Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2024-02-02, 14:08
  #49
Medlem
löktårtas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryitwize
Är inte streaming på uppgång? Trodde Netflix t.ex gjorde god profit igen?

Netflix lägger hela tiden ner populära serier. Om de mot förmodan går med vinst, så beror det på kreativ bokföring.

Alla de har strömmningstjänsterna har 0 tillväxt. De har redan nått max eyeballs, och det är nu utmaningarna börjar. Elon Musk vill att vi ska knulla fram fler barn så att hans "X" kan fortsätta växa, och det är naturligtvis fullständigt ohållbart. YT/TikTok/Netflix/Twitch/Spotify/Patreon har samma problem.

Serverhallar är fasen i mig inte gratis! UMG cock-blockade just TikTok stenhårt. De har synat bluffen.
__________________
Senast redigerad av löktårta 2024-02-02 kl. 14:13.
Citera
2024-02-04, 16:17
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av löktårta
Grundproblemet är att serverhallar kostar pengar. El, underhåll och förnyelse. Och allt detta skalar med antalet kunder, vilket gör att streaming blir olönsamt när tillväxten stagnerat och kapitalet är slut.

Gammal analog TV var genial. Denna modellen hade aldrig det här problemet. Bygg en rejäl mast och låt alla som vill ta emot signalen. Du får en kostnad som är oberoende av hur många abonnenter du har. Betalningsmodell: licens.

Du har verkligen noll koll här. Tror du det var gratis att drifta master? Dagens serverhallar är betydligt billigare att drifta än gamla tv-master och kabelsystem och satelliter.
Kan även tala om att dom flesta av dom gamla kanalerna på 90-talet utanför public service gick med förlust.
Citera
2024-02-04, 18:58
  #51
Medlem
brianmolkos avatar
Det positiva: Man kan kolla när man vill
Det negativa: Ja n man måste ev leta, man vet ju inte vad man vill se kanske, vanlig TV kommer med tablå, ka ju händ man missar något, som man vill se.
Filmer det finns ju massa så söka är ju uteslutet osv
Citera
2024-02-09, 16:03
  #52
Medlem
löktårtas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Du har verkligen noll koll här. Tror du det var gratis att drifta master? Dagens serverhallar är betydligt billigare att drifta än gamla tv-master och kabelsystem och satelliter.
Kan även tala om att dom flesta av dom gamla kanalerna på 90-talet utanför public service gick med förlust.

Serverhalls-resurser skalar med antalet abonnenter på ett sätt som sändning via master inte gör. Jag är ingen radioingeniör, men det känns inte som att jag har "noll koll" här. Verkar mest som att du är arg eller nåt.

Med gammal teknik når du fler abonnenter genom att sända starkare. Du kan ha master på platser som täcker områden där massor av folk bor. När du streamar måste du ha kiselresurser för att nå fler abonnenter oavsett befolkningstäthet, med brasklapp för viss caching. Sårbart för attacker från St. Petersburg, inte lika skalbart, bräckligt pga. komplexitet och mer beroende av en väldigt komplicerad underleverantörskedja. Jag kan slå vad om att detta inte är framtidssäkert i den värld vi nu lever i, det finns en anledning till att ängsliga personer beställer vev-radioenheter idag. Men allt det får morgondagen utvisa.

Med det sagt: Vad någonting "kostar" just nu är monopolpengar. Subventioner, finansiella instrument, hype etc. Allt sådant är en fet tumme på vågen.


Dessutom har inget av detta med TS att göra. Det jag ser dö är gamer streaming.
__________________
Senast redigerad av löktårta 2024-02-09 kl. 16:21.
Citera
2024-02-09, 16:40
  #53
Medlem
löktårtas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Det positiva: Man kan kolla när man vill
Det negativa: Ja n man måste ev leta, man vet ju inte vad man vill se kanske, vanlig TV kommer med tablå, ka ju händ man missar något, som man vill se.
Filmer det finns ju massa så söka är ju uteslutet osv

Fint, men jag pratar inte om fördelar/nackdelar för kunder. Streamingtjänsterna skiter i sådant BS. Det enda de, via aktieägarna, bryr sig om är "the bottom line". Detta är anledningen till att en jättepopulär show läggs ner efter andra säsongen på Netflix och HBO. Det är för få konsumenter, "fans", kvar som ska betala för kakan. Den nya modellen är anti-fans.

Och som sagt, det jag siar om är gamer streaming på YT och twitch. Liknande dynamik, men väldigt mycket snabbare förlopp. Min tes är att serverhallar kostar pengar, och att detta fysiska faktum kommer att spela roll i slutänden.
Citera
2024-02-09, 16:51
  #54
Medlem
Hardstekts avatar
Vi har sagt upp alla innehållsproducerande streamingtjänster, såsom netflix etc.

Jag hyr film och köper blurays istället.

Jag orkar inte med algoritm upplägget längre. jag vill känna att jag väljer själv.
Citera
2024-02-09, 17:00
  #55
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardstekt
Vi har sagt upp alla innehållsproducerande streamingtjänster, såsom netflix etc.

Jag hyr film och köper blurays istället.

Jag orkar inte med algoritm upplägget längre. jag vill känna att jag väljer själv.


Alltså algoritmer, på Youtube så de videos som viss upp för dig där. är ju bara sådana kanaler du kollat på nyligen oftast
Sen, att man prenumerar på 100 tals kanaler så då blir de ju så.

På Spotify är de väl likadant, det är ju inte tänkbart alls att man gillar massa olika artister i olika genrer, utan de verkar utgå från någon autistgrej ex Synth de ska bara vara synth

Köper skivor, CD och vinyl ...
Citera
2024-02-09, 17:37
  #56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av löktårta
Dessutom har inget av detta med TS att göra. Det jag ser dö är gamer streaming.

Gamer streaming är väl bara en liten subkultur?
Citera
2024-02-09, 17:47
  #57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av löktårta
Så du har inget svar på det jag skrev om master vs. streaming. Trots att jag har "noll koll". Tja, W till mig då.

Om tekniken har du noll koll Streaming kommer inte att dö. Gaming är väl en annan sak.
Citera
2024-02-10, 11:17
  #58
Moderator
Amirons avatar
Streaming som företeelse kommer inte att försvinna. Det är snarare som så att de nuvarande drakarna kommer att ersättas av något annat.


Nätpublikationen wired hade en artikel om detta för ganska exakt ett år sedan och det har inte blivit bättre sedan dess...


https://www.wired.com/story/tiktok-p...cory-doctorow/
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback