2024-01-20, 15:47
Medlem
MisterCluelesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbaute666
Problemet med kopior av solglasögon är att även UV-skyddet tyvärr troligen är fejk. Så du tycker att de fungerar, men du går omkring utan skydd och ögonen får lida.

Kan ha fel, men jag läste om det här för något år sedan.
Nej, du har inte fel.
Citera
2024-01-20, 16:07
Medlem
Indian Bruce Lis avatar
Ray-Ban är skitbrillor. En pilot använder bara riktiga sådana, såsom t.ex Randolph Engineering eller AO.
Citera
2024-01-20, 16:33
Medlem
Farbaute666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterClueless
Nej, du har inte fel.

Tack, jag tyckte mig vara säker här. Lite samma lurendrejeri med exklusiva krämer och parfymer som kan innehålla skadliga ämnen.

Citat:
Ursprungligen postat av Indian Bruce Li
Ray-Ban är skitbrillor. En pilot använder bara riktiga sådana, såsom t.ex Randolph Engineering eller AO.

Där blev jag riktigt sugen! Tyvärr måste jag nog göra som Leonardo di Caprios rollfigur och lura till mig pengar om jag ska kunna köpa dem just nu. God smak, men dålig kassa för tillfället.
Citera
2024-01-20, 16:36
Medlem
hieroboams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skapatcho
Det brukar väl stå BL etsat i glaset nära gångjärnen på äkta ( Bausch & Lomb).
Äkta är ganska styva om du vrider på dem. Fake brukar vara mjuka och sladdriga. Riktiga har väldigt optiskt bra glas, lätta att göra rena. Fake brukar vara plastiga glas med dimmig sikt, svåra att göra rent och fel färg, oftast för ljusa eller för mörka.
Nja har haft både fejk och äkta och äkta var sladdrigare. Går inte riktigt att se skillnad utan att ha dom bredvid varandra, men de fejk blev slitna snabbare.

Men man får en qr kod med äkta, det är så man vet.
Citera
2024-01-20, 17:32
Medlem
Dundersnubbens avatar
För det första sluta beställ kopior och annat skit från Kina.

För det andra, kolla märkningen i högra glaset. Ska stå RB inristat. Billiga kopior brukar inte ha det.
Citera
2024-01-20, 18:38
Medlem
MisterCluelesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dundersnubben
För det första sluta beställ kopior och annat skit från Kina.

För det andra, kolla märkningen i högra glaset. Ska stå RB inristat. Billiga kopior brukar inte ha det.
RB? Nej, det ska vara BL. Men även det går ju att fejka
Citera
2024-01-20, 18:54
Medlem
Costanza101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rommelolo
Nej, använd för guds skull inte fejk solglasögon i solsken.
UV-filtret är med största sannolikhet obefintligt.
Dina pupiller vidgas för att det är mörkt bakom glasögonen, men du får fortfarande full UV-strålning vilket bränner dina ögon.

Så om du får ont i ögonen av dina solglasögon så saknar de filter, och är troligen fejk.
Oj jävlar, bra att du säger till när nån som mig har ingen koll!!
Citera
2024-01-20, 19:41
Medlem
powlices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Du har inte också köpt en kinesisk kamera, så tråden får ett par bilder att analysera?

Hahahaha, klockrent!

Ont, troligen fejk!
Citera
2024-01-20, 23:06
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Italien och Kina produceras de i.

A var Italien jag tänkte på, fan vad b att dom kör i Kina med , mina pilotbrillor är från staterna men var några år sen dom köptes
Citera
2024-01-20, 23:17
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlmightyFarfar
A var Italien jag tänkte på, fan vad b att dom kör i Kina med , mina pilotbrillor är från staterna men var några år sen dom köptes
Ja förut tillverkades de bara i Italien ett tag men Luxottica som producerar dem har på senare år flyttat hälften av produktionen till Kina, tråkigt om man betalar samma pris för ett par solglasögon tillverkade i Kina som ett par i Italien.
Citera
2024-01-21, 02:35
Medlem
Har ett par original aviator och en uppsättning fake för 40kr på gatan i Asien. Jag märker, tyvärr, ingen skillnad.
Citera
2024-03-25, 08:01
Medlem
horomhebs avatar
Jag såg en film på YouTube för några år sen om hur man avslöjar pirat-Ray Bans. Kopian man tog var får man förmoda en av de bättre, för det var ganska svårt att avslöja dom för ett otränat öga. Vad som skiljde var små detaljer som aningen annat typsnitt och färger på förpackningen, lite sämre kvalitet på putsduken osv. Själva glasögonen skiljde sig vad jag minns framförallt genom etsningen på glaset, och att förstärkningen i skalmen inte var lika lång som på originalet.
Men den lustiga slutsatsen var att bortsett från att det var kopior så var det helt OK solbrillor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in