2024-03-12, 20:18
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allantom
Det intressanta med den nya lagen är väl egentligen hur nästa typ av leverans kommer ske? Är det så kallade "drop points"?
Snarare så att folk går tillbaka till normal gatuköp. Det har aldrig varit enklare att köpa från gatan än nu.
Du får en "meny" på sms eller via krypterad chat. Skriver hur mkt du vill ha, när och var sedan kommer det en bil och levererar.

Som om folk skulle börja använda "dead drops" bara för att de inte kan köpa från nätet längre.

Dessutom lär nätköpandet minska, men förmodligen lååångt ifrån försvinna. Förmodligen endast temporär nedgång medans insatser är aktiva.
Citera
2024-03-13, 05:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allantom
Det intressanta med den nya lagen är väl egentligen hur nästa typ av leverans kommer ske? Är det så kallade "drop points"?
Det finns redan, dead drops
Citera
2024-03-15, 04:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lokforare1990
Står i brevet att det handlar om misstänkt cannabis som nu har förverkats.

Jag har inte sagt eller skrivit att jag beställt något. Jag betrakta mig själv som oskyldig och kommer neka och ta det till rätten i värsta fall. Men jag tror det kommer läggas ner innan dess.

I övrigt så är jag ren, och kommer be om att få göra ett pisseprov på SOC samt så blir det väl till att lämna några droppar blod när polisen vill ha sitt inledande förhör, om det ens gå så långt!

Problemet är att staten kommer statuera exempel med er (dig), så räkna med långtgående förstahandsåtgärder från brottsbekämpande myndigheter tillsammans med socialvårdande myndigheter. Vad det innebär kan man bara spekulera om, men exempelvis span och samtal med din arbetsgivare att du är misstänkt för narkotikabrottslighet är inte omöjligt.
Citera
2024-03-15, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saltigt
Problemet är att staten kommer statuera exempel med er (dig), så räkna med långtgående förstahandsåtgärder från brottsbekämpande myndigheter tillsammans med socialvårdande myndigheter. Vad det innebär kan man bara spekulera om, men exempelvis span och samtal med din arbetsgivare att du är misstänkt för narkotikabrottslighet är inte omöjligt.

Mitt ärende är redan nerlagt. Polisen valde inte ens att skicka den ”misstänkta narkotikan” vidare på analys. Det innebär enbart att dem inte har tid eller ork att göra en massa utredningar.

Några få av dessa 200-300 försändelser som blir beslagtagna dagligen kan sluta med att någon stackare kanske får en husrannsakan, drogtest och en anmälan om försöksbrott. Men mer än så kommer ej hända.

Vidare så blev SOC kontaktad i mitt ärende, dem kollade läget och sen avslutade dem bedömningen utan utredning (inget drogtest).

Så polisens insatser är helt värdelösa, och det är fortfarande mer tryggt, bekvämt och billigare att beställa hem droger online.

Ha det gott
Citera
2024-03-15, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saltigt

Så jag rekommendera glatt alla jävlar här att fortsatt beställa hem sin medicin! 😁

Är man nojjig så kan man ju alltid försöka vara ren tillsdess att man fått sina droger, samt behöver man kanske inte ha värsta lagret där hemma.
Citera
2024-03-17, 17:10
Medlem
Citat:
Hmm skulle dock vilja poängtera att det bör vara stor skillnad på utrikes & inrikes post?

Att få hem beställd narkotika från utlandet bör betraktas som smuggling ifall det går att bevisa att personen i fråga har gjort beställningen?

Vidare så borde personen nämnd i ovan textstycke aldrig erkänt att han tidigare brukat, och han borde inte heller ha kommit med massa konstiga historier. Bara att neka, och inget trassla in sig i något

Det var knappast så att jag erkände att jag brukat ,utan mitt brottsregister talar sitt klara språk.

