2024-01-25, 06:12
Medlem
Behöver verktyg för att styra upp min privatekonomi och har kikat på olika appar för detta men inte hittat vad jag söker. Är i första skedet bara ute efter ett enkelt sätt att bokföra kostnader. Önskar lägga in saker manuellt och styra kategoriseringen med fokus på utgifter va investeringar i väldigt grova drag. Främst för att få en långsiktighet och överskådlighet relaterat till bostaden. Sådant som takbyte, byte av energisystem osv.

Att använda appen Anteckningar är för mig ett helt ok alternativ till att krångla in mig i en app som kanske inte lever vidare under lång tid och som i onödan får åtkomst till mina personliga uppgifter. En Excelapp kanske vore någonting.

Men tanken slog mig att det kanske finns någon svensk bank som har en enkel funktion i sin app som har det jag söker. Så nu frågar jag dig. Vilken bank har du och har den vad jag söker? Har SEB och tycker att deras automatiserade kategoriseringar inte svarar upp till mina behov.

Kan tänka mig att byta bank för lönekonto och eventuellt även för övriga tjänster.

Är införstådd med att det ur ett strikt ekonomiskt perspektiv kan låta korkat att låta en sådan sak styra val av bank men det hör inte hit. Vill bara dela erfarenheter av bankers appar för privat budget.
Citera
2024-01-25, 06:35
Medlem
Kanske börja med att använda papper och penna. Det finns på nätet flera budgetmallar du kan använda. Börja där!
Citera
2024-01-25, 09:06
Medlem
Håller med ovanstående om att papper och penna eller Excel nog är det bästa. Handelsbanken har en budget-app som väl är ok. Problemet för mig, och säkert många andra, är att varje hushåll är unikt. En app är väldigt generell och passar kanske inte just dig.

Själv använde jag en Excel-mall som jag laddade ner och en var väl hyfsad men fick ändå modifiera den lite för att passa just mig.
Citera
2024-01-25, 10:24
Medlem
Fummys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halleluljah
Men tanken slog mig att det kanske finns någon svensk bank som har en enkel funktion i sin app som har det jag söker. Så nu frågar jag dig. Vilken bank har du och har den vad jag söker?

Handelsbanken har något som heter "Min ekonomi".
Man kan kolla månader där det står inkomster och utgifter.
Sen är det ett diagram med kategorierna Bostad, Hushåll, Mat och dryck, Transport, Nöje och shopping, övrigt och något som heter "välj kategori".
Man kan klicka på allt för att se vad det är man lagt pengar på och det är inte alltid 100% korrekt kategori köpet eller inkomsten handlat i.

Vet inte alls om du syftar på något liknande de där.
Citera
2024-01-25, 10:43
Medlem
GregerMedeltids avatar
Swedbank har "utgiftskollen" som ska fungera som någon slags automatiskt budgetverktyg, men det är så pass många transaktioner som blir felkategoriserade att det är mer jobb att upptäcka och korrigera fel än att fylla i allt manuellt från början. Vissa lustiga buggar också, t.ex. att inkommande betalningar i euro kategoriseras som utgifter med negativ kostnad istället för inkomster.

Öppna ett Excelark istället, eller Google Sheets om du inte har Office, och lägg in dina uppgifter själv.
Citera
2024-01-25, 12:06
Medlem
kanske bättre du skaffar en godman
Citera
2024-01-25, 15:14
Medlem
Dyschlexie.s avatar
Excel: https://www.vertex42.com/ExcelTempla...readsheet.html

Gåggel: https://docs.google.com/spreadsheets...1jk/edit#gid=0

Ju mer aktiv du är i att iom att du fyller i, ju mer kommer du tänka till än om det bara sker automatiskt.
Citera
2024-01-25, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin

Haha - den var väntad! Att det är så svårt att låta bli.
Citera
2024-01-25, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dyschlexie.
Excel: https://www.vertex42.com/ExcelTempla...readsheet.html

Gåggel: https://docs.google.com/spreadsheets...1jk/edit#gid=0

Ju mer aktiv du är i att iom att du fyller i, ju mer kommer du tänka till än om det bara sker automatiskt.

Tack och tack också till er alla som kortat min research med era bidrag! Verkar som jag misstänkte enklast att fortsätta med Anteckningar som är min motsvarighet till papper och penna. Eller Google docs och leva med att mina uppgifter blir mindre skyddade. Den enda så pass rena app för syftet jag hittat har så få recensioner att det känns som ett för osäkert kort.
Citera
2024-01-25, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin

Eller hyresrätt ;-)

Eftersom frågan gällde ett verktyg som gör det lite lättare och roligare att kategorisera investeringar i bostaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in