2024-02-08, 16:09
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parongatan
För övrigt tror jag också på fler planskilda korsningar och övergångar.

En cykeltunnel under banvallen och vägen skulle vara idealet. Men jag kan tänka mig att det skulle vara mycket besvärligt att anlägga en cykeltunnel på den aktuella platsen.

Citat:
Inte på samtliga platser där konfliktområden finns givetvis, men gärna fler än idag.

Ifall man vill få bort samtliga konfliktområden så är det tunnelbana man behöver satsa på. Men marken under Göteborg är inte lämplig för att bygga tunnelbana.

Så göteborgarna kan behöva leva med att transporterna sker i marknivå, vilket naturligtvis medför att olika transportmedel korsar varandras vägar. När vägarna korsas, så behöver alla trafikanter visa hänsyn mot varandra, och anpassa hastigheten. Det är kanske inte lämpligt att köra 60 kilometer i timmen i stadsmiljö med korsande gångtrafik och begränsad sikt.

Citat:
En sak som är helt säker. Det är att övergången kommer att byggas om i närtid. Den här olyckan, plus alla vittnesmål och propåer från grannar och närboende, fungerar som en katalysator vad gäller processen att dedikera pengarna som krävs för en ombyggnation.

Jo, men nu har olyckan redan skett. Det hade varit bättre att agera innan olyckan skedde. Det leder till frågan: Finns andra platser som är lika farliga, där man har chansen att agera innan nästa olycka sker?
Citera
2024-02-08, 21:08
Medlem
Gomsegels avatar
Citat:
Vi har ju även haft flera olyckor med spårvagnar som brakat rakt in i framförvarande vagnar - och bussar. Utöver de påkörda människor som skadats svårt eller avlidit.

Och om man utvecklade ett modernt säkerhetssystem för spårvagnar, hade vi både kunnat slippa inkörningar i stillastående fordon framför vagnarna, men också många situationer där förares högst temporära bristande uppmärksamhet kan orsaka olyckor.

Jag tror att ett spårvagnsanpassat ATC-system vore möjligt, om bara resurserna finns att finansiera utvecklingen. Ett slags ATC² - Automatic Tram Control 2.0.

De flesta olyckorna mellan spårvagnar sker i depåerna men när det sker olyckor på "stan" mellan spårvagnar är det oftast tekniska fel(växelfel etc) eller förare som blir distraherade av annat.
Vi kan vara överens om att vara oense i frågan gällande ett slags ATC på spårvägen :-)

Gällande övergången så kanske det borde bli en avsmalning av gatan för att skapa så kallade viloytor för de gående så att det inte blir smalt. Modell timglashållplats med ett gupp i mitten, dock bor det för många som har skidstuga ut mot Saltholmen och de känner någon som känner någon så inskränkning gentemot biltrafiken i området kanske inte är ett val utan man accepterar att någon faller offer någon gång under en 10-årsperiod. Säkerhet och framkomlighet går inte alltid hand i hand...
Citera
2024-02-08, 22:12
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Du får tycka precis vad du vill. Precis som jag också får. Jag drar vilka egna slutsatser jag vill härinne. Det står dig och andra helt fritt att förkasta eller anta dem.

Det här är Flashback. Vi får spekulera, dra egna slutsatser. Ja, till och med skriva saker som kan uppröra, kränka och såra andra - även om det inte alls är min mening.

Jag konstaterar bara att om spårvagnens hastighet vid påkörningen hade varit lägre, hade mannen haft chansen att överleva. Hade hastigheten varit tillräckligt låg, eftersom att sikten är såpass dålig vid platsen, hade mannen aldrig blivit påkörd utan klarat sig med livet i behåll.

Ikväll ligger den stackars mannen avliden uppe på Medicinareberget - helt i onödan. Jag tycker synd om spårvagnsföraren också givetvis. Men, skulden ligger givetvis på denne förare, hur tråkigt eller orättvist det än känns.

Jag är förbannad på att en usel infrastruktur tillåts, trots många tillbud och upprepad kritik. Som det obevakade övergångsstället i höjd med Gamla Vägen i Långedrag.

Jag hoppas att övergångsstället blir ombyggt i närtid. Och, finns det inga resurser att bygga om, ska övergångsstället helt försvinna.

Vi kan inte ha tunga spårvagnar som lätt kommer upp i 80 km/h mitt inne i villaområden där både barn, ungdomar och alla andra riskerar att råka riktigt illa ut. Och samtidigt ha en oförlåtande trafikmiljö som har en inbyggd livsfara - för att de som bestämmer prioriterar bort säkerheten.

