• 1
  • 2
2024-01-25, 14:45
Medlem
Hej

Jag har oerhört svår ångestproblematik som jämnt och ständigt triggar en fight/flight- reaktion och jag klarar inte av det vanliga i livet så som att arbeta och gå ut då jag är helt uppslukad och återupplever mitt trauma (som jag inte går in på här). Ovanstående mediciner har jag testat, men dessa fungerar inte. Har redan ssri och annat som ska hjälpa på längre sikt, men nu har jag ena foten i helvetet.
Har någon en ide vad som kan testas? Finns det bättre mediciner eller? Vill bara funka. Helst inte något som framkallar beroende.
Citera
2024-01-25, 14:50
Citat:
Ursprungligen postat av Consandpros
Hej

Jag har oerhört svår ångestproblematik som jämnt och ständigt triggar en fight/flight- reaktion och jag klarar inte av det vanliga i livet så som att arbeta och gå ut då jag är helt uppslukad och återupplever mitt trauma (som jag inte går in på här). Ovanstående mediciner har jag testat, men dessa fungerar inte. Har redan ssri och annat som ska hjälpa på längre sikt, men nu har jag ena foten i helvetet.
Har någon en ide vad som kan testas? Finns det bättre mediciner eller? Vill bara funka. Helst inte något som framkallar beroende.
Det är dom medicinerna man brukar få. Kanske du kan testa buspiron oxå innan du får nån benzo men sjukvården är extremt restriktiva med benzo.
Citera
2024-01-25, 14:54
Medlem
Citat:
Hej

För mig personligen så var diazepam vid behov (ej varje dag!) en väldigt bra krycka för att hjälpa mig att bota min ptsd/trauma. Jobbet får man faktiskt göra själv. Men det andrummet och den pausen man får av att ta, t ex diazepam vid behov gjorde otroligt mycket för mig för att jag skulle kunna balansera jobb, privatliv och samtidigt kunna jobba med problematiken.

Jag måste dock höja ett varningens finger. Benso är absolut inget att leka med, inte ens en såpass mild benso som diazepam. Kraftigt beroendeframkallande och kan ha väldigt allvarliga biverkningar. Det är inget man generellt ska äta i längden eller ens under en längre sammanhängade period. Finns givetvis individuella undantag men som relativt ung så skulle jag säga att man helst inte ska äta varje dag och om man nu gör det så inte längre än ett par veckor.

Edit: jag glömde att nämna de absolut effektivaste verktygen för denna typen av problem. Psykedelisk terapi. Läs på om magiska svampar, MDMA och eventuellt LSD. Jag tror inte det finns några verktyg som skulle vara mer effektiva när det kommer till denna typen av problem.
Senast redigerad av raptenen 2024-01-25 kl. 14:57.
Citera
2024-01-25, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ledsensorry
Det är dom medicinerna man brukar få. Kanske du kan testa buspiron oxå innan du får nån benzo men sjukvården är extremt restriktiva med benzo.

Buspiron har jag aldrig hört talas om, men den verkar vara mer specifikt riktad mot ångesten. Benzo vill jag nog undvika, verkar vara farligt om man någon gång börjat. Måste prata med min läkare igen och se, jag vet ju knappt något om vad som fungerar, bara vad som inte.
Citera
2024-01-25, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raptenen
För mig personligen så var diazepam vid behov (ej varje dag!) en väldigt bra krycka för att hjälpa mig att bota min ptsd/trauma. Jobbet får man faktiskt göra själv. Men det andrummet och den pausen man får av att ta, t ex diazepam vid behov gjorde otroligt mycket för mig för att jag skulle kunna balansera jobb, privatliv och samtidigt kunna jobba med problematiken.

Jag måste dock höja ett varningens finger. Benso är absolut inget att leka med, inte ens en såpass mild benso som diazepam. Kraftigt beroendeframkallande och kan ha väldigt allvarliga biverkningar. Det är inget man generellt ska äta i längden eller ens under en längre sammanhängade period. Finns givetvis individuella undantag men som relativt ung så skulle jag säga att man helst inte ska äta varje dag och om man nu gör det så inte längre än ett par veckor.

Edit: jag glömde att nämna de absolut effektivaste verktygen för denna typen av problem. Psykedelisk terapi. Läs på om magiska svampar, MDMA och eventuellt LSD. Jag tror inte det finns några verktyg som skulle vara mer effektiva när det kommer till denna typen av problem.

Benso tänker jag är det sista jag vill att någon skriver ut till mig. Det ska ju funka långsiktigt, men jag har fattat att ibland behövs det olika typer av medicin för att komma till den nivån.

Får läsa på om det går att få något psykedeliskt som medicin, vet inget om det.
Citera
2024-01-25, 15:12
Medlem
Heauxms avatar
Citat:
Hej

Hej! Har testat som också. Under mina svåraste perioder tog jag en Lergigan varannan timme. Läkarna undrade hur jag ens kunde stå upp. Jag brukade somna i fikarummet eller vid min skrivbord på jobbet. Jag vet hur jobbigt det är med ångest.

Jag blev otroligt mycket bättre (har fortfarande problem och det går i vågor) när jag testade att lösa det själv. Men jag behövde göra mtcket självstudier. Gick till läkaren och fick diagnos adhd och GAD. Kanske har man ett släng autism?

I alla fall, då visste jag ungefär hur min hjärna funkade och att folk med autism och adhd inte kan bryta ned ”fight or flight” hormonerna som vanliga människor, och att det hoppas över flera trappsteg om man ska förklara det enkelt.

Köpte pissdyra tillskott alltså vi snackar 600 spänn för 30-50 tabletter. Men de var inrätt format. Som exempelvis methylerad B vitamin. Och att man äter mycket mer än den dagliga dosen.
Lyssnar mycket på brunt och vitt brus som det kallas. Jag har lärt mig att andas genom att låta magen expandera. Jag undviker katter. Jag tvingar mig själv att sova så mycket det går. I snitt låg jag på 4 timmar förut, nu är det mer 6-7 timmar per natt.

Jag har även ändrat kosten lite. Äter mest hemlagat och så lite processerna som möjligt. Ibland kör jag bara ingefära och selleri för att rensa. Kom ihåg att ditt psykiska välmående sitter till stor del i magen också.

Vet att det låter som hokus pokus men det hjälper mycket. Även att klippa banden med en del människor och behålla bra, kärleksfulla och stöttande vänner har hjälpt otroligt.

Har gått på PTSD behandling som knappt hjälpte.

Inställningen påverkar sig också mycket. Att bara finna acceptans. Jag tvingade mig själv att gå till jobbet och jag gick ofta till toaletten för att gråta och skrika, ibland spydde jag av oro. Men kan garanterat säga att jag hade mått sämre om jag bara hade stannat hemma. Man måste tvinga sig själv ibland. Lagom mycket.
Citera
2024-01-25, 15:33
Medlem
Citat:
Benso tänker jag är det sista jag vill att någon skriver ut till mig. Det ska ju funka långsiktigt, men jag har fattat att ibland behövs det olika typer av medicin för att komma till den nivån.

Får läsa på om det går att få något psykedeliskt som medicin, vet inget om det.

Det enda som kommer att funka långsiktigt är att bota/hantera problematiken utanför läkemedel. Terapi, egna strategier och metoder, känslomässig, kroppslig och spirituell läkning. Vad du annars gör är bara att bedöva och är det bedövning du är ute efter så är benso det mest effektivaste.
Citera
2024-01-25, 15:48
Medlem
3Godisars avatar
Grejen är att de flesta mediciner har biverkningar, och många anti-ångestmediciner har som biverkning just ångest!! Så man ska passa sig och vara försiktig verkligen.
Finns knappast en medicin som tar bort ångest helt, eller ens halvt.

Man får vara glad om någon hjälper LITE.
Citera
2024-01-25, 16:36
Medlem
Tyvärr det finns ingen.
Benso och cannabis* lindrar ångest bättre än grejerna du testat.
De gör inte så du orkar ta tag i stora grejer.
Ångesten är borta men du accepterar att livet suger och kan chilla framför tvn, städa undan nått, få i sig mat och sova bättre.
Har du inga stöttande människor och dålig ekonomi så är det ganska kört tyvärr.

*cannabis funkar om du inte blir nojig för poliser.
Citera
2024-01-25, 17:37
Moderator
Maviels avatar
Medicinerna är som att sätta ett litet plåster på ett gapande sår. De stillar tillfälligt men ångesten pockar på. Jag rekommenderar att börja bearbeta traumat så att det ska lätta för dig.
Citera
2024-01-25, 17:47
Medlem
HubertOlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ledsensorry
TS ville inte ha beroendeframkallande. TS, kanske KBT (finare ord för att gå och prata med någon), kognetiv betende-terapi.
Citera
2024-01-25, 20:36
Citat:
Hej

Testa naturens medicin - Ashwagandha. Vet att det kan hjälpa mot ångest.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in