Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-14, 17:45
  #1405
Medlem
Såg precis en dokumentär https://urplay.se/program/205783-min...on-for-hjarnan som sammanfattar mycket av vad jag i många debatter sagt om intelligens och IQ. Sevärd om en banbrytande kvinnlig forskare.
Citera
2018-06-14, 18:10
  #1406
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Ja snubbarna på detta forum brukar med stor stolthet hävda rätt negativa egenskaper hos män.
Så där har du säkert rätt.

Jag tycker dock det stämmer rätt dåligt i min egna umgängeskretsar.
Tycker nog män i regel väljer/ valt intelligenta tjejer framför ev. snyggare dumbommar.
Jag har även exempel där uppenbart tjejen varit smartare än killen, har funkat det med.

Att kunna uppfatta högre intelligens hos någon annan, kräver ju också viss intelligens

Blir märkligt när man ska tro på personliga erfarenheter, eller att du nu ens ska ha förmåga att döma folks intelligens. Det är internationellt erkänt att högutbildade kvinnor har enorma svårigheter att finna partners då det finns så få män som utbildar sig numera, och kvinnor söker någon med minst samma intellektuella/socioekonomiska nivå som henne själv (helst gärna högre).

Fast visst, har du sett kvinnliga överläkare ihop med mekaniker så får vi ju tro på dig.
Citera
2018-06-26, 13:34
  #1407
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Utan att veta, men! jag är tämligen övertygad om att just beteendet av att hata andra faktiskt korrelerar med låg intelligens.

Här har du en artikel med vad man hittat för saker som utmärker högintelligenta:

1. De är mycket anpassningsbara
2. De är öppensinnade
3. De förstår hur mycket de är okunniga om
4. De har en omättlig nyfikenhet
5. De trivs med sig själva som sällskap
6. De har hög självkontroll
7. De är mycket roliga
8. De är uppmärksamma på andras känslor

https://www.svd.se/atta-egenskaper-s...ligenta#sida-3

Stämmer väldigt dåligt med hat, eller hur?


De fetade kan också handla om klokhet och inte om intelligens. Med stigande ålder har vissa människor lärt sig att "survival of the fittest" betyder att det är de mest anpassningsbara som överlever.

De fick kanske möta verkligheten och blev mer medvetna om att de inte är felfria, att de är kanske inte experter på allt.

Återigen: Plutarchos har skrivit att självkontroll kan vara ett tecken på klokhet.

Det stora frågan är huruvida kloka människor är högintelligenta eller bara erfarna.
Citera
2018-06-26, 13:37
  #1408
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
De fetade kan också handla om klokhet och inte om intelligens. Med stigande ålder har vissa människor lärt sig att "survival of the fittest" betyder att det är de mest anpassningsbara som överlever.

De fick kanske möta verkligheten och blev mer medvetna om att de inte är felfria, att de är kanske inte experter på allt.

Återigen: Plutarchos har skrivit att självkontroll kan vara ett tecken på klokhet.

Det stora frågan är huruvida kloka människor är högintelligenta eller bara erfarna.

Att vara anpassningsbar är en sak...skild från att förstå att det kan vara en fördel att vara.

Det första är tecken på hög intelligens det andra klokhet.
__________________
Senast redigerad av Merapi 2018-06-26 kl. 13:42.
Citera
2018-06-26, 13:51
  #1409
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Att vara anpassningsbar är en sak...skild från att förstå att det kan vara en fördel att vara.

Det första är tecken på hög intelligens det andra klokhet.

Det kan diskuteras såklart. För mig kan bägge två handla om intelligens, men samtidigt kan bägge två också handla om klokhet. Gränsen mellan klokhet och hög intelligens är inte särskilt skarp.

För att relatera intelligens till kvinnor och min förhållningssätt till intelligenta kvinnor: Jag ser det som positivt när en kvinna besitter hög intelligens. För mig är det viktigt att min partnern utmanar mig intellektuellt eftersom jag har intellektuella intressen (läsa böcker och analysera dem, diskutera politik etc.).

Om en kvinna utmanar mig hölls romansen mellan mig och henne vid liv. Som Oscar Wilde har en gång skrivit: romans kan inte existera utan osäkerhet och spänning. När osäkerheten och spänningen dör, dör även romansen.
Citera
2018-06-26, 14:03
  #1410
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Det kan diskuteras såklart. För mig kan bägge två handla om intelligens, men samtidigt kan bägge två också handla om klokhet. Gränsen mellan klokhet och hög intelligens är inte särskilt skarp.

För att relatera intelligens till kvinnor och min förhållningssätt till intelligenta kvinnor: Jag ser det som positivt när en kvinna besitter hög intelligens. För mig är det viktigt att min partnern utmanar mig intellektuellt eftersom jag har intellektuella intressen (läsa böcker och analysera dem, diskutera politik etc.).

Om en kvinna utmanar mig hölls romansen mellan mig och henne vid liv. Som Oscar Wilde har en gång skrivit: romans kan inte existera utan osäkerhet och spänning. När osäkerheten och spänningen dör, dör även romansen.

Helt överens.

