• 1
  • 2
2024-01-28, 22:21
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Så här under 2024 så ska vi väl ändå ha en tråd om denna sångare och frontman. Det kan inte finnas många hårdrocksfantaster på denna jord som missat Bruce Dickinson och hans stämband? Sen får det väl visa sig om man har några åsikter om honom som sångare eller soloartist eller annat.

Vi kör en liten presentation till att börja med om det nu mot förmodan är någon som missat något: Bruce Dickinson, född 7 augusti 1958 i Worksop i Nottinghamshire, är en världskänd sångare som blev medlem i Iron Maiden 1981 när han var i 23-årsåldern. Albumet han debuterade med är det sedan länge ikoniska albumet "The Number Of The Beast" (1982). Det var dock inte hans första stapplande steg i musikbranschen.

Innan järnjungfrun var han sångare i hårdrocksbandet Samson där han gick under det fantasifulla artistnamnet 'Bruce Bruce'. Och det är ett band jag i princip aldrig har hört en ton av, förrän nu, lagom till denna trådstart. Nu har jag lyssnat lite på deras första plattor. Kan ha varit ett misstag av mig att ignorera Samson för tycker det låter bra och lovande. Ska lyssna in mig mera framöver.

Men hur som helst, en man som Bruce Dickinson hade stora drömmar och ambitioner och ville vidare från Samson-träsket. Dessa drömmar och ambitioner gjorde ju också att han kastade in handduken från Iron Maiden år 1993. Ersättaren i järnjungfrun blev ju Blaze Bayley som ni vet, men det är något vi kan ta i en annan tråd.

Nu efter avhoppet skulle Bruce Dickinson stå på egna ben. Och det visade sig gå rätt skapligt. Dickinson inledde sin solokarriär med "Tattooed Millionaire" (1990) men då var han ju fortfarande medlem i Iron Maiden. Sedan fortsatte sagan med andra soloalbumet "Balls To Picasso" (1994) och den något suspekta historien "Skunkworks" (1996) innan han återgick till mer karaktäristisk hårdrock med albumen "Accident Of Birth" (1997) och "The Chemical Wedding" (1998).

År 1999 kom nyheten som nog många hade väntat på: Bruce Dickinson återförenades med Iron Maiden. Året därpå släpptes "Brave New World" (2000). Ordningen var sålunda återställd?

Men det var då och nu är nu. Han har nu hunnit med att fylla 65 år och tydligen har han skrotat sin karriär som kommersiell pilot. Nu är det musiken och det aktuella soloalbumet som gäller för honom detta året. Det första spåret att släppas var "Afterglow Of Ragnarok" och den låter kort och gott bra, men ingenting som imponerar stort på mig.

I alla fall, 1 mars 2024 kommer plattan "The Mandrake Project". Nu ska jag plocka ett citat här från Aftonbladet: "På sitt sjunde soloalbum i karriären utforskar Dickinson och producenten, tillika låtskrivarpartnern, Roy Ramirez allt ifrån tung doom och thrash metal till latinamerikansk folkmusik och Beethovens 'Månskenssonat'."

Solokarriären har genererat detta:
• "Tattooed Millionaire" (1990)
• "Balls To Picasso" (1994)
• "Skunkworks" (1996)
• "Accident Of Birth" (1997)
• "The Chemical Wedding" (1998)
• "Tyranny Of Souls" (2005)
• "The Mandrake Project" (2024)

Dickinson verkar storsatsa här i Sverige. Lång intervju i senaste Sweden Rock Magazine. Han var gäst i Carina Bergfeldts talk-show (8 dec 2023). Och så den här intervjun i Aftonbladet som ni kanske har läst redan. Sen är det ju också så att han slår till med en spelning i vårt avlånga land, på Gröna Lunds stora scen den 11 juni. Nu när han ska ut på soloturné kommer dessa musiker att ingå i bandet: Roy Z (gitarr), Dave Moreno (trummor), Tanya O’Callaghan (bas) och Mistheria (keyboard). Förutom honom själv, givetvis.

Den som är än mer nyfiken på vad denna frontman har haft för sig genom åren, och hur han ser på livet, kan alltid läsa hans självbiografi "What Does This Button Do?" som släpptes för några år sen, och blev recenserad i Aftonbladet (bland annat).

Med detta sagt så låter vi frågorna ta över.

