Citat:
Ursprungligen postat av
TreRaggmunkar
Brukar baka pizza i vanlig, modern ugn.
Kör en bakplåt som jag värmer med ugnen, maxar på varmluft, jag och de som äter är nöjd och belåten med resultatet i alla fall.
Sterilisera burkar för syltning och annat gör man genom att hålla burken i kokande vatten med tång, inga konstigheter för mig och fungerar klockrent.
Alla gör som dom vill, men en induktionshäll duger gott och väl för att koka en fläskfilégryta över natten som köttet faller isär, jag gör det ofta och har aldrig haft problem med det
Man gör som man vill med allt, mycket verkar överdrivet när man ska ha för hemmabruk, men man gör som man vill!
Självklart kan du baka pizza i din vanliga ugn med ett tillfredställande resultat. Dock är vi ganska många som tycker om att baka napoletanska pizzor, och för det krävs det högre värme än någon vanlig ugn kommer upp i. Även med baksten/bakstål.
Har man inte det intresset finns det ganska få orsaker till att investera i en separat pizzaugn.
Tryckkokare gör samma jobb som en gryta som får stå lång tid i ugnen på låg värme, eller på plattan, men på extremt mycket kortare tid. Samma princip gäller ju självklart här, gör man aldrig långkok eller buljonger, eller för den delen känner behov av att det ska gå snabbare finns ingen anledning att investera i en tryckkokare.