Citat:
Ursprungligen postat av
krekpepsi
Hej!
Jag är fruktansvärt sugen på att köpa en "ny"(begagnad) och fin bil till mig själv. Har just nu en gammal modell och börjar bli skapligt less på att åka runt i en obekväm bil. Tänker även att man lever bara en gång och bilen jag vill ha är av sportigare modell som man kanske inte kan åka i som äldre.
Jag har fast jobb, är singel, inga barn och bor i en hyresrätt. Har sparat cirka 300 tkr i olika fonder.
Lönen ligger på 32000 kr/månaden och bilen jag spanat in kostar runt 300-350 tkr.
Vad tror ni? Är det värt eller inte att köpa? Någon som varit i samma sits och hur har ni resonerat?
Har bara studielån att betala tillbaka på cirka 1500 kr/månaden och hyra cirka 7500 kr/månaden.
Glöm inte räkna på värdeminskningen och alternativkostnaden också, det är inte bara räntan du "förlorar".
Vad kostar en likadan bil som är 3 år äldre och har gått ca 5000 mil mer? Där har du en ungefärlig värdeminskning du kan räkna på. Kostar din bil 300k, och en äldre bil 230k, då kan du räkna med en värdeminskning på 2k i månaden, du har dessutom räntekostnaden på ca 2k per månad. Sedan kommer så klart amortering på bilen, ca 4k, så det blir en rejäl tugga av ditt kassaflöde om du bara tjänar 32k (även om amortering sänker skulden är det ändå pengar som ska ut från kontot varje månad).
Tar du alternativkostnaden också, att du istället för att lägga alla pengar på bilen lägger det på ett månadssparande, som kommer växa med 8%/år resten av ditt liv, så blir den där bilen ganska dyr!