Citat:
Ursprungligen postat av
hazey1526
Hur vet man ens hur tungt man har lastat? Måste jag estimera och kalkylera varje föremål jag lägger in?
Man väger eller uppskattar. Hur du gör det är upp till dig, men det är ditt ansvar.
Uppsök en fordonsvåg några gånger så får du snabbt en bra uppfattning om hur tungt bilen är lastad. Fördelen med skåpbilar är att det både syns och känns när man kör.
Citat:
På vilka områden gör polisen sina viktkontroller? Vart är de placerade i säg stockholm.
Har någon varit med om dessa viktkontroller? Berätta gärna.
Lätta bilar kollas inte jätteofta enligt min uppfattning annat än i uppenbara fall, men det förekommer både kontroller med mobil våg och på de kontrollplatser som har våg.
De gånger jag blivit vägd i lätt bil har varit på just kontrollplatser med fast våg, då det haft en vanlig hastighets/nykterhetskontroll på platsen. Stockholm är väldigt förskonat från dessa vågar, rastplats Tre Ängar norr om stan och Gumsbacken söder om stan (Nyköping). Det är alltid till en av dessa jag är på väg till OM olyckan skulle vara framme och de väger mig med mobil våg. Jag TROR att det BORDE gå att skylla på med lite tur.
Det du ska hålla dig under är i alla fall 30% övervikt, så sitter körkortet säkert. Minns jag rätt så är 10% lugnt för fortsatt färd, är det över 10% överlast behöver du lasta om på plats innan du får åka vidare. Men som sagt, ALDRIG över 30% för då ryker kortet. 30% och 30 km/h, lätt att komma ihåg