2024-01-22, 18:42
Medlem
Aktieklipparns avatar
Har en villa som jag hyr ut några år, och fick en tanke på om jag kan hjälpa min hyresgäst med del av kontantinsats

Ex: Om jag låter 2 oberoende mäklare värdera villan och snittvärderingen är 4 miljon
Jag ger köparen ett privat lån på 200.000 och vi gör affär på 4,2 miljoner. Därefter river vi skuldbrevet.

Jag är medveten om att jag får betala 44.000 extra skatt på dessa 200K, men isf så gör vi affär utan
mäklare och utan besiktning (köparen har bott några år, och känner till huset) 3år gammal bes finns

Låter detta försäljningsupplägg vettigt? Vilka för/nackdelar finns för köpare/säljare?

Hade ni som köpare kunnat tänka er denna överenskommelse?
Citera
2024-01-22, 18:52
Medlem
Dyschlexie.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Har en villa som jag hyr ut några år, och fick en tanke på om jag kan hjälpa min hyresgäst med del av kontantinsats

Ex: Om jag låter 2 oberoende mäklare värdera villan och snittvärderingen är 4 miljon
Jag ger köparen ett privat lån på 200.000 och vi gör affär på 4,2 miljoner. Därefter river vi skuldbrevet.

Jag är medveten om att jag får betala 44.000 extra skatt på dessa 200K, men isf så gör vi affär utan
mäklare och utan besiktning (köparen har bott några år, och känner till huset) 3år gammal bes finns

Låter detta försäljningsupplägg vettigt? Vilka för/nackdelar finns för köpare/säljare?

Hade ni som köpare kunnat tänka er denna överenskommelse?

Ja, absolut. Får du pengarna direkt och hyregästen är stabil. Säkerställ att hyresvärd har löfte på beloppet.
Jag hade däremot anlitat en jurist för att se över främst kontraktet och input på upplägget.
Citera
2024-01-22, 18:58
Medlem
Låter som samma upplägg försäljare av begagnade bilar emellanåt föreslår. -"Självklart kan vi skriva upp priset om du inte har råd med kontantinsats". Så helt annorlunda är inte ditt upplägg.
Citera
2024-01-22, 18:59
Medlem
tnems avatar
Har hyresgästen resterande pengar till insatsen, 430k kr?
Citera
2024-01-22, 19:30
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dyschlexie.
Ja, absolut. Får du pengarna direkt och hyregästen är stabil. Säkerställ att hyresvärd har löfte på beloppet.
Jag hade däremot anlitat en jurist för att se över främst kontraktet och input på upplägget.
Jag kommer ta hjälp vid av bankens jurist när det blir dags, tack!

Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Har hyresgästen resterande pengar till insatsen, 430k kr?
Det kommer dom troligtvis ha när det blir aktuellt. Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in