• 1
  • 2
2024-01-25, 12:33
Medlem
persona.von.gratas avatar
Hembryggsmekkat PGW har gått i konkurs. Där har man spenderat en hel del på vinsatser och mäsk.
Hoppas nån tar över och fortsätter med i alla fall en fysisk butik i Stockholmsområdet.

Citat:
PGW Försäljning AB (”PGW”) försattes i konkurs
den 15 januari 2024 varvid advokaten Mikael Holst
förordnades till konkursförvaltare.
PGW har utgjort en av de största aktörerna i Sverige
inom vinsatser och ölbryggning för hemmabruk.
Omsättningen har under de senaste åren uppgått till
mellan c a 30-50 MSEK. Verksamheten har bedrivits
utifrån Jordbro (lager och webbutik) samt butiker i
Skanstull, Vårby och Uppsala.
Utförsäljning sker med start tisdagen den 23 januari
i butikerna i Skanstull och Uppsala (obs. ingen
försäljning sker tills vidare via webbutiken).
Parallellt med utförsäljningen infordras anbud på
PGWs rörelse, hela eller delar av rörelsen. För
erhållande av ytterligare information och
anbudsunderlag, vänligen kontakta
david.westerling@allians.se.
Skriftligt anbud ska vara konkursförvaltaren
tillhanda senast den 2 februari 2024 via email:
david.westerling@allians.se. Fri prövningsrätt
förbehålls, liksom rätt att sälja rörelsen eller
enskilda tillgångar före anbudstidens utgång.

Att diskutera:
Vad tror och hoppas ni händer med PGW?
Citera
2024-01-25, 12:51
Medlem
Majasmokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Hembryggsmekkat PGW har gått i konkurs. Där har man spenderat en hel del på vinsatser och mäsk.
Hoppas nån tar över och fortsätter med i alla fall en fysisk butik i Stockholmsområdet.

Att diskutera:
Vad tror och hoppas ni händer med PGW?
Vad märkligt! Det är ju inte många månader sen de flyttade butiken vid Zinken till Skanstull. Borde man inte redan då vetat att det var skakiga finanser? Eller är såna kontrakt uppgjorda väldigt långt i förväg? Sånt har jag inte koll på.

För övrigt så fick jag för mig under en semester för några år sen att ta en biltur till Jordbro för jag ville se butiken & ändå kände för nämnda biltur. När jag kom in så möttes jag av en tjej med världens största juver! Hon var förmodligen en sån tjej som var stolt över sina tillgångar för det var härligt urringat.

Jag runkade när jag kommit hem....
Citera
2024-01-25, 12:59
Medlem
Tråkigt. Nu är jag inte själv någon hembryggare, men har en partner som är desto mer intresserad. Jag har köpt en del presenter relaterade till ölbryggning och tycker att PGW är en av dom bättre aktörerna. Omsättningen verkar ändå ha legat på 20-50 miljoner kronor under åren, vilket ändå får tyckas bra för en relativt nischad butik. Min gissning är att det varit för kostsamt att ha flera fysiska butiker i större städer. Jag hoppas att någon köper upp PGW och åtminstone satsar på nätbutiken. Det är trots alt en välkänd aktör med trogna kunder.
Citera
2024-01-25, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majasmoker
Vad märkligt! Det är ju inte många månader sen de flyttade butiken vid Zinken till Skanstull. Borde man inte redan då vetat att det var skakiga finanser? Eller är såna kontrakt uppgjorda väldigt långt i förväg? Sånt har jag inte koll på.

För övrigt så fick jag för mig under en semester för några år sen att ta en biltur till Jordbro för jag ville se butiken & ändå kände för nämnda biltur. När jag kom in så möttes jag av en tjej med världens största juver! Hon var förmodligen en sån tjej som var stolt över sina tillgångar för det var härligt urringat.

Jag runkade när jag kommit hem....
Haha. Själv var jag smygstammis i Vårbybutiken. Handlade så sent som för nån vecka sen. Måste varit nån dag innan konkursen eller precis efter. Reagerade på att det inte var den vanliga killen bakom disken. Konstigt nog så sa han inget om konkursen. Hade jag vetat så hade jag bunkrat ordentligt.

Jag har inga erotiska minnen från PGW.
Citera
2024-01-25, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Retrouvailles
Tråkigt. Nu är jag inte själv någon hembryggare, men har en partner som är desto mer intresserad. Jag har köpt en del presenter relaterade till ölbryggning och tycker att PGW är en av dom bättre aktörerna. Omsättningen verkar ändå ha legat på 20-50 miljoner kronor under åren, vilket ändå får tyckas bra för en relativt nischad butik. Min gissning är att det varit för kostsamt att ha flera fysiska butiker i större städer. Jag hoppas att någon köper upp PGW och åtminstone satsar på nätbutiken. Det är trots alt en välkänd aktör med trogna kunder.
Jag hoppas att nya ägarna behåller åtminstone Jordbrobutiken som en fysisk butik. Stället verkar ha fungerat både som lager, bas för näthandel och fysisk butik.
Citera
2024-01-25, 15:05
Bannlyst
Trist. Har skaffat lite prylar inför vinskapande där. Trevlig butik på söder. Antar att webshoppen försvinner också.

De har bra produkter.
Citera
2024-01-25, 16:57
Moderator
Allaballawallas avatar
Hembryggning och övrig dryckestillverkning --> Företagsskvaller
/Moderator
Citera
2024-01-25, 17:04
Medlem
AgnetaPatrulls avatar
Tråkigt att läsa. Hade min storhetstid som hembryggare under pandemin. Både öl, vin och annat. Men sedan dalade intresset när man inte behövde sitta hemma längre. Har gillat deras utbud online och kunniga personal i butik.
Citera
2024-01-25, 18:32
Medlem
No_lifers avatar
Allt går verkligen åt helvete. Fan vad tråkigt. Har handlat där sedan tonåren. H
Citera
2024-01-25, 23:32
Bannlyst
Den tidiigare ägaren köper tillbaka innankråmet, och så vips är alla skulder borta. Har dom inga skatteskulder, så kan dom reboota verksamheten imorgon.
Citera
2024-01-26, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Den tidiigare ägaren köper tillbaka innankråmet, och så vips är alla skulder borta. Har dom inga skatteskulder, så kan dom reboota verksamheten imorgon.
På ett plan så hoppas jag på detta. Synd om eventuella leverantörer dock. Bra butik som fyller an samhällsviktig funktion. Med det menar jag att om folk brygger hemma så minskar statens skattetryck via alkoholskatten.

Verksamheten har omsatt sunda pengar men vinsten har uteblivit. Med färre fysiska butiker så kanske det bär sig.
Citera
2024-01-26, 08:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
På ett plan så hoppas jag på detta. Synd om eventuella leverantörer dock. Bra butik som fyller an samhällsviktig funktion. Med det menar jag att om folk brygger hemma så minskar statens skattetryck via alkoholskatten.

Verksamheten har omsatt sunda pengar men vinsten har uteblivit. Med färre fysiska butiker så kanske det bär sig.

En sån där verksamhet skall ha en butik som ligger lite off och sedan satsa hårt på ehandel
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in