• 1
  • 2
2024-01-29, 12:41
Medlem
Låter oerhört jobbigt!

Just när det kommer till läkemedel så kan jag inte direkt bidra med så mycket, annat än att det kan vara en bra kortsiktig lösning om ångesten är överväldigande.

Däremot kan jag säga att det som verkligen kommer hjälpa dig att inte bara bli ångestfri, utan även att även börja uppskatta och njuta av livet, är en behandling som arbetar med din problematik på djupet.

Vissa här har nämnt psykedeliska, och jag har själv mycket erfarenhet utav det. Däremot skulle jag rekommendera att inte BÖRJA med det på grund av hur pass dåligt du verkar må, och hur pass svårt du redan har att hantera och möta ångesten och stress responsen.

När man tar psykedeliska kan det komma upp MYCKET gammalt trauma som man behöver möta, och det är bra att då redan ha övat på att kunna möta och klara av att stanna med jobbiga känslor och kroppsliga förnimmelser, med hjälp av sitt eget inre stöd och självmedkänsla(och gärna yttre stöd, vänner/terapeut).
Annars blir det lätt att man totalt tappar kontakten med nuet, och konsumeras av traumats mörker, och får stark ångest osv.
Man behöver helt enkelt ha en "hand" som man kan hålla i för att kunna klara av att möta ens mörker och jobbiga känslor, oavsett om man är nykter eller hög på psykedeliska.

Så mina tre icke-farmakologiska tips mot din ångest är:

-Försök känna självmedkänsla och stöd (inre som yttre, tex. att känna stödet från marken under dig). Inre kritik är motsatsen till detta, så försök vara observant på om den kommer.

-Öva på mindfulness; gå inte upp i huvudet när ångesten kommer, utan notera de kroppsliga sensationerna utan att kategorisera dem som "dåliga" eller "bra".

-Försök ändra inställningen till ångesten till nyfikenhet. Istället för "åh nej nu kommer ångesten", så tänker du "okej, nu kommer ångesten, intressant, varför kom den just i denna situation?"

Och självklart träffa en terapeut om du inte redan gjort det.

Nu fick du svar på en fråga du inte ställde, hehe.
Lycka till!
Senast redigerad av Riese 2024-01-29 kl. 12:52.
Citera
2024-02-01, 13:37
Medlem
Tack för alla tips och all omtanke!
Min läkare vill att jag tar bensodiazepiner under en kortare period.
Åter igen, tack ska ni ha.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in