• 1
  • 2
2024-01-30, 19:26
Medlem
Hej!
Jag är fruktansvärt sugen på att köpa en "ny"(begagnad) och fin bil till mig själv. Har just nu en gammal modell och börjar bli skapligt less på att åka runt i en obekväm bil. Tänker även att man lever bara en gång och bilen jag vill ha är av sportigare modell som man kanske inte kan åka i som äldre.

Jag har fast jobb, är singel, inga barn och bor i en hyresrätt. Har sparat cirka 300 tkr i olika fonder.
Lönen ligger på 32000 kr/månaden och bilen jag spanat in kostar runt 300-350 tkr.

Vad tror ni? Är det värt eller inte att köpa? Någon som varit i samma sits och hur har ni resonerat?
Har bara studielån att betala tillbaka på cirka 1500 kr/månaden och hyra cirka 7500 kr/månaden.
Citera
2024-01-30, 19:36
Medlem
bo-jerrys avatar
Det är just nu pissdyrt med bil. Jag skulle vänta
Citera
2024-01-30, 19:44
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krekpepsi
Hej!
Jag är fruktansvärt sugen på att köpa en "ny"(begagnad) och fin bil till mig själv. Har just nu en gammal modell och börjar bli skapligt less på att åka runt i en obekväm bil. Tänker även att man lever bara en gång och bilen jag vill ha är av sportigare modell som man kanske inte kan åka i som äldre.

Jag har fast jobb, är singel, inga barn och bor i en hyresrätt. Har sparat cirka 300 tkr i olika fonder.
Lönen ligger på 32000 kr/månaden och bilen jag spanat in kostar runt 300-350 tkr.

Vad tror ni? Är det värt eller inte att köpa? Någon som varit i samma sits och hur har ni resonerat?
Har bara studielån att betala tillbaka på cirka 1500 kr/månaden och hyra cirka 7500 kr/månaden.

Nej köp inte. Fortsätt spara dina tre hundra och dubbla dem innan du köper bil.
Citera
2024-01-30, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bo-jerry
Det är just nu pissdyrt med bil. Jag skulle vänta
Ok, tänker du på försäkringar, drivmedel osv?

Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Nej köp inte. Fortsätt spara dina tre hundra och dubbla dem innan du köper bil.
Tanken var att jag skulle finansiera köpet med lån
Citera
2024-01-30, 19:52
Tänk igenom alla kostnader innan du bestämmer dig.

Dyrare bil = större omkostnader som reparationer och underhåll, det är inte bara inköpet du skall betala.

"Sportig" = dyrare försäkring, troligen dyrare däck, högre bränsleförbrukning(=högre vägtrafikskatt).

Väg det mot höjningen av livskvalitet. Som sagt lever du bara en gång.
Citera
2024-01-30, 19:56
Medlem
Addhocs avatar
Citat:

Svaret är fortfarande nej. Lånet kommer väl sluta på över fyra tusen i månaden om du lånar på säg åtta år. Addera skatt och försäkring på det.
Om bilen kostar 300 så kommer du efter åtta år ha betalat 380.

Du tjänar 32 så efter skatt har du cirka 23. Sen ska 7 bort på hyra, och sen studielånet. Fler räkningar lär du ju ha också men vi lämnar dem så länge.

Frestas inte av bilen. Fortsätt spara några år till, du kommer inte ångra dig.
Citera
2024-01-30, 20:25
Avstängd
Citat:
Hej!

Du tjänar helt ok hyran är rätt så hög jag skulle gissa en större 2a?

Jag satt nog i samma sits som du ett par år sedan personligen skulle jag inte göra det om du vill vara rörligare där du bor eller jobbar därför köpte jag något billigare en Toyota med fast ränta

Men

Trivs du med jobbet och vet att du kommer bo där under väldigt lång tid och pengarna rullar

KÖP OCH NJUT!
Citera
2024-01-30, 21:09
Medlem
Citat:
Hej!

Glöm inte räkna på värdeminskningen och alternativkostnaden också, det är inte bara räntan du "förlorar".

Vad kostar en likadan bil som är 3 år äldre och har gått ca 5000 mil mer? Där har du en ungefärlig värdeminskning du kan räkna på. Kostar din bil 300k, och en äldre bil 230k, då kan du räkna med en värdeminskning på 2k i månaden, du har dessutom räntekostnaden på ca 2k per månad. Sedan kommer så klart amortering på bilen, ca 4k, så det blir en rejäl tugga av ditt kassaflöde om du bara tjänar 32k (även om amortering sänker skulden är det ändå pengar som ska ut från kontot varje månad).

Tar du alternativkostnaden också, att du istället för att lägga alla pengar på bilen lägger det på ett månadssparande, som kommer växa med 8%/år resten av ditt liv, så blir den där bilen ganska dyr!
Citera
2024-01-30, 21:17
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Hej!

Självklart är det kul med ny bil, men är det värt pengarna tycker du?
Att köpa bil är den sämsta affären man kan göra. Att du dessutom ska ta lån på bilen kommer göra att den blir ännu dyrare med tanke på vad räntan ligger på nu.
Men det är ditt val hur du vill göra.
Citera
2024-01-30, 21:38
Medlem
Leasa bara samma bil om det är en nyare variant? Slipper kontantinsats och dessutom kan du hålla kvar dina fonder och bara minska sparandet istället.
Citera
2024-01-30, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Svaret är fortfarande nej. Lånet kommer väl sluta på över fyra tusen i månaden om du lånar på säg åtta år. Addera skatt och försäkring på det.
Om bilen kostar 300 så kommer du efter åtta år ha betalat 380.

Du tjänar 32 så efter skatt har du cirka 23. Sen ska 7 bort på hyra, och sen studielånet. Fler räkningar lär du ju ha också men vi lämnar dem så länge.

Frestas inte av bilen. Fortsätt spara några år till, du kommer inte ångra dig.

Håller med, bil är verkligen pissdyrt att både äga och köpa (dyra begagnatpriser pga svag krona). Jag, som bor i storstad och har andra prioriteringar, hade inte ägt bild alls med den lönen. Men om TS finner stor glädje i att ha en finare bil så tycker jag han kan testa. Bilen går ju alltid att sälja om det blir för dyrt.

Ps. 32k brutto ger ca 25k efter skatt.
Citera
2024-01-30, 22:21
Medlem
bo-jerrys avatar
Citat:

Priser på framför allt begär just nu jättehögt pga av att fabriker ligger efter med nya bilar efter covid.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in