• 2
  • 3
2024-01-17, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TreRaggmunkar
Brukar baka pizza i vanlig, modern ugn.

Kör en bakplåt som jag värmer med ugnen, maxar på varmluft, jag och de som äter är nöjd och belåten med resultatet i alla fall.

Sterilisera burkar för syltning och annat gör man genom att hålla burken i kokande vatten med tång, inga konstigheter för mig och fungerar klockrent.

Alla gör som dom vill, men en induktionshäll duger gott och väl för att koka en fläskfilégryta över natten som köttet faller isär, jag gör det ofta och har aldrig haft problem med det

Man gör som man vill med allt, mycket verkar överdrivet när man ska ha för hemmabruk, men man gör som man vill!

Självklart kan du baka pizza i din vanliga ugn med ett tillfredställande resultat. Dock är vi ganska många som tycker om att baka napoletanska pizzor, och för det krävs det högre värme än någon vanlig ugn kommer upp i. Även med baksten/bakstål.

Har man inte det intresset finns det ganska få orsaker till att investera i en separat pizzaugn.

Tryckkokare gör samma jobb som en gryta som får stå lång tid i ugnen på låg värme, eller på plattan, men på extremt mycket kortare tid. Samma princip gäller ju självklart här, gör man aldrig långkok eller buljonger, eller för den delen känner behov av att det ska gå snabbare finns ingen anledning att investera i en tryckkokare.
Citera
2024-01-17, 11:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fcuko
Självklart kan du baka pizza i din vanliga ugn med ett tillfredställande resultat. Dock är vi ganska många som tycker om att baka napoletanska pizzor, och för det krävs det högre värme än någon vanlig ugn kommer upp i. Även med baksten/bakstål.

Har man inte det intresset finns det ganska få orsaker till att investera i en separat pizzaugn.

Tryckkokare gör samma jobb som en gryta som får stå lång tid i ugnen på låg värme, eller på plattan, men på extremt mycket kortare tid. Samma princip gäller ju självklart här, gör man aldrig långkok eller buljonger, eller för den delen känner behov av att det ska gå snabbare finns ingen anledning att investera i en tryckkokare.

Tryckkokare låter lite intressant måste jag säga, är ett fan av grytor och gör det ofta, hur mycket tid kan man spara in?

Säg att en fläskfilégryta behöver 5h för att bli riktigt mör och fin, vad blir tidsvinsten?
Citera
2024-01-17, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TreRaggmunkar
Tryckkokare låter lite intressant måste jag säga, är ett fan av grytor och gör det ofta, hur mycket tid kan man spara in?

Säg att en fläskfilégryta behöver 5h för att bli riktigt mör och fin, vad blir tidsvinsten?

Skulle tro att 1-1,5 timmar räcker. Olika modeller klarar av olika högt tryck, och ju högre tryck desto snabbare går det. När jag lagar boeuf bourguignon kör jag det på 35 minuter och då är det perfekt mört.

Har du tur kan du hitta en äldre mekanisk tryckkokare på någon begagnat-affär som du ställer på vanliga plattan och sedan förseglar locket. Är dock lite osäker på om de fungerar på induktion men kan vara värt att kolla upp. Brukar då ligga på 100-300kr och fyller samma funktion som en modern tryckkokare.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in