• 1
  • 2
2024-02-02, 20:43
Medlem
Europark satte idag böter för att p tillståndet gått ut med 2 dagar och de hann inte sätta dit det nya på min släktings egna parkeringsplats som de betalar månadsmässigt för, deras egna plats där ingen annan parkerar. Sen när man ringer säger de stöddigt att de inte kan göra något åt det.

Hur får man rättvisa?
Citera
2024-02-02, 20:49
Medlem
De har gjort fel som inte satt dit ett giltigt tillstånd när de visste att det gamla går ut
Citera
2024-02-02, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnh683
Europark satte idag böter för att p tillståndet gått ut med 2 dagar och de hann inte sätta dit det nya på min släktings egna parkeringsplats som de betalar månadsmässigt för, deras egna plats där ingen annan parkerar. Sen när man ringer säger de stöddigt att de inte kan göra något åt det.

Hur får man rättvisa?
Vad man måste veta är om det är en fast parkeringsplats? dvs ni betalar enbart för p-platsen, där uppger man sällan reg-nummer utan man hyr själva p-platsen. då kan man inte hänvisa till reg-nummer, även era vänner har rätt att stå där.
Senast redigerad av hjorten16 2024-02-02 kl. 21:09.
Citera
2024-02-02, 21:23
Medlem
Tranquility Bass avatar
Om du hyr en p-plats så måste du kunna vissa att du får stå där, om kravet är att ha ett giltigt p-tillstånd synligt i framrutan och du inte har det så kan du inte bevisa att du får stå där. Frågor på det?
Citera
2024-02-02, 21:51
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Hyr dom P-platsen men europark (aka fittpark) inte kan leverera ett P-tillstånd i tid, så får du betala böterna och sen bestrida P-boten i hopp om att få tillbaks degen.
Citera
2024-02-02, 23:08
Avstängd
Hur hinner man inte sätta dit ett ptillstånd? Inte så att det tar en evighet direkt.

Då får man skylla sig själv.
Citera
2024-02-02, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Hur hinner man inte sätta dit ett ptillstånd? Inte så att det tar en evighet direkt.

Då får man skylla sig själv.
"Sätta dit", det är väl parkörens sak. Om tillstånden utlämnas av p-bolaget eller fastighetsägaren så gäller i båda fallen att om inget tillstånd erhållits i tid att påminna om sådant.
Citera
2024-02-02, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnh683

Hur får man rättvisa?
Rättvisa är skipad redan
Citera
2024-02-02, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Hyr dom P-platsen men europark (aka fittpark) inte kan leverera ett P-tillstånd i tid, så får du betala böterna och sen bestrida P-boten i hopp om att få tillbaks degen.
Det lär vara en kontrollavgift, inte böter. Om parkören bedömer att utfärdad ka är felaktig, varför vill du uppmana denne att betala den innan en bevärsskrivelse skickas?
Citera
2024-02-02, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Vad man måste veta är om det är en fast parkeringsplats? dvs ni betalar enbart för p-platsen, där uppger man sällan reg-nummer utan man hyr själva p-platsen. då kan man inte hänvisa till reg-nummer, även era vänner har rätt att stå där.

Finns det krav på tillstånd i bilen så skall detta framgå genom skyltning med vägmärken, eller när det gäller hyrda platser, i hyresavtalet.
Citera
2024-02-03, 00:11
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det lär vara en kontrollavgift, inte böter. Om parkören bedömer att utfärdad ka är felaktig, varför vill du uppmana denne att betala den innan en bevärsskrivelse skickas?
Jag tror nog du förstod vad jag menade.

För att P-boten ska degas inom 8 dagar och degen ska in inom denna tid. Även om någon bestrider så fortsätter avgiften/p-boten att gälla med påminnelseavgifter, inkasso och sedan KFM.

Har du aldrig själv åkt på p-böter/kontrollavgifter/gula lappen?
Citera
2024-02-03, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Jag tror nog du förstod vad jag menade.

För att P-boten ska degas inom 8 dagar och degen ska in inom denna tid. Även om någon bestrider så fortsätter avgiften/p-boten att gälla med påminnelseavgifter, inkasso och sedan KFM.

Har du aldrig själv åkt på p-böter/kontrollavgifter/gula lappen?

Har du fått en felparkeringsavgift så stämmer resonemanget, men inte på civilrättsligt område, där gäller samma regler som med andra fakturor som bestrides, de kan inte hanteras av inkasso eller annan part innan p-bolagets fordran har fastställts. Påminnelseavgifter kräver för övrigt avtal i förväg, brukar inte förekomma när det gäller felparkering.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in