Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-01-19, 17:01
Medlem
Silltunnas avatar
Hur håller ni urverket fräscht och igång? Ett automatiskt urverk mår väl bäst av att alltid vara i rörelse har jag läst nånstans. Har ni sådana där elektroniska klockvändare för de som ni ej använder, eller ligger de stilla i klocklådan och behöver ställas om inför varje användning?
Citera
2024-01-19, 17:09
Medlem
Kuyogas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
Hur håller ni urverket fräscht och igång? Ett automatiskt urverk mår väl bäst av att alltid vara i rörelse har jag läst nånstans. Har ni sådana där elektroniska klockvändare för de som ni ej använder, eller ligger de stilla i klocklådan och behöver ställas om inför varje användning?

Har en automatisk Breitlingkopia som inhandlades 2010. Den fungerar prima när den är i bruk. Men som du säger ligger den idag i en låda och då behöver klockan ställas om. (Idag använder jag bara klockan på mobilen).
Citera
2024-01-19, 17:23
Medlem
che3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
Jag har inga våldsamt dyra klockor och bara tre med fjäderverk, dessa drar jag upp när jag tar någon klocka, jag drar bara upp för att hålla den igång bryr mig inte om att ställa tiden
Citera
2024-01-19, 17:29
Medlem
mikaelss avatar
Jag har bara batteri och sol, men den dagen jag köper en automat köper jag självklart en winder. Allt annat vore ju fel.
https://gentlemannaguiden.com/basta-klockuppdragare-watch-winders/
Citera
2024-01-19, 19:52
Medlem
Silltunnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Jag har bara batteri och sol, men den dagen jag köper en automat köper jag självklart en winder. Allt annat vore ju fel.
https://gentlemannaguiden.com/basta-klockuppdragare-watch-winders/

Jo det känns ju illa att bara låta dem ligga still om man har några stycken…
Citera
2024-01-19, 20:33
Medlem
Det sägs väl att winders sliter mer på klockorna än att låta dem vila men om man har till exempel en perpetual calender som tar en halvtimme att ställa in så är det fortfarande värt det att ha en winder.

Har själv ingen men är lite sugen.
Citera
2024-01-19, 20:48
Medlem
NewDawnFadess avatar
Jag har en Longines från slutet av 50-talet och en Omega från slutet av 60-talet. Använder dem ibland när jag klär upp mig för något evenemang, annars ligger de i en låda. Har själv funderat på om klockorna blir skadade av att mest ligga still.
Citera
2024-01-21, 00:21
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuyoga
Har en automatisk Breitlingkopia som inhandlades 2010. Den fungerar prima när den är i bruk. Men som du säger ligger den idag i en låda och då behöver klockan ställas om. (Idag använder jag bara klockan på mobilen).

KLOCKVÄRLDENS HEMORROJDER

Du har inte läst trådens rubrik ordentligt, ordet "fina" har ingenting att göra med det förfalskade skräp som du skriver om.
Citera
2024-01-21, 00:22
Medlem
Kuyogas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
FÖRFALSKAT SKRÄP

Du har inte läst trådens rubrik ordentligt, ordet "fina" har ingenting att göra med det förfalskade skräp som du skriver om.
Sorry, my bad.
Citera
2024-01-21, 10:25
Medlem
HungalaBungalas avatar
Oftast har jag 3-4 automatiska klockor jag roterar mellan, så tycker det gör sig bra med en winder. Dels är det ett smidigt ställe att förvara dom och dels finner jag inget nöje i att behöva dra upp klockor/ställa om dom.

Har ingen dyr variant utan en med plats för 4 klockor från Modalo, men den gör sitt jobb och tycker den ser helt ok ut. Enda anledning jag skulle ha till att byta till någon annan vore om jag behöver ha plats för fler.
Citera
2024-01-24, 09:16
Medlem
Skattmasen08s avatar
Som jag har förstått det slits urverket av att vara ständigt igång. Samtidigt bör den inte ligga still alltför länge för då torkar oljorna. Så det bästa för urverket är väl att låta den ligga när man inte använder den (men inte för länge). Men sen kan det ju vara praktiskt att låta den ligga i en winder.
Citera
2024-02-09, 09:49
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Som jag har förstått det slits urverket av att vara ständigt igång. Samtidigt bör den inte ligga still alltför länge för då torkar oljorna.

Med dagens syntetiska oljor går det bra att låta klockan ligga. Den kommer inte att gegga ihop.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in