Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-01-15, 17:29
Medlem
L3nn4rts avatar
Såg till min stora fasa att jag råkat radera en mapp med ett stort musikprojekt i. Den måste ha följt med av misstag när jag kastade andra grejer i papperskorgen. Den är tömd också, så jag undrar om det finns något sätt att återfå de filerna?

Någon som vet?
Citera
2024-01-15, 17:33
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Prova detta verktyg -> https://www.ccleaner.com/recuva
Citera
2024-01-15, 18:15
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L3nn4rt
Såg till min stora fasa att jag råkat radera en mapp med ett stort musikprojekt i. Den måste ha följt med av misstag när jag kastade andra grejer i papperskorgen. Den är tömd också, så jag undrar om det finns något sätt att återfå de filerna?

Någon som vet?

Använd programmet du fick länkat eller något motsvarande.

Tänk bara på att inte använda datorn och absolut inte spara ner något innan du gör recovery. Varje liten bit eller byte du sparar ner minskar chanserna att du återfår det du vill ha tillbaka i sin helhet.
Citera
2024-01-15, 18:21
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Prova detta verktyg -> https://www.ccleaner.com/recuva
Ok, jag testar en deep scan nu.
Citera
2024-01-15, 18:24
Medlem
Det ska gå men sist jag gjorde detta då hade jag en till dator som gjorde en så kallad deep scan eller tömning på rå-datan i hårddisken. Men allt blev inte återställt. 10% ssknades
Citera
2024-01-15, 20:17
Medlem
L3nn4rts avatar
Programmet hittade filerna, men de var listade under kategorin "poor status" eller något liknande. Det var samplade bitar från en gammal skiva jag hade använt. Jag försökte återställa dom men det var bara en massa brus och knaster på filerna, så jag antar att det var för dålig chans att återställa dom till sin ursprungliga kvalite.

Jag märkte själv inte att mappen med musikprojektet var borta förrän jag startade musikprogrammet jag jobbar i. Då poppade det upp en massa notiser om att filer saknades och det var ett par dagar sedan jag jobbade senast med den låten. Mycket har hänt sedan dess och jag kastar och tömmer papperskorgen flera gånger dagligen.

Det kanske hade fungerat bättre om jag inte hade kastat filer och tömt papperskorgen flera gånger. Vet dock inte när jag i så fall råkat kastat projektet. Men nu har jag i alla fall lärt mig en nyttig läxa. Inte ha en massa projekt liggandes direkt på skrivbordet, utan lägga allt på en annan hdd.

Det blir till att börja om från scratch igen, haha!
Citera
2024-01-16, 08:35
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L3nn4rt
utan lägga allt på en annan hdd.

Det räcker inte - tänk om den kraschar?

Backup enligt 3-2-1 modellen rekommenderas!
https://www.ninjaone.com/sv/blog/3-2-1-regeln-for-backup-forklarad/
Citera
2024-01-16, 13:10
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hfuhruhurr
Det räcker inte - tänk om den kraschar?

Backup enligt 3-2-1 modellen rekommenderas!
https://www.ninjaone.com/sv/blog/3-2-1-regeln-for-backup-forklarad/
Ja, det har du rätt i. Om jag råkar ut för samma sak igen så lägger jag ner hela musikintresset.
Citera
2024-10-18, 14:32
Medlem
2n00b4Us avatar
Något liknande hände mig i veckan, vet inte vad. Men min papperskorg tömdes bara av sig själv på något vis. Jag har försökt att använda Recuva, men den verkar inte hitta något och om jag använder Disk Drill hittar den bara nya filer, som jag har kastat idag och igår. Hur ska man få tillbaka filerna som jag hade där för 1 vecka sedan?
Citera
2024-10-18, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2n00b4U
Något liknande hände mig i veckan, vet inte vad. Men min papperskorg tömdes bara av sig själv på något vis. Jag har försökt att använda Recuva, men den verkar inte hitta något och om jag använder Disk Drill hittar den bara nya filer, som jag har kastat idag och igår. Hur ska man få tillbaka filerna som jag hade där för 1 vecka sedan?
Har du använt datorn har filerna (eller utrymmet där filerna fanns) skrivits över, kanske tom flera gånger, och då blir det nog svårt att få tillbaka dom.
Citera
2024-10-18, 15:26
Medlem
2n00b4Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Har du använt datorn har filerna (eller utrymmet där filerna fanns) skrivits över, kanske tom flera gånger, och då blir det nog svårt att få tillbaka dom.

Har använt datorn, men har inte varit och rotat i papperskorgen. Vart hamnar filer efter att papperskorgen har tömts? Det som är konstigt är att inte hela papperskorgen tömdes, bara vissa filer och mappar.
Citera
2024-10-18, 15:36
Citat:
Ursprungligen postat av 2n00b4U
Har använt datorn, men har inte varit och rotat i papperskorgen. Vart hamnar filer efter att papperskorgen har tömts? Det som är konstigt är att inte hela papperskorgen tömdes, bara vissa filer och mappar.

Det är papperskorgen som flyttar till filerna, inte tvärtom.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in