• 1
  • 2
2024-01-30, 21:38
Medlem
Hej

Kommer inom ett par månader jobbat ihop 300 000kr ligger på runt 270k just nu

Jag vill gärna investera en 100 000kr men har aldrig haft tanken att göra nåt föräns nu

Kommer betala av 2 lån detta år vilket kommer ge mig cirka 52 000kr extra att göra annat med sparar runt 142 000kr per år därefter att göra annat för

Hur skulle ni investerat dessa?
Citera
2024-01-30, 22:00
Medlem
fittslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BENSINO
Hej

Jag vill gärna investera en 100 000kr men har aldrig haft tanken att göra nåt föräns nu

Kommer betala av 2 lån detta år vilket kommer ge mig cirka 52 000kr extra att göra annat med sparar runt 142 000kr per år därefter att göra annat för

Har du planer på att köpa bostadsrätt inom närtid? Isf lägg undan pengarna på ett sparkkonto hos banken till köpet är gjort.

Om inte så är en bra ide att köra billiga indexfonder och sprid ut på olika indexfonder som jobbar mot olika delar av världen, tex USA, Sverige, EU och Asien.

Men det viktigaste då är att du håller pengarna där och inte får för dig att ta ut dem efter 2 år. Regeln brukar vara 5år men helst längre än så.
Senast redigerad av fittslem 2024-01-30 kl. 22:02.
Citera
2024-01-30, 22:15
Bannlyst
Citat:
De sista du sa fick mig en ide att Resa kanske inte låter så dumt fast då får det ju bli efter 2025 o sätta sprätt på pengar då har man säkerheten sparat och låga utgifter

Du ser!

Packa en väska och dra till Sydamerika eller Asien , världen är stor och det finns mycket häftigt att se och uppleva, du är bara ung och rask med frihet en kort period i ditt liv, inte fan ska du slösa bort det på några procent hit och dit, lev!
Citera
2024-01-30, 22:19
Medlem
Dulces avatar
Citat:
Hej

Jag ''investerade'' cirka 100.000kr på bitcoin för nått år sedan. Gick plus en del, men sålde ej av och nu ligger jag back på mer än hälften. Så med det sagt, vad som helst men inte crypto....
Citera
2024-01-30, 22:37
Medlem
Citat:
Hej

65% Nordea global passiv
25% swedbank robur technology (inte pissfonden ny teknik)
3% Investor
3% Apple
3% HM
Sista procenten på ladd och horor!
Citera
2024-01-30, 23:33
Medlem
Småpengar, så vill du få dem att växa så är det självklart lovande low cap cryptos du ska köpa.
Citera
2024-01-31, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dulce
Jag ''investerade'' cirka 100.000kr på bitcoin för nått år sedan. Gick plus en del, men sålde ej av och nu ligger jag back på mer än hälften. Så med det sagt, vad som helst men inte crypto....

De tåget gick för länge sedan jag ser det tyvär som en scam nu med hela crypto grejen
Citera
2024-01-31, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aiapan
Småpengar, så vill du få dem att växa så är det självklart lovande low cap cryptos du ska köpa.

Ja det är ju inte mycket penga värde idag men de växer ju i kontot snart så nåt måste man hitta på
Citera
2024-01-31, 00:26
Medlem
Citat:
Hej

Rekommenderar nedanstående så får du en trevlig startportfölj med en mix av räntor, råvor, energi, guld, stabil utdelning, högutdelning, globalt etc, hög risk, låg risk, valutaspridning, geografisk spridning och stora bolag.

Fördelning enl. tycke och smak men kanske lite övervikt på Länsf. Global index.

Länsförsäkringar Global Index
Invesco Morningstar US Energy Infrastructure MLP UCITS ETF Dist (SMLD)
Invesco US Treasury Bond 0-1 Year UCITS ETF Dist (TRD1)
TC Energy (TRP)
Enbridge (ENB)
Vale ADR (VALE)
Universal (UVV)
Petroleo Brasileiro S.A.- Petrobras ADR (PBR)
Verizon Communications (VZ)
Xetra-Gold (4GLD)

Kommande utdelningar fördelar du enl. nedan:
1/3 återinvestering
1/3 sparar du undan på högräntekonto eller Xetra-Gold
1/3 gör du något kul för, t.ex. investerar enl. TreRaggmunkar förslag på brasilianska damer med tillbehör.
Senast redigerad av GetaHerden 2024-01-31 kl. 00:36.
Citera
2024-01-31, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Har du planer på att köpa bostadsrätt inom närtid? Isf lägg undan pengarna på ett sparkkonto hos banken till köpet är gjort.

Om inte så är en bra ide att köra billiga indexfonder och sprid ut på olika indexfonder som jobbar mot olika delar av världen, tex USA, Sverige, EU och Asien.

Men det viktigaste då är att du håller pengarna där och inte får för dig att ta ut dem efter 2 år. Regeln brukar vara 5år men helst längre än så.

Det jag har gjort sedan 2 år tillbaka är att öppna 2 spar konton som ligger på 2,1% ränta idag ena var menat till bilen den andra vetifan den heter "fun stash" för tillfället 100k och 70k funderar på stänga ett då min bil är snart köpt i år mer än så har jag inte gjort och funderar på lägga över 50k till då jag gått över 100k i lönekontot

Har drömt om eget hus men jag tror köpa lägenhet är mer realistiskt frågan är bara vart man vill vara permanent i Sverige

Får kolla hur index fonder funkar är det med Avanza man går tillväga?
Citera
2024-01-31, 06:58
Bannlyst
SAAB och Investor. Eller in med dem på 4% sparkonto. Bero på risken man vill ta. Börsen skall ge 10% avkasting , annars är det meninglöst.
Citera
2024-01-31, 08:21
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Hej

Köp Investor-aktier för hela slanten. Bra riskspridning i svensk industri.

https://www.avanza.se/aktier/om-akti...247/investor-b
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in