2024-02-02, 10:45
Medlem
aaerligs avatar
Märkligt radioklipp, var det en människa som pratade eller var det AI? Tyckte betoningen var konstig.

Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Detta skedde då under 8 kvällar så det betyder att det rullar in sanslösa mängder droger i vårt land via posten och sen gnäller alla småknarkare här på FB att polisen inte ska bry sig om detta utan jaga andra pinnar. Det är alltid jobbigt när man riskerar att åka dit själv.

Hoppas att många får besök av en polisman och ett litet brev med droger kan snabbt bli något mycket större om det plötsligt drar in soc då det finns barn i familjen osv. Helt rätt tycker jag.

Inte in i landet, detta var inrikespost. PostNords terminaler åsyftar deras sorteringskontor. Visst kommer det in en del över gränserna med men där är övervakningen hårdare. Det mesta skickas därför inrikes.

I regel beställs det på darknet. Om brevet försvinner, så är det antagligen beslagtaget av post/polis. Man får då hem ett brev där det står att polisen har hittat en misstänkt substans och en fråga om man vill göra anspråk på denna. Detta ignorerar köparen och i 99/100 fall händer ingenting mer eftersom de inte kan bevisa att den tilltänkta mottagaren faktiskt har beställt narkotikan. Detta eftersom köpet är gjort med relativt svårspårad valuta (krypto). Någon enstaka gång gör de husrannsakan, som de hotar med här. Detta sker väldigt sällan. Om man får sitt brev beslagtaget så rensar man rimligtvis sin lägenhet på eventuell narkotika och hälsar glatt på polisen när de dyker upp. Man kan ev bjuda på kaffe och bulle.

Sammanfattat: får man sitt brev beslagtaget som är inhandlat via krypto, och inte är en idiot, så städar man sin lägenhet och håller den ren i några månader.
Citera
2024-02-02, 10:50
Medlem
LiquidSwordss avatar
Fick mitt brev taget med 105 blåbär, dom levererade dock brevet men med en lapp innuti att om jag ville hämta den misstänkta narkotikan skulle jag ringa ett nummer, annars skulle det destrueras. Inget åtal såklart (åndå under annat namn)
Citera
2024-02-02, 10:56
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pleiadesz
Detta var ingen tulloperation utan inrikes

Btw så får väldigt många människor utskrivet betydligt starkare knark än va de flesta beställer på posten

Testa en festkväll med lite benzo,elvanse och en 35a vodka allt statligt sanktionerat utskrivet o korrekt så ska du få se själv

Har inga planer på detta då jag håller mig borta från droger och inga planer på att börja. Är inte nykterist men håller mig till lagliga drycker.

Citat:
Ursprungligen postat av aaerlig
Märkligt radioklipp, var det en människa som pratade eller var det AI? Tyckte betoningen var konstig.

Inte in i landet, detta var inrikespost. PostNords terminaler åsyftar deras sorteringskontor. Visst kommer det in en del över gränserna med men där är övervakningen hårdare. Det mesta skickas därför inrikes.

I regel beställs det på darknet. Om brevet försvinner, så är det antagligen beslagtaget av post/polis. Man får då hem ett brev där det står att polisen har hittat en misstänkt substans och en fråga om man vill göra anspråk på denna. Detta ignorerar köparen och i 99/100 fall händer ingenting mer eftersom de inte kan bevisa att den tilltänkta mottagaren faktiskt har beställt narkotikan. Detta eftersom köpet är gjort med relativt svårspårad valuta (krypto). Någon enstaka gång gör de husrannsakan, som de hotar med här. Detta sker väldigt sällan. Om man får sitt brev beslagtaget så rensar man rimligtvis sin lägenhet på eventuell narkotika och hälsar glatt på polisen när de dyker upp. Man kan ev bjuda på kaffe och bulle.

Sammanfattat: får man sitt brev beslagtaget som är inhandlat via krypto, och inte är en idiot, så städar man sin lägenhet och håller den ren i några månader.

vart det kommer ifrån är egentligen skit samma men det bästa är att det kommer bort från marknaden. Om nu 1300 personer blir av med sina försändelser och förlorar lite pengar är ett första steg men ännu bättre hade det också varit om man sen kunde följa vart brevet skickats från. vet inte hur man kom på den lilla drogtillverkningen på gräsö som åkte hela uppland runt för att posta sina brev men ändå åkte dit. Det är väl dessa man ska satsa på att komma åt men att ta småskiten och få bort droger från brukaren är ett första steg.