Hur tycker ni att Bruce Dickinson har utvecklats som soloartist och vokalist genom alla dessa år? Hans live-personlighet? Han har ju hållit på med musik i över 40 år. Vilka är höjdpunkterna i solodiskografin och vilka lågvattenmärken finns?
Citera
2024-01-28, 23:28
Kanske en opopulär åsikt men av någon anledning tycker jag att hans röst är så jävla fjantig och dryg att lyssna på, även om jag självklart förstår att rent tekniskt har han en fantastisk röst, eller iaf hade. Samma tycker jag om Rob Halford.
Citera
2024-01-28, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Så här under 2024 så ska vi väl ändå ha en tråd om denna sångare och frontman. Det kan inte finnas många hårdrocksfantaster på denna jord som missat Bruce Dickinson och hans stämband? Sen får det väl visa sig om man har några åsikter om honom som sångare eller soloartist eller annat.

Vi kör en liten presentation till att börja med om det nu mot förmodan är någon som missat något: Bruce Dickinson, född 7 augusti 1958 i Worksop i Nottinghamshire, är en världskänd sångare som blev medlem i Iron Maiden 1981 när han var i 23-årsåldern. Albumet han debuterade med är det sedan länge ikoniska albumet "The Number Of The Beast" (1982). Det var dock inte hans första stapplande steg i musikbranschen.

Innan järnjungfrun var han sångare i hårdrocksbandet Samson där han gick under det fantasifulla artistnamnet 'Bruce Bruce'. Och det är ett band jag i princip aldrig har hört en ton av, förrän nu, lagom till denna trådstart. Nu har jag lyssnat lite på deras första plattor. Kan ha varit ett misstag av mig att ignorera Samson för tycker det låter bra och lovande. Ska lyssna in mig mera framöver.

Men hur som helst, en man som Bruce Dickinson hade stora drömmar och ambitioner och ville vidare från Samson-träsket. Dessa drömmar och ambitioner gjorde ju också att han kastade in handduken från Iron Maiden år 1993. Ersättaren i järnjungfrun blev ju Blaze Bayley som ni vet, men det är något vi kan ta i en annan tråd.

Nu efter avhoppet skulle Bruce Dickinson stå på egna ben. Och det visade sig gå rätt skapligt. Dickinson inledde sin solokarriär med "Tattooed Millionaire" (1990) men då var han ju fortfarande medlem i Iron Maiden. Sedan fortsatte sagan med andra soloalbumet "Balls To Picasso" (1994) och den något suspekta historien "Skunkworks" (1996) innan han återgick till mer karaktäristisk hårdrock med albumen "Accident Of Birth" (1997) och "The Chemical Wedding" (1998).

År 1999 kom nyheten som nog många hade väntat på: Bruce Dickinson återförenades med Iron Maiden. Året därpå släpptes "Brave New World" (2000). Ordningen var sålunda återställd?

Men det var då och nu är nu. Han har nu hunnit med att fylla 65 år och tydligen har han skrotat sin karriär som kommersiell pilot. Nu är det musiken och det aktuella soloalbumet som gäller för honom detta året. Det första spåret att släppas var "Afterglow Of Ragnarok" och den låter kort och gott bra, men ingenting som imponerar stort på mig.

I alla fall, 1 mars 2024 kommer plattan "The Mandrake Project". Nu ska jag plocka ett citat här från Aftonbladet: "På sitt sjunde soloalbum i karriären utforskar Dickinson och producenten, tillika låtskrivarpartnern, Roy Ramirez allt ifrån tung doom och thrash metal till latinamerikansk folkmusik och Beethovens 'Månskenssonat'."

Solokarriären har genererat detta:
• "Tattooed Millionaire" (1990)
• "Balls To Picasso" (1994)
• "Skunkworks" (1996)
• "Accident Of Birth" (1997)
• "The Chemical Wedding" (1998)
• "Tyranny Of Souls" (2005)
• "The Mandrake Project" (2024)

Dickinson verkar storsatsa här i Sverige. Lång intervju i senaste Sweden Rock Magazine. Han var gäst i Carina Bergfeldts talk-show (8 dec 2023). Och så den här intervjun i Aftonbladet som ni kanske har läst redan. Sen är det ju också så att han slår till med en spelning i vårt avlånga land, på Gröna Lunds stora scen den 11 juni. Nu när han ska ut på soloturné kommer dessa musiker att ingå i bandet: Roy Z (gitarr), Dave Moreno (trummor), Tanya O’Callaghan (bas) och Mistheria (keyboard). Förutom honom själv, givetvis.

