2024-01-25, 16:27
Medlem
En kompis är allergisk mot något protein som finns i vete men tål gluten. Han käkar glutenfritt för att det är enkelt men allt sånt som man köper smakar ju kattskit när det bara är massa stärkelser i det. Så min fundering är om det finns något annat än vetemjöl som innehåller gluten?
Citera
2024-01-25, 16:39
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejhejpadig
En kompis är allergisk mot något protein som finns i vete men tål gluten. Han käkar glutenfritt för att det är enkelt men allt sånt som man köper smakar ju kattskit när det bara är massa stärkelser i det. Så min fundering är om det finns något annat än vetemjöl som innehåller gluten?

T.ex. råg och korn innehåller gluten. Fast du får inte samma resultat med dom som med vetemjöl.
Citera
2024-01-25, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
T.ex. råg och korn innehåller gluten. Fast du får inte samma resultat med dom som med vetemjöl.

Har testat baka med råg och det blir ju inte riktigt lika fluffigt och väljäst som ett vetebröd, det är mer det jag är ute efter. Men det kanske är hopplöst då, vete verkar vara det enda som är gott att baka med.
Citera
2024-01-25, 19:34
Medlem
Majsmjöl och rismjöl. Det är visserligen dyrt men gott och passar bra till många sorters bröd.
Citera
2024-01-25, 20:43
Medlem
Loreias avatar
https://www.youtube.com/watch?v=RmYMBl2Y078&t=729s Testa detta, blir fluffigt som fan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in