Ännu en tråd om kyckling + andra köttval av redan 100 inlagda men vad gör det ?
Är mer specifikt vad jag frågar efter eller vill ha förslag på så..
1. Så här kan man lägga in bara Stirfry och Wok samt Friterings recept inkl allt annat som soppa, gryta mm med just populära såsen sweet chili sås och sweet and sour saus
2. Eller annat kött och tillagningsmetod, recept
OBS att det ska vara signifikanta andelar av just dessa såser ovan och inte bara en skvätt utan mycket. Finns ju ganska många varianter ochså av sweet chili chicken ochså runtom på planeten
Fråga :
Så vilka recept använder ni dessa såser till i OBS signifikanta andelar ?
Thai, kinesiskt, asiatiskt eller nåt helt annat försvenskat eller europeiskt eller eget ?
Redovisa recept och berätta varför ni tycker en större mängd av såsen är så gott till just er valda rätt eller hemgjorda?
Senast redigerad av Sladdaren 2024-01-27 kl. 18:33.
Kolla in tandoori recept där man blandar tandoorikryddor med yoghurt och kyckling som träs på spätt.
Hemma på grillen tills de blev färdiga. Ris, naan och gurk-mynta röra till.
Jag steker bara upp strimlad kyckling och gul lök. Slår i vatten, en halv buljongtärning och 0,5 dl lidls sweet and saur sås. Kokar och rör om till lagom vätska kvar i stekpannan.
skall jag gissa 150g kycklingbröstfile (svensk men fryst) och en större lök.
Detta är till en person.
Senast redigerad av Klas-Vegas 2024-01-27 kl. 23:35.
600 g fläskkarré benfri
1,5 msk japansk soja
0,5 tsk bikarbonat (eller bakpulver)
1 rödlök, skuren i små klyftor
1 röd paprika, i munsstora bitar
250 g broccoli, bruten i små buketter samt stammen skalad och skivad
0,5 ananas, skalad och skuren i munsstora bitar (färsk)
3 klyftor vitlök, finhackade
4-5 cm färsk ingefära, finhackad
4 dl hönsbuljong
2 salladslökar, tunt skivade
neutral olja, till stekning
Till servering
4 port jasminris, nykokt
ev sambal oelek (eller sriracha)
Använde fläskbog som bryns och puttras sen med buljongen så den blir mör (crockpott) och sen blandas sötsura såsen i och wok grönsaker å mindre broccoli och kinesisk soja .. tog lite mindre pga saltet
Gott..inget nytt men ändå gott
Senast redigerad av Sladdaren 2024-02-17 kl. 18:03.
En kinesisk krog nära mig som jag ofta besöker har avslöjat för mig att dom använder vintercitroner i sin sötsursås eftersom citroner är mycket sötare och vit balsamvinäger under sommaren. Deras vintervariant smakar mycket fräschare, har inte koll på vad mer dom har i men när jag fick höra det där om vintercitroner så blev jag inspirerad att utforska kring den perfekta sötsursåsen.
Gör sällan sweet chilisås men det är busenkelt att göra.
Ingredienser
2-4 vitlöksklyftor (finhackade)
5-7 valfria färska chilifrukter (finhackade och urkärnade)
150 gram palm eller vitt socker.
100 gram vatten
50 gram 12 procentig ättika.
Salt
Redning
2 tsk potatismjöl + 2 msk vatten
Instruktioner
Lägg allt utom redningen i en kastrull och koka upp under omrörning. Sänk till medelvärme och låt puttra i ca 10 minuter. Blanda ihop redningen i en liten skål och häll i kastrullen. Låt puttra några minuter så det tjocknar och ev mjölsmak försvinner. Smaka av med salt, och ev mer socker och ättika.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!