Sen är det klart att man måste komma med teorier istället för att bara neka, dom hade inga bevis på beställningen, brevlådorna stod på rad ute på gatan så ett rimligt påstående borde vara att just någon annan beställt i mitt namn, de borde ha räckt för att så rimlig tvivel men de gäller tydligen inte längre
Citera
2024-03-17, 17:38
Medlem
Citat:
Mitt ärende är redan nerlagt. Polisen valde inte ens att skicka den ”misstänkta narkotikan” vidare på analys. Det innebär enbart att dem inte har tid eller ork att göra en massa utredningar.

Några få av dessa 200-300 försändelser som blir beslagtagna dagligen kan sluta med att någon stackare kanske får en husrannsakan, drogtest och en anmälan om försöksbrott. Men mer än så kommer ej hända.

Vidare så blev SOC kontaktad i mitt ärende, dem kollade läget och sen avslutade dem bedömningen utan utredning (inget drogtest).

Så polisens insatser är helt värdelösa, och det är fortfarande mer tryggt, bekvämt och billigare att beställa hem droger online.

Ha det gott

Finns du med i ett misstankeregister nu då? Så om det sker igen blir det garanterat tuffare för dig. De har dig på kornet.
Citera
2024-03-18, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
Finns du med i ett misstankeregister nu då? Så om det sker igen blir det garanterat tuffare för dig. De har dig på kornet.

Vet ej hur det fungerar, men det finns nog en notering om det hela, men att det skulle bli garanterat tuffare om det skett igen har jag svårt att tro.

Dem lyfte ju inte ens på fingret för ynka 20 g cannabis, alltså inte ens vidare på analys. Och gör man 100-400 såna här beslag/dag så känns det som de ska mycket till för att det ska bli tal om husrannsakan, utredning och åtal etc. Men vi få la se
Citera
2024-04-02, 17:47
Medlem
Extremeflys avatar
Dom har redan inlett förundersökning i cirka 150 fall hitills. Stod i Aftonbladet idag i låst artikel. Riktigt tråkigt för er som är drabbade. Hoppas ni röstar för ett drogliberala parti i eu Medborgerlig samling och Piratpartiet är öppna för avkriminalisering. De sistnämnda vill avkriminalisera mer än bara cannabis.
Citera
2024-04-02, 19:42
Medlem
Nu vet jag inte om det är sagt än då jag skummat igenom tråden.

Men gör inte den anställda på postnord ett brott genom att öppna paketen.

Ja det är det.
från en hemsida
"Brytande av post- eller telehemlighet är ett brott enligt brottsbalken som begås om någon person utan lov öppnar och läser brev eller telegram eller annat meddelande sänt med post eller telegrambyrå enligt 4 kap. 8 §brottsbalken. Straffet är böter eller fängelse i högst två år."
Citera
2024-04-02, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaay
Nu vet jag inte om det är sagt än då jag skummat igenom tråden.

Men gör inte den anställda på postnord ett brott genom att öppna paketen

Ja det är det.
från en hemsida
"Brytande av post- eller telehemlighet är ett brott enligt brottsbalken som begås om någon person utan lov öppnar och läser brev eller telegram eller annat meddelande sänt med post eller telegrambyrå enligt 4 kap. 8 §brottsbalken. Straffet är böter eller fängelse i högst två år."

Man har lov.

Postlagen anpassades till det moderna samhället och postoperatörerna försågs med utvidgad tystnadsplikt

Den som arbetar i postverksamhet ges möjlighet att på eget initiativ bryta tystnadsplikten i postlagen.
Citera
2025-01-23, 11:15
2025-01-23

Fenomenet verka fortsätta.
Brå-rapport: Allt mer narkotika upptäcks i posten.

Allt mer knark upptäcks i posten, anmälningar om ofredanden ökar.
Medan stölder och bedrägerier fortsätter att minska.

Det visar Brottsförebyggande rådets siffror över anmälda brott 2024.
Narkotikabrott var den kategori som ökade mest bland anmälningarna. En förklaring är förändringen
av postlagen som gör det möjligt för personal att rapportera misstänkta försändelser, enligt Brå.
https://bra.se
https://www.sverigesradio.se/artikel...tacks-i-posten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in