• 1
  • 2
2024-01-18, 19:38
Medlem
exexexexs avatar
Fågel - Finns det någon som smakar peck? eller är dom väldigt same same?
Minns att det serverades Kråka på Tennstopet (kan även varit en skröna)
Citera
2024-01-18, 20:36
Medlem
Majasmokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exexexex
Personligen kommer jag att ha svårt att testa anka igen. Fyfaan vad torrt & konstigt kött! Blääh
Självklart kan kineserna ha gjort nåt fel denna för mig första gång & jag hade otur men gott var det då inte iaf......

Äntligen fick jag använda spysmiley i ett legitimt sammanhang!
Citera
2024-01-18, 21:01
Medlem
Anka är ytterst gott om den är tillagad rätt vill säga
Citera
2024-01-18, 21:50
Medlem
Enblandandras avatar
Sjöfågel smakar lever, äckligt enligt mig. Om mat smakar peck eller inte är såklart personligt, tex. anka tycker jag är toppen.
Citera
2024-01-18, 22:31
Medlem
exexexexs avatar
kitos för svar!
Varför tror ni att vi nästan uteslutande endast kör kyckling i sverige? Är den enkel att bura in och föda upp? Eller är det smaken?
Citera
2024-01-18, 22:36
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:

Det är ingen skröna. Tennstopet brukar köra vårkråka varje år, men bara under några veckor. Har tyvärr aldrig hunnit dit för att prova. Och om det smakade peck skulle det inte serveras där.

Duva åt jag en gång när jag var i Kairo. Det var ingen höjdare. Benigt och småjävligt.
Citera
2024-01-18, 22:46
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
kitos för svar!
Varför tror ni att vi nästan uteslutande endast kör kyckling i sverige? Är den enkel att bura in och föda upp? Eller är det smaken?

Kycklingar är framavlade för att vara färdiga för slakt på 35 dagar.
Motsvarande siffra för an kyckling på 50-talet var 120 dagar. Kycklingar som föds upp på 35 dagar smakar nästan bara äggviteämnen, protein.
Broilerkykling funkar att äta om man är hungrig men det finns bättre smakande kött.

Ankor tar antagligen längre tid att föda upp.
Citera
2024-01-19, 04:39
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
kitos för svar!
Gräsänder är väldigt gott! Ripa, orre, tjäder är också väldigt gott. Det är väl de vilda fåglar jag smakat vad jag kommer ihåg på rak arm. Mycket godare än kyckling eller kalkon, det smakar mer helt enkelt.

Skulle tro kyckling ger mest bang for the buck, de växer fort (efter aveln) De är lite av barnmat, smakar inte så mycket så var och en får krydda upp den på sitt sätt, vildfågel smakar mer. Men fasan föds ju upp, har faktiskt inte smakat fasan men det är säkert gott.
Citera
2024-01-19, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enblandandra
Sjöfågel smakar lever, äckligt enligt mig. Om mat smakar peck eller inte är såklart personligt, tex. anka tycker jag är toppen.

Det beror bara på att du är så fattig att du äter sjöfåglar som är fiskätare, d v s dykänder och skarv, om du i stället höll dig till simänder som i huvudsak är veganer så slapp du det problemet
Citera
2024-01-19, 09:08
Citat:
Ursprungligen postat av Majasmoker
Personligen kommer jag att ha svårt att testa anka igen. Fyfaan vad torrt & konstigt kött! Blääh

Har endast ätit anka en gång. Detta var på kinamuren i Örebro för många år sedan. Minns det som väldigt gott. Det var någon form av apelsinsås till om jag minns rätt?
Citera
2024-01-19, 10:35
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majasmoker
Självklart kan kineserna ha gjort nåt fel denna för mig första gång & jag hade otur men gott var det då inte iaf......

Äntligen fick jag använda spysmiley i ett legitimt sammanhang!
Jadu, om ankan är torr, så har du till tillagat den helt fel, eller den som tillagade den.
Anka är ljuvligt gott rätt tillagat.
Citera
2024-01-19, 10:45
Medlem
2760s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enblandandra

Det är skillnad på sjöfågel som äter växter (simänder) och de som äter animalisk föda (dykänder).
Dykänderna kan smaka väldigt mycket tran och kan behöva speciell tillagning, medan simänder är lite snällare i smaken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in