Har du sett google-mapsbilden på stället? Det är så gott som en raksträcka med god sikt för fotgängare och spårvagn. Precis som du inte stannar ett godståg om någon kliver ut på spåret framför vagnen så stannar du inte en spårvagn på 40 ton. Ser man sig om åt sidorna innan man korsar blir man inte överkörd. Omständigheterna talar snarare för att det var fotgängaren som var vållande till sin egen död.
Visst kan det byggs "tvingande" räcken så att fotgängare måste gå parallellt med spåret också, men någon kommer ändå glo ner i marken eller mobilen...
Senast redigerad av StuG 2024-02-08 kl. 22:19.
Citera
2024-02-09, 06:12
Moderator
Parongatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
En cykeltunnel under banvallen och vägen skulle vara idealet. Men jag kan tänka mig att det skulle vara mycket besvärligt att anlägga en cykeltunnel på den aktuella platsen.

Ifall man vill få bort samtliga konfliktområden så är det tunnelbana man behöver satsa på. Men marken under Göteborg är inte lämplig för att bygga tunnelbana.

Så göteborgarna kan behöva leva med att transporterna sker i marknivå, vilket naturligtvis medför att olika transportmedel korsar varandras vägar. När vägarna korsas, så behöver alla trafikanter visa hänsyn mot varandra, och anpassa hastigheten. Det är kanske inte lämpligt att köra 60 kilometer i timmen i stadsmiljö med korsande gångtrafik och begränsad sikt.

Jo, men nu har olyckan redan skett. Det hade varit bättre att agera innan olyckan skedde. Det leder till frågan: Finns andra platser som är lika farliga, där man har chansen att agera innan nästa olycka sker?

Jag tror inte att kommunen kommer att lägga pengar på att anlägga en planskild övergång just här. Inte heller någon tunnelbana. Det räcker gott med Västlänken som är långt ifrån klar eller ens finansierad idag.

Det lär nog bli andra former av tekniska lösningar på de platser där olycksrisken bedöms som hög.

Timglashållplatser och avsmalnande vägar där större refuger får plats, är säkert mer troliga lösningar som kommer att skapas här och på liknande platser i Göteborg.

Citat:
Ursprungligen postat av Gomsegel
De flesta olyckorna mellan spårvagnar sker i depåerna men när det sker olyckor på "stan" mellan spårvagnar är det oftast tekniska fel(växelfel etc) eller förare som blir distraherade av annat.
Vi kan vara överens om att vara oense i frågan gällande ett slags ATC på spårvägen :-)

Gällande övergången så kanske det borde bli en avsmalning av gatan för att skapa så kallade viloytor för de gående så att det inte blir smalt. Modell timglashållplats med ett gupp i mitten, dock bor det för många som har skidstuga ut mot Saltholmen och de känner någon som känner någon så inskränkning gentemot biltrafiken i området kanske inte är ett val utan man accepterar att någon faller offer någon gång under en 10-årsperiod. Säkerhet och framkomlighet går inte alltid hand i hand...

Jo, jag hoppas på någon form av "smart" lösning för spårvagnarna. Men det lär ändå bli abnormt dyrt och dra ut på tiden att hitta rätt system.

Jag tror inte ens att någon kommer att utveckla och driftsätta ett säkerhetssystem likt de som finns i bland annat bilar med autonomi inbyggt. Som de i Tesla, Volvo och hos flera andra biltillverkare. Det faller på kostnaden.

Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Har du sett google-mapsbilden på stället? Det är så gott som en raksträcka med god sikt för fotgängare och spårvagn. Precis som du inte stannar ett godståg om någon kliver ut på spåret framför vagnen så stannar du inte en spårvagn på 40 ton. Ser man sig om åt sidorna innan man korsar blir man inte överkörd. Omständigheterna talar snarare för att det var fotgängaren som var vållande till sin egen död.
Visst kan det byggs "tvingande" räcken så att fotgängare måste gå parallellt med spåret också, men någon kommer ändå glo ner i marken eller mobilen...

Jodå. Jag har till och med postat Google maps-bilden själv här i tråden. Det ser absolut helt öppet och fritt ut. Men det är just från den vyn där Google maps-bilden är tagen, ser allt toppen ut.

Men, när man kommer som gångtrafikant från Gamla Vägen och ska över banvallen på den obevakade övergången, är sikten betydligt sämre.

Pietro hade klarat sig om han hade haft etthundra procents uppmärksamhet. Så i det avseendet hade han själv ansvar för sitt eget liv.

Men spårvagnsföraren hade en, för situationen, alldeles för hög hastighet eftersom att denne körde på Pietro som troligen missat att spårvagnen kom emot honom på banvallen.