Den som är än mer nyfiken på vad denna frontman har haft för sig genom åren, och hur han ser på livet, kan alltid läsa hans självbiografi "What Does This Button Do?" som släpptes för några år sen, och blev recenserad i Aftonbladet (bland annat).

Med detta sagt så låter vi frågorna ta över.

Hur tycker ni att Bruce Dickinson har utvecklats som soloartist och vokalist genom alla dessa år? Hans live-personlighet? Han har ju hållit på med musik i över 40 år. Vilka är höjdpunkterna i solodiskografin och vilka lågvattenmärken finns?
Bra tråd. Är ett stort fan av Maiden sen säkert 35+ år tillbaka. Men med det sagt. Tänker att både Bruce Dickinson, Steve Harris och Adrian Smithi gör sig som bäst inom själva kontexten Iron Maiden. Inte så att deras soloprojekt är dåliga men det fäster liksom inte på ordentligt för mig i alla fall.
Citera
2024-01-29, 06:01
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Jag har uppskattat Bruce solokarriär en del.
Nu gissar jag bara men antar att Roy Z är med och skriver den del av gitarrslingorna?
Jag gillar när det är lite småmörkt och tuggigt. T.ex har låten the darkside of aquarius hängt med mig i liven. Lika så titellåten accident of birth och the Book of thel.
Det hänger någon mörk och skön energi över b.la de låtarna.
Citera
2024-01-29, 16:46
Medlem
Rebali179s avatar
Tattooed Millionaire låten lyssnade jag rätt mycket på för några år sedan.
Rikig klassiker på sitt sätt. Men tycker det är lite mer Råare RockNRoll
Iron Maiden har nog aldrig spelat den live vad jag vet.

Men den största klassikern tycker jag ändå är den bortglömda låten
Bring Your Daughter... to the Slaughter
Citera
2024-02-01, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Tattooed Millionaire låten lyssnade jag rätt mycket på för några år sedan.
Rikig klassiker på sitt sätt. Men tycker det är lite mer Råare RockNRoll
Iron Maiden har nog aldrig spelat den live vad jag vet.

Men den största klassikern tycker jag ändå är den bortglömda låten
Bring Your Daughter... to the Slaughter
Ja iron maiden versionen är en av deras bästa, bruce version var lite sämre har jag för mig.
Citera
2024-02-01, 21:50
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SANdyCOX
Ja iron maiden versionen är en av deras bästa, bruce version var lite sämre har jag för mig.

Den är lite mjäkigare visserligen Men Live versionen på Iron Maidens live skiva
A REAL LIVE DEAD ONE. Där kommer Bring Your Daughter... to the Slaughter, på alla växlar
Citera
2024-02-02, 16:05
Medlem
Citat:
Den är lite mjäkigare visserligen Men Live versionen på Iron Maidens live skiva
A REAL LIVE DEAD ONE. Där kommer Bring Your Daughter... to the Slaughter, på alla växlar

Du har så rätt!
Citera
2024-02-02, 16:32
Moderator
Nospheratus avatar
Dickinson är ju tveklöst en av hårdrockens hörnstenar och så pass stilbildande att det för mig förefaller obegripligt att Maiden valde att plocka in Blaze Bailey som ersättare. Som har en helt annan karaktär på sångrösten. Det måste ju gått arton på ett dussin sångare som lät nära nog exakt som Dickinson. Det måste ju garanterat ha funnits tusentals tribute-band. Och säkert åtminstone något hundratal mer etablerade och rutinerade nära nog Dickinson-kopior för Maiden att välja och vraka bland.

