det har jag. Det är därför jag inte är så intresserad att diskutera vad vi ska ha med judar till. Den diskussionen kommer de nämnda kvotflyktingarna gärna vilja ta, och då måste vi stå emot.
Citera
2024-02-03, 19:55
Citat:
Ursprungligen postat av Dziwne
Judar räknar inte judar som inte bekänner sig till judendomen som judar.

Nja, judar ses som judar om de föds av en judisk mor oavsett om man bekänner sig till religionen eller inte. Finns en metafor som religiösa judar ofta använder om judar som inte följer de 613 budorden (mitzvot) som endast judar behöver följa. Den liknar en judisk person som inte följer dessa med att borra hål i en båt som de alla sitter på. Därför finns organisationer som ex. Chabad-Lubavitch som har som uppdrag att nå fram till icke- eller mindre praktiserande judar och få de att följa fler mitzvot. Så visst, de kanske ser icke-praktiserande som "dåliga judar" men inte mindre judiska.
Citera
2024-02-03, 19:58
Medlem
Awkwardmans avatar
Nej inte ett dugg farliga. ”Mainstream” judendommen, det lilla jag läst är tämligen kompatibel med ett modernt sekulärt samhälle.
Citera
2024-02-03, 21:54
Bannlyst
Judendomen utgör det största hotet mot Sverige och resten av västvärlden. Utan den fanns det inga muslimer i Europa. Judendomen står även bakom massinvandringen till USA. Judendomen ligger bakom båda världskrig.
Citera
2024-02-04, 12:00
Medlem
Ambelains avatar
Citat:

Även om judendomen moderniserats och reformerats under årens lopp, så bär den ändå med sig den gamla hedniska kärnan, både i form av praktik men självklart även i dess texter.

Jag är rätt så säker på att vissa som läser detta, som jag kommer att skriva, kommer att hoppa baklänges, men det som, för oss, som står som närmast judendomen inte är kristendomen, utan vikingarnas "Asatro."
Även om få judiska troende av idag ägnar sig åt offerriter, så finns det ändå beskrivet i Bibelns Gamla testamente. Och det är i stort sett samma regelverk som det var för fornnordiska offerfantaster.

Så för den som vill lära känna asatron lite närmare, så finns ju judendomen som inspirationskälla.

Och detta menar jag helt och hållet allvar med alltså. Inget trams med andra ord.

Man kan se mer än bara i offerriterna och dess regelverk som kan glänta på det förgångna åt oss utan det finns ju inom judendomen en hel del som hade verkar fullt förståeligt och hur rimligt och rationellt som helst - för den fornnordiske läsaren.

Men detta är inte det enda som gör judendomen intressant för oss, menar jag.
Utan även i tidräkningen, som tar oss tillbaka till ett ursprung ungefär vid civilisationens början.
Det menar jag är en betydligt bättre start på tiden än vad det helt mytiska Kristi födelse är.
För vi kan ju alla förhålla oss till civilisationens början - vi är ju i och av den. Men för från om Kristi födelse står vi ju egentligen tämligen frågande.

Hinduerna har också en så gammal tidräkning, så den är också minst lika intressant - men det är inte samma del av världen som för oss.
Den judiska historiemyten inbegriper ju allt från det faraoniska Egypten till Romarriket, så det har ju allra högsta grad relation för oss.

Om jag hade fått bestämma så hade jag iaf ändrat vår tideräkning till tex den judiska, eller åtminstone låtit den börja med den Egyptiska tidräkningens start.
Det var ju faktiskt då vår civilisation startade, började.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in