Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
En cykeltunnel under banvallen och vägen skulle vara idealet. Men jag kan tänka mig att det skulle vara mycket besvärligt att anlägga en cykeltunnel på den aktuella platsen.
Ifall man vill få bort samtliga konfliktområden så är det tunnelbana man behöver satsa på. Men marken under Göteborg är inte lämplig för att bygga tunnelbana.
Så göteborgarna kan behöva leva med att transporterna sker i marknivå, vilket naturligtvis medför att olika transportmedel korsar varandras vägar. När vägarna korsas, så behöver alla trafikanter visa hänsyn mot varandra, och anpassa hastigheten. Det är kanske inte lämpligt att köra 60 kilometer i timmen i stadsmiljö med korsande gångtrafik och begränsad sikt.
Jo, men nu har olyckan redan skett. Det hade varit bättre att agera innan olyckan skedde. Det leder till frågan: Finns andra platser som är lika farliga, där man har chansen att agera innan nästa olycka sker?
Jag tror inte att kommunen kommer att lägga pengar på att anlägga en planskild övergång just här. Inte heller någon tunnelbana. Det räcker gott med Västlänken som är långt ifrån klar eller ens finansierad idag.
Det lär nog bli andra former av tekniska lösningar på de platser där olycksrisken bedöms som hög.
Timglashållplatser och avsmalnande vägar där större refuger får plats, är säkert mer troliga lösningar som kommer att skapas här och på liknande platser i Göteborg.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gomsegel
De flesta olyckorna mellan spårvagnar sker i depåerna men när det sker olyckor på "stan" mellan spårvagnar är det oftast tekniska fel(växelfel etc) eller förare som blir distraherade av annat.
Vi kan vara överens om att vara oense i frågan gällande ett slags ATC på spårvägen :-)
Gällande övergången så kanske det borde bli en avsmalning av gatan för att skapa så kallade viloytor för de gående så att det inte blir smalt. Modell timglashållplats med ett gupp i mitten, dock bor det för många som har skidstuga ut mot Saltholmen och de känner någon som känner någon så inskränkning gentemot biltrafiken i området kanske inte är ett val utan man accepterar att någon faller offer någon gång under en 10-årsperiod. Säkerhet och framkomlighet går inte alltid hand i hand...
Jo, jag hoppas på någon form av "smart" lösning för spårvagnarna. Men det lär ändå bli abnormt dyrt och dra ut på tiden att hitta rätt system.
Jag tror inte ens att någon kommer att utveckla och driftsätta ett säkerhetssystem likt de som finns i bland annat bilar med autonomi inbyggt. Som de i Tesla, Volvo och hos flera andra biltillverkare. Det faller på kostnaden.
Citat:
Ursprungligen postat av
StuG
Har du sett google-mapsbilden på stället? Det är så gott som en raksträcka med god sikt för fotgängare och spårvagn. Precis som du inte stannar ett godståg om någon kliver ut på spåret framför vagnen så stannar du inte en spårvagn på 40 ton. Ser man sig om åt sidorna innan man korsar blir man inte överkörd. Omständigheterna talar snarare för att det var fotgängaren som var vållande till sin egen död.
Visst kan det byggs "tvingande" räcken så att fotgängare måste gå parallellt med spåret också, men någon kommer ändå glo ner i marken eller mobilen...
Jodå. Jag har till och med postat Google maps-bilden själv här i tråden. Det ser absolut helt öppet och fritt ut. Men det är just från den vyn där Google maps-bilden är tagen, ser allt toppen ut.
Men, när man kommer som gångtrafikant från Gamla Vägen och ska över banvallen på den obevakade övergången, är sikten betydligt sämre.
Pietro hade klarat sig om han hade haft etthundra procents uppmärksamhet. Så i det avseendet hade han själv ansvar för sitt eget liv.
Men spårvagnsföraren hade en, för situationen, alldeles för hög hastighet eftersom att denne körde på Pietro som troligen missat att spårvagnen kom emot honom på banvallen.
Hade spårvagnsföraren haft en lägre hastighet fram till den obevakade övergången, hade också Pietro levt idag. Min poäng är att både spårvagnsförare och trafikplanerare kan göra betydligt mer, så att inga fler omkommer framför våra spårvagnar.
Som jag skrev tidigare, är det en lång rad ouppmärksamma gångtrafikanter och cyklister därute. Infrastrukturen ska vara såpass förlåtande att den tål tioåringar som går med nosen nere i mobilen. Eller någon funktionsnedsatt kille som stövlar ut framför spårvagnarna, utan att ha full koll.
Det måste finnas större marginaler så att inga fler dör av spårvagnarna på våra gator.