Dickinson gör sig dock bäst i Maiden. Jag tycker hans solomaterial är lite av en parentes faktiskt. Sången är självklart fantastisk. Men musiken och låtskrivandet är lite tråkigt och ganska generiskt. Jag kan inte komma på någon direkt självklar hit bland hans solomaterial. Förutom Tears of the Dragon som faktiskt blev någon sorts radiohit ett tag. Men jämfört med Maiden som har ett pärlband av självklara hits som nästan blivit sönderspelade så håller inte Dickinsons solomaterial alls samma nivå. Hade det inte varit just Dickinsons namn på plattorna hade ingen kommit ihåg dom. Eller vad vet jag, åtminstone hade inte jag fortsatt lyssna om plattorna hade varit nån random sångare från Säffle.
Citera
2024-02-05, 15:25
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Dickinson är ju tveklöst en av hårdrockens hörnstenar och så pass stilbildande att det för mig förefaller obegripligt att Maiden valde att plocka in Blaze Bailey som ersättare. Som har en helt annan karaktär på sångrösten. Det måste ju gått arton på ett dussin sångare som lät nära nog exakt som Dickinson. Det måste ju garanterat ha funnits tusentals tribute-band. Och säkert åtminstone något hundratal mer etablerade och rutinerade nära nog Dickinson-kopior för Maiden att välja och vraka bland.

Dickinson gör sig dock bäst i Maiden. Jag tycker hans solomaterial är lite av en parentes faktiskt. Sången är självklart fantastisk. Men musiken och låtskrivandet är lite tråkigt och ganska generiskt. Jag kan inte komma på någon direkt självklar hit bland hans solomaterial. Förutom Tears of the Dragon som faktiskt blev någon sorts radiohit ett tag. Men jämfört med Maiden som har ett pärlband av självklara hits som nästan blivit sönderspelade så håller inte Dickinsons solomaterial alls samma nivå. Hade det inte varit just Dickinsons namn på plattorna hade ingen kommit ihåg dom. Eller vad vet jag, åtminstone hade inte jag fortsatt lyssna om plattorna hade varit nån random sångare från Säffle.

Undrar hur det hade varit ifall Bruce hade fortsatt på sin solokarriär mer än att gå tillbaka till Maiden.
Blaze gjorde som sagt 2 skivor med bandet. Men du har även rätt i att Dickinson gör sig dock bäst i Maiden.
Citera
2024-02-05, 15:39
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Undrar hur det hade varit ifall Bruce hade fortsatt på sin solokarriär mer än att gå tillbaka till Maiden.
Blaze gjorde som sagt 2 skivor med bandet. Men du har även rätt i att Dickinson gör sig dock bäst i Maiden.
Dickinsons solokarriär hade kanske funkat om han lyckats hitta en vettig låtskrivare. Låtmaterialet funkar ju utmärkt i Maiden. Men hans eget material har liksom ingen substans.

Det är ju lite som med Paul McCartney. Tillsammans med John Lennon skrev han rena historiska underverk till låtar. Hans egna band Wings är däremot så tråkigt och ointressant att enda anledningen att skivbolaget går med på att släppa skiten på platta är för att det står McCartney på det. Det är knappt det går att betala radiostationer att spela sömnpillret.

Riktigt så värdelös är inte Dickinsons solomaterial. Det är inte alls dåligt på något sätt. Men inte direkt bra eller minnesvärt heller. Men uppenbarligen uppstår nån magi i Maiden som inte alls infinner sig på hans solomaterial.
Citera
2024-02-11, 19:03
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
BRUCE DICKINSON INSTORE ALBUM SIGNINGS

Bruce Dickinson
Date: 29 Feb - Mar 3, 2024
Venue: Multiple venues
Restrictions: purchase album event bundle online to secure access

Celebrating the release of his latest album ‘The Mandrake Project’, Bruce Dickinson will be meeting fans and signing copies of the album at the HMV stores below.

• 29 February (Thursday), HMV Cardiff
• 1 March (Friday), HMV 363 Oxford Street London
• 2 March (Saturday), HMV Vault Birmingham
• 2 March (Saturday), HMV Meadowhall Sheffield
• 3 March (Sunday), HMV Manchester

Access to these events is limited. Pre-order the album + event entry bundle below to secure your place (subject to availability, while stocks last).

Pre-ordered album + event entry bundles (album + wristband for entry) will be available to collect from the relevant store on the day of the event.

To secure your place at the event, payment for event bundles is processed via PayPal only, with payment taken as soon as the order is placed.

Please note that photography restrictions may apply as well as reasonable social distancing between the artist and those wishing to attend the event. All events are subject to change or cancellation at short notice. Any changes will be notified by social media.

Han satsar ändå stort på soloalbumet. Och populär är han. Platserna är uppbokade.

Någon här som ska dit?
Senast redigerad av CtrlAltDelThis 2024-02-11 kl. 19:17.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in