Klokhet förutsätter viss nivå av intelligens, men inte nödvändigtivs toppnivåer, precis som viss nivå av kognitiva förmågor, kan du ex. inte minnas speciellt bra så är det svårt vara klok.
Men det går alltså ha högt IQ utan att ha livserfarenheter som gör dig klok.
Högt IQ är förmåga till något. Klokhet bygger i stort på livserfarenheter, egna erfarna sådana eller även som instinkter dvs nedärvda sådana.

och ja vill man dela stora delar av sitt liv med en partner, och typ inte bara ha en partner för att avla barn med så krävs det att man kan dela mentala processer annars blir det rätt trist för båda parter.
Citera
2018-07-04, 22:25
  #1411
Medlem
Sofiajadetarjags avatar
Jag har bara varit ihop med intelligenta killar, jag är själv ganska intelligent enl. tester jag gjort. Det är som att vi dras till varann
Citera
2018-07-05, 11:49
  #1412
Medlem
Albusdlxs avatar
För att besvara den 12 år gamla frågan. Jag tror inte att det är så, alls. Det finns såklart sådana exempel också. Men generaliseringen att ALLA män hatar ALLA intelligenta kvinnor är rent nonsens.
Feminism är så sjukt onödig i västvärlden, inget annat än ytterligare en kil att dela folket med.
Tror man på jäm likhet är man ingen jä la feminist. Man är egalitärian. ☺️
Citera
2018-07-09, 17:28
  #1413
Medlem
KUSEs avatar
Det stämmer inte. Skulle tro att de flesta kvinnor är mer intelligenta än mig. För varje osmart kvinna jag stöter på möter jag säkerligen 10 osmarta män. Jag ser dock upp till smarta kvinnor. Tror generellt att kvinnor är smartare, och det gör nog att många, men inte alla män, känner sig hotade och blir osäkra på sig själva, därav hatet.
Citera
2018-07-10, 06:43
  #1414
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KUSE
Det stämmer inte. Skulle tro att de flesta kvinnor är mer intelligenta än mig. För varje osmart kvinna jag stöter på möter jag säkerligen 10 osmarta män. Jag ser dock upp till smarta kvinnor. Tror generellt att kvinnor är smartare, och det gör nog att många, men inte alla män, känner sig hotade och blir osäkra på sig själva, därav hatet.

Så är det.
Citera
2018-07-10, 11:38
  #1415
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KUSE
Det stämmer inte. Skulle tro att de flesta kvinnor är mer intelligenta än mig. För varje osmart kvinna jag stöter på möter jag säkerligen 10 osmarta män. Jag ser dock upp till smarta kvinnor. Tror generellt att kvinnor är smartare, och det gör nog att många, men inte alla män, känner sig hotade och blir osäkra på sig själva, därav hatet.
Jag tror du behöver dela upp det här påståendet lite till för att bli mer exakt.
Om du delar up det i smart och verbalt väldresserad kan du hamna i två olika kön, vilket jag tror är närmare sanningen och som går att visa med mätbar fakta.
Men, lägger du på de senaste trettio årens försummanden av pojkar i skolan och den alltmer tydliga dominansen av kvinnor i högre utbildningar utan några som helst ansatser att göra något åt det, så inser du snabbt, eller måste i alla fall fråga dig om de nöjer sig med något annat än total dominans. En dominans där de förpassat män till en andra klassens medborgare.

Håll den tanken i huvudet nästa gång du lyssnar på apostlarna Jenny Strömstedt, Birgitta Olsson, Veronika Palm, Gudrun (Af) Schyrman, Nina Rung, Linnea Claesson, Cissi Wallin, Åsa Regner och många många fler. De värsta finns naturligtvis inom akademia, kultureliten och regeringen varifrån de läcker ut nya rön, nya mål och uppdrag att agera emot.
Dessa aktioner går före allt annat de getts i uppdrag av folket att göra. Det var därför samtyckeslagen kunde gå igenom TROTS lagrådets avrådan.

Vi pratar om sociopater som med rädslor, känsloargument och falska halvsanningar kan vända grupper mot varandra. Människor som för 30 år sen automatiskt hade suttit på hispan för inte bara sin egen skull, utan även för sin närliggande omgivning.

Kolla gärna vilka som satt där och varför innan paviljonerna stängdes.
Kolla gärna vilka som tvångsvårdas idag och ofta leder till protester trots att det är för deras egen skull.
Minns t.ex Anna Odell som sen vann en Guldbagge(!)

De drivs alla av ett manshat och målet är hämnd och totalitär makt.
När man har det eller tillräckligt, ska mannen förintas. Slitas i stycken, föööör:
https://youtu.be/XC-iaVyQRRQ

Andra växeln: (akta öronen)
https://youtu.be/Q2cTbsB3-2A
__________________
Senast redigerad av Flickfotograf 2018-07-10 kl. 11:56.
Citera
2018-07-10, 11:53
  #1416
Medlem
Håller inte med ts.
Är snarare det motsatta, får knappt vara ifred. Ditt problem är troligtvis att du besitter fel kunskaper, typ genusvälde från Södertörns högskola och annat som går emot vetenskap och fakta 😀
Män föredrar rationella kvinnor med sunda åsikter och värderingar 😉
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback