• 1
  • 2
2024-01-25, 14:13
Medlem
Kaptagons avatar
I mitt sociala medieflöde blir jag konstant bombarderad med reklam för olika AI-robotar som påstår sig kunna hjälpa med aktieplaceringar. Jag undrar om någon har erfarenhet av sådana verktyg och om det finns några som är bra att använda?
Citera
2024-01-25, 14:48
Medlem
OtherBarrys avatar
Hade verktygen varit bra så hade du inte kunnat köpa dessa för billigare än en mindre nations BNP.
Citera
2024-01-25, 15:44
Avstängd
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptagon
I mitt sociala medieflöde blir jag konstant bombarderad med reklam för olika AI-robotar som påstår sig kunna hjälpa med aktieplaceringar. Jag undrar om någon har erfarenhet av sådana verktyg och om det finns några som är bra att använda?

Det finns inga gratispengar inom aktiehandel. Handla själv istället när robotarna handlat ner börsen. Det är den bästa strategin så länge man förstår vad en kvalitetsaktie är.
Citera
2024-01-25, 15:53
Medlem
Citat:
Det finns typ inga bra att använda. De annonser du ser är generellt lurendrejeri som bara tar dina pengar och sticker (eller typ försöker sälja på dig kurser eller har extremt höga avgifter eller liknande).
Citera
2024-01-25, 16:55
Medlem
OneTaps avatar
en kompis tjäna över 50 lax på en AI robot innan den blev bannad :P
Citera
2024-01-25, 17:31
Medlem
Kaptagons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UniK-w61jdm45f4
Det finns typ inga bra att använda. De annonser du ser är generellt lurendrejeri som bara tar dina pengar och sticker (eller typ försöker sälja på dig kurser eller har extremt höga avgifter eller liknande).

Ok då är det säkert som jag misstänkte att det är en scam.
Citera
2024-01-25, 17:44
Medlem
det är inte sällan dessa ai robotar är ponzi scheme.
Citera
2024-01-27, 21:49
Medlem
Aktiehandels-robotar är som redan påtalats för det mesta scam.

Men det fråntar inte möjligheten till fenomenet att om tillräckligt många investerare förlitar sig på samma AI, dvs. de köper samtidigt och säljer samtidigt, så kommer roboten "sätta" marknaden.

Men i dagsläget finns det ingen enskild robot som är så populär att dess förutsägelser får så många handlare till att haussa upp kurser.

Det finns en inbyggd mekanism vad gäller börsen, vilken innebär att den automatiskt normaliserar sig till ett icke-förutsägbart tillstånd - eftersom så fort den börjar bli förutsägbar så kommer handlare börja agera i flock och trycket höjs exponentiellt och således bryts förutsägbarheten omedelbart.

Det enda sättet att med relativt god säkerhet förutsäga en aktie är att ha tillgång till inside-information om enskilda aktiebolag, t.ex. känna till en dålig årsredovisning före massorna känner till den.
Citera
2024-01-30, 10:43
Medlem
TextTvs avatar
Det finns ju trots allt människor, om än få, som lever på att trejda värdepapper av olika slag. Det svåra med det är är väl att hålla sina känslor i styr i mot och medgångar, varför ytterst få har kulor och nerver att hålla sig till sin plan. Där borde ju en automatiserad robot kunna följa tydliga instruktioner bättre än en människa i alla fall.
Citera
2024-01-30, 11:02
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handybag
Aktiehandels-robotar är som redan påtalats för det mesta scam.
Aktiehandelsrobotar står för en mycket stor del av omsättningen på Nasdaq. Det är bara det att dessa inte är tillgängliga för kreti och pleti. Nasdaq har gjort mycket för att underlätta för robothandlarna och mycket för att försvåra för alla andra.
Citera
2024-01-30, 11:09
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Jag sparar en del pengar på Lysa, det är ju en robotplacerare, även om jag inte vet om man ska kalla den AI.
Det har fungerat bra i flera år.
Citera
2024-01-30, 15:02
Medlem
Citat:

Nej, det finns inte sådana verktyg att använda. Ingen rekommenderar att använda AI för att göra sina aktieaffärer. Däremot har folk använt Sklearn för att bakåtpropagera aktiemarknaden för att sedan själva via algoritmisk trading kunna avgöra om man ska sälja eller köpa. Att träna en AI att känna igen gynnsamma aktier är en sak, att låta en AI handla för dig är en helt annan sak.

Du kan dessutom helt gratis själv programmera en sådan bot på någon timme i Python. Det finns många guider på YT som visar i detalj hur du använder Python till algoritmisk trading.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in