Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-02-13, 11:22
Medlem
Lucianuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Med dagens syntetiska oljor går det bra att låta klockan ligga. Den kommer inte att gegga ihop.

Precis du säger, moderna oljor geggar inte ihop som gamla tiders varför det går att ha längre serviceintervall beroende på hur mycket klockan används.

En winder, på samma sätt som användning, sliter på uren frågan är bara hur mycket. Det kan samtidigt vara frestande att ha en till en perpetual eller annan komplikation som tar en stund att ställa. Jag har själv, lat som jag är, funderat på att skaffa några. Valet verkar i så fall stanna på Orbitas "Rotorwind" som sägs slita mindre på verket.
Citera
2024-02-14, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
Hur håller ni urverket fräscht och igång? Ett automatiskt urverk mår väl bäst av att alltid vara i rörelse har jag läst nånstans. Har ni sådana där elektroniska klockvändare för de som ni ej använder, eller ligger de stilla i klocklådan och behöver ställas om inför varje användning?
Äger två äldre automatiska klockor. En Tudor från 1965 och en Rolex från 79. Så länge de har varit under min ägo så har jag inte servat de en ända gång. Tudor klockan kollade jag 2021 och då var den inte i behov av service. Rolex klockan har jag inte kollat än då jag bara haft den i knappt 1 år. Båda håller tiden näst intill perfekt så länge jag har de på armen (de vrids upp genom rörelse). Lägger jag ifrån mig de på kvällen efter att ha burit klockan hela dagen så håller de fortfarande tiden morgonen efter så det är bara att ta på mig klockan. Har försökt testa lite hur länge de håller om jag vrider upp de och låter de ligga och det är ~48 timmar tills de stannar.

Är dock livrädd för regn och vattenkranar när jag bär de, skulle aldrig gå ut i kortärmat när det regnar och bära klockan. Behöver en långärmad för att täcka över då de inte är trycktestade
Citera
2025-09-19, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johnnynator
Äger två äldre automatiska klockor. En Tudor från 1965 och en Rolex från 79. Så länge de har varit under min ägo så har jag inte servat de en ända gång. Tudor klockan kollade jag 2021 och då var den inte i behov av service. Rolex klockan har jag inte kollat än då jag bara haft den i knappt 1 år. Båda håller tiden näst intill perfekt så länge jag har de på armen (de vrids upp genom rörelse). Lägger jag ifrån mig de på kvällen efter att ha burit klockan hela dagen så håller de fortfarande tiden morgonen efter så det är bara att ta på mig klockan. Har försökt testa lite hur länge de håller om jag vrider upp de och låter de ligga och det är ~48 timmar tills de stannar.

Är dock livrädd för regn och vattenkranar när jag bär de, skulle aldrig gå ut i kortärmat när det regnar och bära klockan. Behöver en långärmad för att täcka över då de inte är trycktestade

Ta det lugnt!

Du borde använda klockorna som du vill. Att inte ha dom på armen för du är rädd för regn är crazy!!!!

Ta du och serva Rolexen men var försiktig så Rolex Ad inte byter ut en massa delar. Ska vara orginal!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in