Hade spårvagnsföraren haft en lägre hastighet fram till den obevakade övergången, hade också Pietro levt idag. Min poäng är att både spårvagnsförare och trafikplanerare kan göra betydligt mer, så att inga fler omkommer framför våra spårvagnar.

Som jag skrev tidigare, är det en lång rad ouppmärksamma gångtrafikanter och cyklister därute. Infrastrukturen ska vara såpass förlåtande att den tål tioåringar som går med nosen nere i mobilen. Eller någon funktionsnedsatt kille som stövlar ut framför spårvagnarna, utan att ha full koll.

Det måste finnas större marginaler så att inga fler dör av spårvagnarna på våra gator.
Citera
2024-02-09, 06:42
Avstängd
Många krogar som går i konkurs nu, antalet har fördubblats . Då är det lätt hänt att man hoppas framför ett tåg

https://www.dagensps.se/foretag/konk...n-dukar-under/
Citera
2024-02-09, 18:19
Medlem
Det sägs att han gick över spåret bakom en passerande spårvagn. Vad han glömde var att det kunde komma en vagn från andra hållet också. Slarvigt av en vuxen människa. Så säkert hans eget fel.
Citera
2024-02-10, 02:06
Moderator
Parongatans avatar
Det borde finnas kameror i fronten av spårvagnarna. Så att man med säkerhet kan se vad som händer framför vagnarna. Inte ens en kostsam lösning, utan något som skulle kunna lösas inom några månader.

Så slipper vi många spekulationer vilket är värt massor. Inte minst för de anhöriga, när någon skadas svårt eller avlider. Frågetecken blir till utropstecken.
Citera
2024-02-11, 17:08
Medlem
Ahmenvafan, det är ju bara att göra farthinder på spårvagnsrälsen vid varje övergång, ju! =D

Göteborg är ett elände p g a de där äckliga spårvagnarna. Var man än ska så kommer det nån sån där skit och väsnas...
Citera
2024-05-23, 23:31
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Mannen hade hörlurar i öronen och talade i telefon och såg sig inte för, upplyser GP.

https://www.gp.se/nyheter/goteborg/g...2-66668fbbb41a

Under de omständigheterna är det inte bristande signaler och säkerhetsanordningar som är problemet utan det kan tillskrivas ett farligt beteende som man inte bör visa i trafiken från den enskilde.
Citera
2024-05-26, 10:57
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Mannen hade hörlurar i öronen och talade i telefon och såg sig inte för, upplyser GP.

https://www.gp.se/nyheter/goteborg/g...2-66668fbbb41a

Under de omständigheterna är det inte bristande signaler och säkerhetsanordningar som är problemet utan det kan tillskrivas ett farligt beteende som man inte bör visa i trafiken från den enskilde.

Betalartikel. Skulle du kunna citera lite från den?
Citera
2024-05-26, 13:24
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Betalartikel. Skulle du kunna citera lite från den?

Jag kan försöka referera lite mer utförligt.

Det har gått tre månader sedan olyckan där Pietro Fioriniello dog och Göteborgs Spårvägar är klara med sin utredning och har vidtagit några åtgärder.

Änkan Marie tycker det är hemskt att någon skall behöva dö trots att det talats om riskerna med övergången i flera år.

Artikeln beskriver sedan bakgrunden och att polisutredningen lades ned i mars eftersom inget brott begåtts. Fioriniello hade varit ute och gått en sträcka han ofta gått och hade hörlurar i öronen och talade i telefon. Han upptäckte därför inte spårvagnen som kom när han korsade spåren.

Göteborgs Spårvägar har vidtagit flera åtgärder, den första en tillfällig hastighetsnedsättning från max 60 till max 30 km/h på platsen. Den ändringen tror en av deras experter inte kommer att bli permanent eftersom farten inte är avgörande vid olyckor av den här typen.

Sedan har man tagit fram en ny typ av solcellsdriven ljussignal som satts upp vid övergången och som kan användas på liknande ställen.

Vidare skall man utbilda förare i att bland annat bli bättre på att förutse fotgängares rörelser.

De har tittat på att ta bort övergången men då tror de att folk ändå kommer att ta sig över och det bli olagligt spårspring. Man tittar på att sätta upp några sportbågar men utrymmet är begränsat.

Änkan får komma till tals och vill att man skall minnas det positiva med mannen och att olyckan inte skall överskugga minnet av honom. Familjen undviker inte platsen för dödsolyckan och bor kvar.
Citera
2024-05-26, 18:51
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Staketbågar skall det stå, inte sportbågar.

Göteborgs spårvägars talesman säger också att allt är en fråga om prioriteringar och att det finns ställen med fler incidenter. Vid olycksplatsen nämns att en joggare tidigare sprungit in i en spårvagn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in