Om nu en riktig husis görs så tror jag det är skitsamma om du har städat din lägenhet. Tar man dit en hund så kommer de säkerligen hitta spår av dina små lager iallafall vart du än lagt dem.
Citera
2024-02-02, 10:57
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Handlar det verkligen om missbrukare som lever i misär som beställer droger som skickas via posten?

Kan tänka mig att en operation likt denna mest är tänkt för att få vanliga svensson att inte våga beställa.
Finns en utredning från Brå som tydligt visar att de flesta som handlar på internet är vuxna, förhållandevis välbeställda och -utbildade samt icke tidigare straffade som beställer medicin de inte har recept för.

I kontrast mot mer traditionella knarkmarknader, då.
Senast redigerad av Psilosopher 2024-02-02 kl. 11:40.
Citera
2024-02-02, 11:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Handlar det verkligen om missbrukare som lever i misär som beställer droger som skickas via posten?

Kan tänka mig att en operation likt denna mest är tänkt för att få vanliga svensson att inte våga beställa.

Sant, väldigt sant!

Sen när ska vi bara lita på pressmeddelanden från myndigheter blint?

Och vid närmare eftertanke har inte långt gående missbrukare adresser att ta emot post på…
Citera
2024-02-02, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PedoJoeBiden
https://sverigesradio.se/artikel/pos...1300-knarkbrev

Äntligen händer det grejer, bra jobbat av Postnord!
Vilket straff kan dessa äckliga knarkare tänkas få?
Är det många flashbackare i pojkrummet som svettas extra mycket nu?
Någon som vet mer, varför har man inte gjort dessa riktade insatser innan?

En sak som förbryllar mig; De nämner endast förbigående att någon har ansvar för ta beslut om misstanken erfordar genomgång av innehållet, men inte ett ord om på vilka grunder.

Detta riskerar alltså att bli en gummiparagraf som förintar posthemligheten - som i sin tur är ett fundament i både analog och digital kommunikation (i en fungerande demokrati det vill säga).
Citera
2024-02-02, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Finns en utredning från Brå som tydligt visar att de flesta som handlar på internet är vuxna, förhållandevis välbeställda och -utbildade samt icke tidigare straffade som beställer medicin de inte har recept för.

I kontrast mot mer traditionella knarkmarknader, då.

Bara en tidsfråga innan vi jagar värktabletter runt T-Centralen i Sthlm igen.
Citera
2024-02-02, 11:58
På SVT text kan vi i dag läsa om att Postnord inte klarar av sitt uppdrag att befordra 95% av breven på två dagar och VD'n vill att de ska ha en vecka på sig!

Postnord borde fokusera på att sköta sitt jobb i stället för att leka poliser.
Citera
2024-02-02, 12:40
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErkkiErkki
Polisen utförda riktade insatser står det i nyheterna, de anställda på posten hittade inte 1400 brev på måfå och lämnade in.

eller hur, men jag fattar ingenting faktiskt.
Dom måste ju ha haft hund ? inte fan har dom tid att stå och sprätta jiffypåsar , eller ?
Citera
2024-02-02, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PedoJoeBiden
https://sverigesradio.se/artikel/pos...1300-knarkbrev

Äntligen händer det grejer, bra jobbat av Postnord!
Vilket straff kan dessa äckliga knarkare tänkas få?
Är det många flashbackare i pojkrummet som svettas extra mycket nu?
Någon som vet mer, varför har man inte gjort dessa riktade insatser innan?
Vad snällt av polisen att meddela i förväg att dom som inte fått sina brev kommer att få besök. Är det för att alla ska hinna göra dig av med allt hemma så att utredningarna kan läggas ned direkt? Då slipper dom ju onödigt jobb.
Citera
2024-02-02, 12:46
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ramathorn
På SVT text kan vi i dag läsa om att Postnord inte klarar av sitt uppdrag att befordra 95% av breven på två dagar och VD'n vill att de ska ha en vecka på sig!

100 % korrekt

Tullen och kustbevakningen skall sköta kontroll av införsel till landet

Polisen skall sköta narkotikabrottsligheten i landet.

Skall Postnord, DHL, UPS, Fedex, Bring mm leka polis är det inte långt kvar till att
SJ, Swebus, SL, UL, Västrafik skaffar narkohundar och går runt i lokaltrafiken och söker droger.
Citera
2024-02-02, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ramathorn

Kan hålla med om att det är ganska festligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in